۰۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶

روانشناسی

نوزادان از چهار ماهگی علائم جالبی از خودآگاهی نشان می دهند!آن هارا بشناسید.

تحقیقات جدید نشان می دهد که حتی نوزادان چهار ماهه نیز توانایی ذاتی در درک نحوه تعامل بدنشان با دنیای اطراف خود دارند

نوزادان از چهار ماهگی علائم جالبی از خودآگاهی نشان می دهند!آن هارا بشناسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن، تحقیقات جدید نشان می دهد که حتی نوزادان چهار ماهه نیز توانایی ذاتی در درک نحوه تعامل بدنشان با دنیای اطراف خود دارندواین درک مشهود است زیرا آنها اطلاعات حسی مختلف را بر اساس حرکت اجسامی که می بینند به سمت آنها می آیند پردازش می کنند.برای اطلاعات بیشتر با اندیشه قرن همراه باشید.

تحقیقات جدید نشان می دهد که حتی نوزادان چهار ماهه نیز توانایی ذاتی در درک نحوه تعامل بدنشان با دنیای اطراف خود دارند.

این درک مشهود است زیرا آنها اطلاعات حسی مختلف را بر اساس حرکت اجسامی که می بینند به سمت آنها می آیند پردازش می کنند. این مطالعه که در Scientific Reports منتشر شده است، مراحل اولیه رشد خودآگاهی را برجسته می کند.برای دهه‌ها، دانشمندان مجذوب نحوه درک و تعامل انسان‌ها با فضای بلافاصله اطراف خود شده‌اند، چیزی که برای محققان به عنوان «فضای فردی» شناخته می‌شود. این مفهوم به بررسی چگونگی ادغام اطلاعات از حواس مختلف برای درک محیط خود می پردازد. مطالعات قبلی عمدتاً بر روی بزرگسالان و کودکان بزرگتر متمرکز شده‌اند و بررسی کرده‌اند که چگونه پیش‌بینی‌های حسی – روش مغز ما برای پیش‌بینی رویدادهای حسی بر اساس تجربیات گذشته – بر تعامل ما با محیط ما تأثیر می‌گذارد.

نوزادان از چهار ماهگی علائم جالبی از خودآگاهی نشان می دهند!آن هارا بشناسید

با این حال، اطلاعات کمی در مورد چگونگی و زمان رشد این توانایی ها در دوران نوزادی وجود داشت. این شکاف در دانش، محققان را بر آن داشت تا بررسی کنند که نوزادان، از سن چهار ماهگی، چگونه اطلاعات چندحسی را پردازش می کنند، به ویژه اینکه چگونه آنها اطلاعات بصری و لمسی (لمسی) را هنگامی که اشیا به آنها نزدیک می شوند، یکپارچه می کنند.

این مطالعه شامل دو گروه سنی متمایز بود: نوزادانی که چهار ماهه بودند و آنهایی که هشت ماهه بودند. این گروه های سنی برای ثبت نقاط عطف رشدی حیاتی مربوط به پردازش حسی و مهارت های حرکتی انتخاب شدند.هسته مجموعه آزمایشی شامل ارائه دنباله‌ای از محرک‌های بصری و لمسی به نوزادان در حین ثبت فعالیت مغز آنها با استفاده از الکتروانسفالوگرافی (EEG) بود. محرک های بصری شامل یک توپ قرمز سه بعدی بود که روی صفحه نمایش داده می شد که یا به سمت دست های نوزاد حرکت می کرد یا از آنها دور می شد. این حرکت برای شبیه سازی اجسام نزدیک یا دور شدن از نوزاد در فضای واقعی طراحی شده است.

پس از یک فاصله زمانی مشخص به دنبال محرک بینایی، نوزادان یک محرک لمسی دریافت کردند که یک لمس ملایم با هر دو دست بود. نکته مهم این است که محرک‌های لمسی از نظر زمان‌بندی به‌طور تصادفی تحویل داده می‌شوند و با محرک‌های بصری هماهنگ نشده‌اند، و به محققان این امکان را می‌دهد تا به‌طور خاص نحوه تأثیر تجربیات بصری قبلی بر پردازش لمسی را اندازه‌گیری کنند.

الکترودهایی که روی پوست سر نوزادان قرار می‌گرفتند، فعالیت الکتریکی مغز را در پاسخ به این محرک‌ها ثبت می‌کردند. هدف این تنظیم ارزیابی پتانسیل‌های برانگیخته حسی جسمی است که پاسخ‌های مغزی هستند که توسط محرک‌های لمسی ایجاد می‌شوند.هنگامی که نوزادان چهار ماهه با محرک‌های لامسه‌ای مواجه شدند که به دنبال نمایش بصری شیئی که به آنها نزدیک می‌شد، پاسخ‌های مغزی آن‌ها در مقایسه با زمانی که محرک‌های لامسه به دنبال یک شی بصری که از آنها دور می‌شد، به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت. این نشان می‌دهد که حتی در چنین مراحل اولیه رشد، نوزادان نه تنها به محرک‌های بصری مربوط به اشیایی که به سمت آنها حرکت می‌کنند یا از آنها دور می‌شوند، حساس هستند، بلکه این نشانه‌های بصری را به رویدادهای حسی بعدی – در این مورد، لمس کردن – مرتبط می‌کنند.

یافته‌های ما نشان می‌دهد که حتی در ماه‌های اول زندگی، قبل از اینکه نوزادان حتی یاد بگیرند که به اشیا دست یابند، مغز چندحسی برای ایجاد ارتباط بین آنچه نوزادان می‌بینند و احساسشان ارتباط برقرار می‌کند. این بدان معنی است که آنها می توانند فضای اطراف خود را حس کنند و درک کنند که بدن آنها چگونه با آن فضا تعامل می کند. جولیا اوریولی، نویسنده اول، محقق دانشگاه بیرمنگام، گفت: گاهی اوقات به این فضا به عنوان فضای پرشخصی می گویند.

البته، انسان‌ها در بزرگسالی همیشه این کار را انجام می‌دهند و از حواس ترکیبی ما برای درک مکان ما در فضا استفاده می‌کنند و پیش‌بینی می‌کنند که چه زمانی یک شی را لمس می‌کنیم یا نه. اما اکنون که می دانیم نوزادان در مراحل اولیه رشد خود شروع به نشان دادن نشانه هایی از این می کنند، این سؤالات را در مورد اینکه چقدر از این توانایی ها یا ذاتی آموخته شده اند، ایجاد می کند.در هشت ماهگی، پاسخ‌های نوزادان تکامل یافته بود و تغییرات رشدی را در نحوه پردازش این رویدادهای چندحسی نشان می‌داد. در حالی که نوزادان کوچکتر در این گروه سنی به طور مشابه به کودکان چهار ماهه پاسخ دادند، نوزادان بزرگتر در گروه هشت ماهه الگوی متفاوتی از فعالیت مغز را نشان دادند.

جالب توجه است، این الگوی افزایش پاسخ‌های مغز به محرک‌های بینایی نزدیک‌تر با بزرگ‌تر شدن نوزادان ادامه پیدا نکرد. در ابتدا، کودکان ۸ ماهه جوان تر، مشابه کودکان ۴ ماهه، پاسخ تقویت شده ای به محرک های لمسی قبل از نزدیک شدن به حرکت بصری نشان دادند. با این حال، با افزایش سن، پاسخ آنها برای محرک‌های لمسی که قبل از حرکت عقب‌نشینی انجام می‌شد، بیشتر می‌شد – زمانی که اجسام به جای حرکت به سمت آنها از آنها دور می‌شدند.

این تغییر نشان می دهد که با افزایش سن، حتی در عرض چند ماه، نوزادان نه تنها توانایی خود را برای پردازش اطلاعات حسی بهبود می بخشند، بلکه شروع به توسعه توانایی مدیریت خطاهای پیش بینی حسی می کنند – زمانی که نتایج حسی با آنچه که انتظار می رود متفاوت است. نشانه های موجود در این مورد، به نظر می رسد که احساس لامسه به دنبال نشانه بصری یک شی در حال دور شدن به عنوان یک “خطای پیش بینی” توسط مغز پردازش می شود.

اندرو برمنر، استاد روانشناسی رشد، یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: «دیدن نوزادان بزرگتر که واکنش های غافلگیرکننده ای از خود نشان می دهند نشان می دهد که آنها به دلیل جهت بصری جسم در حال حرکت، انتظار لمس را نداشتند. این نشان می‌دهد که وقتی نوزادان سال اول زندگی خود را طی می‌کنند، مغز آنها آگاهی پیچیده‌تری از نحوه وجود بدنشان در فضای اطرافشان ایجاد می‌کند.

در حالی که این مطالعه بینش های ارزشمندی را ارائه می دهد، محدودیت هایی دارد. به عنوان مثال، ماهیت دقیق ادراک نوزادان – اینکه آیا آنها واقعاً اطلاعات حسی را به شیوه ای پیش بینی کننده ادغام می کنند یا صرفاً به محرک ها واکنش نشان می دهند – نامشخص است. تحقیقات آینده می‌تواند این تعاملات را در روش‌های حسی مختلف و با سایر گروه‌های سنی برای درک بهتر مسیر تکاملی یکپارچگی چندحسی بررسی کند.

اوریولی در پایان گفت: “کار کردن با نوزادان یک چالش است، زیرا آنها بخش زیادی از زمان خود را صرف خواب و خوردن می کنند، اما ما شروع به موفقیت در کار با این گروه سنی کرده ایم، و دیدن اینکه آیا این کار بسیار جذاب است. نوزادان چند روزه پایه های حس بدن خود را در فضا دارند. اگر چنین است، ممکن است ما به منشا آگاهی انسان نگاه کنیم.»

 

 

پایان/*

اندیشه قرن را در ایتا دنبال کنید

اندیشه قرن را در تلگرام دنبال کنید

مطالب مرتبط