19:23 - 2026/07/10

خبر فوری برای بازنشستگان دولت و کارکنان | تکلیف نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان جدید مشخص شد؛ ابلاغ اصلاحیه افزایش ضریب حقوق ۱۴۰۵ با تضمین حداقل دریافتی / جزئیات کامل نحوه محاسبه فوقالعاده خاص و جبران کسری تا سقف ۲۷,۵۴۰,۰۰۰ ریال + سند رسمی

هیأت وزیران با هدف شفاف‌سازی و تأمین منافع بازنشستگانی که از ابتدای سال جاری بازنشسته شده یا می شوند، تبصره‌ای را به بند (۱۲) تصویب‌نامه افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۵ کارکنان دولت الحاق کرد.

خبر فوری برای بازنشستگان دولت و کارکنان | تکلیف نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان جدید مشخص شد؛ ابلاغ اصلاحیه افزایش ضریب حقوق ۱۴۰۵ با تضمین حداقل دریافتی / جزئیات کامل نحوه محاسبه فوقالعاده خاص و جبران کسری تا سقف ۲۷,۵۴۰,۰۰۰ ریال + سند رسمی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن؛  جزئیات کامل مصوبه جدید دولت برای حقوق بازنشستگان ۱۴۰۵ | هیات وزیران در جلسه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۵، الحاق یک تبصره به بند (۱۲) تصویبنامه افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۵ کارکنان و بازنشستگان دولت را تصویب کرد . این اصلاحیه در تاریخ ۱۴۰۵/۰۴/۱۰ توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده و هدف آن شفاف‌سازی نحوه اعمال «فوقالعاده خاص» برای افرادی است که از ابتدای سال جاری بازنشسته شده یا می‌شوند .

مبالغ و نحوه محاسبه به تفکیک:

فوق العاده خاص شاغلان (بند ۴): به میزان ۴۴۰۰ امتیاز با معادل ریالی ۳۰,۵۹۷,۶۰۰ ریال (حدود ۳ میلیون و ۶۰ هزار تومان) . این مبلغ مشمول کسور بازنشستگی بوده و فقط در محاسبه حقوق بازنشستگی، پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی تأثیر دارد .

فوق العاده خاص بازنشستگان (بند ۱۲): معادل ۹۰ درصد امتیاز بند ۴ که رقم آن ۲۷,۵۴۰,۰۰۰ ریال (حدود ۲ میلیون و ۷۵۴ هزار تومان) است .

تبصره الحاقی جدید: اگر در محاسبه اولین حقوق بازنشستگی فرد، تأثیر مبلغ ریالی بند ۴ (۳۰,۵۹۷,۶۰۰ ریال) کمتر از ۲۷,۵۴۰,۰۰۰ ریال باشد، این مبلغ تا سقف ۲۷,۵۴۰,۰۰۰ ریال برای او جبران می‌شود . به عبارت دیگر، حداقل تأثیر ریالی ناشی از برقراری فوقالعاده خاص برای بازنشستگان جدید، ۲۷,۵۴۰,۰۰۰ ریال تضمین شده است .

تکلیف نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان جدید مشخص شد / ابلاغ اصلاحیه مصوبه افزایش ضریب حقوق امسال

بر اساس این مصوبه که توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده، حداقل تأثیر ریالی ناشی از برقراری فوق العاده خاص برنامه هفتم پیشرفت برای بازنشستگان جدید، بیست و هفت میلیون و پانصد و چهل هزار ریال تعیین شده است.

بنا بر این مصوبه، هیئت وزیران در جلسه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۵ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، الحاق یک تبصره به بند (۱۲) تصویب‌نامه شماره ۵۳۲/ت۶۵۴۹۲هـ مورخ ۱۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۵ را تصویب کرد.

به موجب این اصلاحیه، افرادی که از زمان اجرای تصویب‌نامه مذکور بازنشسته شده یا می‌شوند، در صورتی که در محاسبه اولین حقوق بازنشستگی آنان، تأثیر مبلغ ریالی افزایش موضوع بند (۴) مصوبه فوق الذکر (یعنی پرداخت فوق العاده خاص موضوع ماده (۱۰۶) قاون برنامه هفتم پیشرفت برای شاغلان به میزان ۳۰،۵۹۷،۶۰۰ ریال) کمتر از بیست و هفت میلیون و پانصد و چهل هزار (۲۷.۵۴۰.۰۰۰) ریال باشد، تا سقف مذکور این مبلغ را دریافت می‌نمایند.

گفتنی است، بند (۱۲) تصویب‌نامه اصلی به اجرای جزء (۱) بند (ر) ماده (۲۸) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت (با موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان) اختصاص دارد و بر اساس آن، برای بازنشستگان و وظیفه‌بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، معادل ریالی نود درصد (۹۰%) امتیاز فوق‌العاده خاص موضوع بند (۴) آن مصوبه به میزان ۲۷.۵۴۰.۰۰۰ ریال در سال ۱۴۰۵ برقرار شده است.

این مصوبه که با امضای محمدرضا عارف؛ معاون اول رئیس‌جمهور، ابلاغ شده، در راستای رفع ابهامات و تضمین حداقل دریافتی بازنشستگان جدید مشمول این بند از تصویب‌نامه افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۵ صورت گرفته است.

پایان/*

اندیشه قرن را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

مطالب مرتبط

برنجستان