روانشناختی رفتاری

ترس و وضعیت روحی عاطفی در زنان باعث مشکل در درامد زاییشان میشود!

القای ترس در زنان باعث می شود که آنها نسبت به مردان آینده را به شدت کاهش دهند و بیشتر روی پاداش های پولی فوری تمرکز کنند.

ترس و وضعیت روحی عاطفی در زنان باعث مشکل در درامد زاییشان میشود!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن، القای ترس در زنان باعث می شود که آنها نسبت به مردان آینده را به شدت کاهش دهند و بیشتر روی پاداش های پولی فوری تمرکز کنند.برای اطلاعات بیشتر با اندیشه  قرن همراه باشید.

تحقیقات اخیر در ایتالیا نشان داده است

که القای ترس در زنان باعث می شود که آنها نسبت به مردان آینده را به شدت کاهش دهند و بیشتر روی پاداش های پولی فوری تمرکز کنند. در مقابل، وضعیت عاطفی بر تصمیمات مردان در مورد پاداش های پولی تأثیری نداشت. این مطالعه در PLOS One منتشر شد.

تصمیم گیری فرآیند شناختی انتخاب یک مسیر عمل از بین گزینه های متعدد است. معمولاً با شناسایی یک مشکل یا نقطه تصمیم شروع می شود و به دنبال آن جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوطه انجام می شود. سپس افراد یا گروه‌ها نتایج بالقوه گزینه‌های مختلف را با در نظر گرفتن عواملی مانند مزایا، خطرات، هزینه‌ها و ارزش‌ها یا ترجیحات شخصی ارزیابی می‌کنند. این ارزیابی اغلب شامل مقایسه تأثیرات بالقوه هر انتخاب، با استفاده از قضاوت شهودی یا روش‌های رسمی‌تر و سیستماتیک است.

ترس و وضعیت روحی عاطفی در زنان باعث مشکل در درامد زاییشان میشود!

ترس و وضعیت روحی عاطفی در زنان باعث مشکل در درامد زاییشان میشود!

وضعیت عاطفی فرد، سوگیری های شناختی، فشارهای اجتماعی و تجربیات گذشته، همگی می توانند بر فرآیند تصمیم گیری تأثیر بگذارند. این عوامل بر جذابیت یا عملی بودن گزینه های مختلف تأثیر می گذارد. در تصمیم گیری های روزمره، افراد اغلب با معاوضه هایی بین منافع و هزینه های کوتاه مدت و بلندمدت مواجه می شوند. اغلب، آنها باید بین انتظار برای یک پاداش بزرگتر اما با تاخیر یا انتخاب یک پاداش کوچکتر و فوری یکی را انتخاب کنند.

نمونه هایی از چنین تصمیماتی شامل انتخاب بین سرمایه گذاری برای رشد وجوه برای استفاده در آینده یا صرف فوری آنها است. مثال دیگر انتخاب بین ادامه تحصیل است که می تواند منجر به درآمد بیشتر در آینده شود یا کار کردن با نرخ های پایین تر. این فرآیند مقایسه و تصمیم گیری در مورد اینکه آیا بهتر است برای یک پاداش بزرگتر منتظر بمانید یا یک پاداش کوچکتر فوری را بپذیرید، به عنوان تخفیف تاخیری شناخته می شود.

نویسنده این مطالعه Eleonora Fiorenzato و همکارانش با هدف بررسی چگونگی تأثیر احساسات و جنسیت بر کاهش تخفیف پرداختند. آنها یک آزمایش آنلاین انجام دادند که در آن با نشان دادن کلیپ های فیلمی که ثابت شده بود احساسات خاصی را برمی انگیزد و آنها را در یک کار رایانه ای شامل جوایز پولی فرضی شرکت کردند، احساسات را در شرکت کنندگان ایجاد کردند.

محققان این فرضیه را مطرح کردند که ترس باعث می‌شود افراد پاداش‌های فوری را ترجیح دهند و آنها را کم‌خطر تلقی کنند. در مقابل، انتظار می رفت که شادی به درک قابل پیش بینی، تقویت ارزیابی های ریسک خوش بینانه و تمایل بیشتر برای انتظار برای پاداش های بزرگتر، هرچند پرخطر، منجر شود.

این مطالعه شامل ۳۰۸ شرکت کننده بود که یک نظرسنجی آنلاین که در پلتفرم Qualtrics میزبانی شده بود را تکمیل کردند. محققان با توزیع نظرسنجی در پلتفرم‌های مختلف شرکت‌کنندگان را به‌کار گرفتند و شرکت‌کنندگان را تشویق کردند تا آن را بیشتر به اشتراک بگذارند و تعداد پاسخ‌دهندگان را افزایش دهند. مشارکت داوطلبانه و بدون جبران بود.

سیستم نظرسنجی شرکت کنندگان را به طور تصادفی به سه گروه تقسیم کرد. یک گروه کلیپ‌های ۲ دقیقه‌ای را تماشا کردند که برای برانگیختن ترس (صحنه‌های هیجان‌انگیز از تهدیدات پیش‌بینی‌شده)، گروهی دیگر کلیپ‌هایی را مشاهده کردند که باعث شادی می‌شد (مناظری که باعث شادی یا شادی می‌شد، دارای مناظر طبیعی خیره‌کننده بود)، و گروه سوم کلیپ‌های خنثی (صحنه‌هایی از مستندهای شهری). به هر گروه چهار کلیپ مختلف برای اطمینان از ثبات در القای عاطفی نشان داده شد.

پس از تماشای یک کلیپ، شرکت کنندگان یک کار تخفیف تاخیر را تکمیل کردند. این کار شامل چندین آزمایش بود که در آن شرکت‌کنندگان باید بین دو مقدار پول مجازی انتخاب می‌کردند: یک مبلغ فوری کوچک‌تر (مثلاً ۲۰۰۰۰ یورو امروز) یا یک مبلغ بزرگ‌تر در تاریخ بعد (مثلاً ۴۰۰۰۰ یورو در یک تا ده سال).

شرکت کنندگان همچنین ارزیابی تجربه عاطفی خود (با استفاده از برنامه تاثیر مثبت و منفی)، افسردگی، اضطراب و استرس (با استفاده از مقیاس استرس اضطراب افسردگی-۲۱) و تکانشگری (با استفاده از مقیاس تکانشگری بارت) را تکمیل کردند.

نتایج نشان داد که زنان پس از تماشای کلیپ‌هایی که باعث ترس می‌شوند، تخفیف تأخیر بیشتری نسبت به مردان نشان دادند. این نشان می‌دهد که ترس آنها را بیشتر به انتخاب پاداش‌های فوری به جای پاداش‌های تاخیری تمایل نشان می‌دهد. پس از تماشای کلیپ های شاد یا خنثی هیچ تفاوت جنسیتی وجود نداشت. در مقایسه با حالت شادی، زنان پس از تجربه ترس کاهش شدیدتری داشتند، اما پس از شرایط خنثی نه.

ما متوجه شدیم که تمایل بیشتری به انتخاب پاداش‌های فوری توسط زنان در شرایط ترسناک نسبت به مردان وجود دارد. همچنین، زنان بیش از زمانی که در حالت مثبت شادی/شادی بودند، در شرایط ترسناک، مستعد انتخاب پاداش‌های فوری بودند. در مقابل، زمانی که در حالت عاطفی مثبت یا خنثی بودند، زنان و مردان تفاوتی نداشتند.» نویسندگان مطالعه نتیجه گرفتند.

این مطالعه تفاوت های جنسیتی در تصمیم گیری را روشن می کند. با این حال، باید توجه داشت که این مطالعه از مقادیر پولی فرضی در یک آزمایش آنلاین استفاده کرد. همچنین، احساسات ناشی از کلیپ ها به احتمال زیاد قوی و موقتی نبودند. اگر تصمیم گیری در موقعیت های زندگی واقعی و تحت احساسات قوی تر در نظر گرفته شود، ممکن است نتایج یکسان نباشد.

مقاله “تفاوت های جنسیتی در اثرات القای احساسات بر تصمیم گیری بین زمانی” توسط الئونورا فیورنزاتو، پاتریزیا بیسیاکی و جورجیا کونا نوشته شده است.

پایان/*

اندیشه قرن را در ایتا دنبال کنید

اندیشه قرن را در تلگرام دنبال کنید

مطالب مرتبط