روانشناختی رفتاری

دانشمندان ارتباطی بین ساختار صورت و ارزیابی های ذهنی پیدا کرده اند!

در یک مطالعه اخیر، تیمی از دانشمندان بررسی کردند که چگونه تسلط درک شده صورت، که با نسبت عرض به ارتفاع صورت (fWHR) نشان داده می شود

صورت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن، در یک مطالعه اخیر، تیمی از دانشمندان بررسی کردند که چگونه تسلط درک شده صورت، که با نسبت عرض به ارتفاع صورت (fWHR) نشان داده می شود.برای اطلاعات بیشتر اندیشه قرن را دنبال کنید.

در یک مطالعه اخیر، تیمی از دانشمندان بررسی کردند…

که چگونه تسلط درک شده صورت، که با نسبت عرض به ارتفاع صورت (fWHR) نشان داده می شود، بر ارزیابی دانش آموزان از تدریس تأثیر می گذارد. مطالعه آنها نشان داد که fWHR بالاتر ارزیابی‌های اساتید مرد را افزایش می‌دهد، اما به نظر می‌رسد که بر نمرات اساتید زن تأثیر مخربی می‌گذارد. این یافته ها که در Economics & Human Biology منتشر شده است، شواهدی را برای استاندارد دوگانه مبتنی بر جنسیت در دانشگاه ارائه می کند که زنان را به دلیل تسلط درک شده به شدت مجازات می کند.

دانشمندان ارتباطی بین ساختار صورت و ارزیابی های ذهنی پیدا کرده اند!

دانشمندان ارتباطی بین ساختار صورت و ارزیابی های ذهنی پیدا کرده اند!

fWHR با تقسیم عرض صورت بر ارتفاع آن محاسبه می شود و مطالعات نشان داده اند که fWHR بالاتر اغلب به عنوان نشانگر برتری درک می شود. این یافته ها در زمینه های مختلف از جمله اثربخشی رهبری، موفقیت مالی در میان مدیران عامل و حتی عملکرد ورزشی مشاهده شده است.

ارتباط بین fWHR و ادراک از تسلط، محققان را بر آن داشته است تا بررسی کنند که چگونه این ادراکات بر تعاملات اجتماعی و ارزیابی‌ها در محیط‌های حرفه‌ای تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، FWHR بالاتر در مدیران عامل مرد با عملکرد بهتر شرکت مرتبط است، احتمالاً به دلیل ویژگی های رهبری درک شده. به طور مشابه، در حوزه سیاست، کاندیداهایی که دارای fWHR بالاتر هستند، اغلب به عنوان شایسته‌تر یا قوی‌تر ارزیابی می‌شوند که به طور بالقوه بر موفقیت انتخاباتی تأثیر می‌گذارند.

انگیزه انجام مطالعه جدید ناشی از نیاز به درک چگونگی ترجمه این ادراکات به حوزه دانشگاهی، به ویژه در نحوه ارزیابی دانشجویان از اساتید خود است. این تحقیق به ویژه با توجه به بحث های جاری در مورد سوگیری های جنسیتی در ارزشیابی های آکادمیک مناسب بود.

والنتینا پاردس، استادیار اقتصاد در دانشگاه شیلی، نویسنده این مطالعه، توضیح داد: «ما فکر می‌کنیم مهم است که بررسی کنیم که چگونه ادراکات ممکن است پیامدهای زندگی واقعی برای افراد داشته باشد. امروزه بیشتر دانشگاه ها از ارزشیابی دانشجویان معلمان برای ارزیابی اساتید خود استفاده می کنند و این ارزیابی ها معمولاً برای تصمیم گیری های ارتقا یا استخدام در نظر گرفته می شود. با این حال، مطالعه ما نشان می‌دهد که ویژگی‌های چهره مانند fWHR، یک نماینده برای تسلط درک شده، مستقل از کیفیت اساتید، بر اساس جنسیت بر این ارزیابی‌ها تأثیر متفاوتی دارند.

برای مطالعه خود، پاردس و همکارانش با استفاده از مجموعه داده بزرگی از دانشکده تجارت و اقتصاد در یک دانشگاه شیلی، تجزیه و تحلیل جامعی انجام دادند. مجموعه داده از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ شامل ۵۱۵۷ دوره است که توسط ۶۸۸ استاد تدریس شده است. متغیر اصلی مورد علاقه، fWHR، با استفاده از عکس‌های رسمی اساتید گرفته‌شده برای وب‌سایت مدرسه محاسبه شد.

ارزشیابی دانش آموزان شامل یک نظرسنجی الکترونیکی با ۱۲ سوال بود که جنبه های مختلف اثربخشی تدریس را ارزیابی می کرد. این نظرسنجی همچنین شامل یک نمره کلی بود که دانشجویان به هر استاد دادند. محققان سه معیار اصلی اثربخشی تدریس را از داده‌های نظرسنجی ساختند: مؤلفه اصلی همه سؤالات ترکیبی، نمره کلی و میانگین نمره سه سؤال کلیدی مرتبط با کیفیت معلم.

برای اطمینان از اینکه تسلط درک شده از طریق fWHR از جذابیت یا کیفیت معلم متمایز است، محققان نمرات زیبایی و معیار ارزش افزوده کیفیت تدریس را نیز کنترل کردند. نمرات زیبایی از طریق رتبه بندی الگوریتمی و انسانی به دست آمد. معیار ارزش افزوده با تجزیه و تحلیل نمرات فردی دانشجویان در هر کلاس و تعیین سهم استاد در عملکرد دانشجو محاسبه شد.

برای اساتید مرد، fWHR بالاتر به طور مداوم منجر به ارزیابی های بهتر در مقیاس های مختلف می شود. به طور خاص، افزایش یک انحراف استاندارد در fWHR با افزایش ارزشیابی دانش آموزان از نمرات تدریس با ۰.۰۷ تا ۰.۱۳ انحراف استاندارد، بسته به معیار ارزشیابی خاص مورد استفاده همراه بود. این نشان می‌دهد که ویژگی‌های مرتبط با تسلط در اساتید مرد به‌طور مثبت توسط دانشجویان ارزش‌گذاری می‌شود، که با هنجارهای جنسیتی سنتی که به نفع ویژگی‌های قاطعانه و مقتدرانه در مردان است، همسو می‌شوند.

در مقابل، افزایش fWHR برای اساتید زن منجر به ارزیابی‌های بدتر شد. کاهش قابل توجهی بود، از ۰.۲۷ تا ۰.۸۷ انحراف استاندارد در مقیاس های مختلف ارزشیابی تدریس. این یافته نشان دهنده یک سوگیری جنسیتی قوی است، که در آن همان ویژگی هایی که به نفع استادان مرد بود برای اساتید زن مضر بود.

پاردس به PsyPost گفت: «برخی ویژگی‌ها وجود دارد که در زنان به اندازه مردان ارزش قائل نیست. “به ویژه، ما نشان می دهیم که تسلط درک شده می تواند تأثیر منفی بر ارزشیابی دانش آموزان از تدریس معلمان زن داشته باشد، در حالی که عکس این موضوع برای معلمان مرد صادق است. همچنین، این نتایج فراتر از بخش آموزشی مرتبط هستند، زیرا هر زمینه‌ای که در آن افرادی مانند مدیران، همکاران یا کارمندان فرد دیگری را ارزیابی می‌کنند، در معرض این سوگیری قرار می‌گیرند.»

ما انتظار داشتیم که اثر مثبت FWHR بر ارزیابی دانشجویان از نمرات تدریس برای اساتید مرد و تأثیر منفی برای زنان پیدا کنیم.

یافته‌های این مطالعه شواهد قانع‌کننده‌ای از سوگیری‌های جنسیتی در ارزیابی‌های دانش‌آموزان از تدریس ارائه می‌کند، که با واسطه تسلط درک شده که توسط ویژگی‌های چهره مشخص می‌شود. اما مانند هر مطالعه دیگری، محدودیت هایی وجود دارد که باید در نظر گرفت. به عنوان مثال، مطالعه در یک موسسه و کشور واحد انجام شد که ممکن است تعمیم پذیری را به مناطق یا زمینه های آموزشی دیگر محدود کند.

پاردس خاطرنشان کرد: در طول مطالعه خود، ما از fWHR به عنوان نماینده ای برای تسلط درک شده استفاده می کنیم، اما fWHR همچنین می تواند با سایر ویژگی های معلم مرتبط باشد. “در حالی که ما این محدودیت را در مطالعه خود تأیید می کنیم، نتایج ما نشان می دهد که این ویژگی صورت در واقع معیار خوبی برای تسلط درک شده است. علاوه بر این، حتی اگر نتایج ما توسط سایر ویژگی‌های معلم که با fWHR مرتبط هستند، هدایت شود، باز هم می‌توانیم نتیجه بگیریم که این ویژگی‌ها، که به کیفیت معلم مرتبط نیستند، بر ارزشیابی دانش‌آموزان از تدریس تأثیر می‌گذارند.

«نتایج ما قادر به تشخیص تأثیر FWHR بر ارزیابی دانش‌آموزان از تدریس نیست زیرا بر ادراک از تسلط یا رفتار غالب واقعی تأثیر می‌گذارد. ما تصدیق می کنیم که دانش آموزان ممکن است در طول تعامل خود با اساتید در کلاس درس برای قضاوت در مورد تسلط و همچنین نوشتن ارزیابی های دانشجو با نشانه های دیگری روبرو شوند. تحقیقات بیشتری برای درک بیشتر کانال‌ها و چگونگی تأثیر متقابل در کلاس بر نتایج مورد نیاز است.»

در نهایت، یکی از محدودیت‌های داده‌های ما عدم تعادل بین تعداد استادان مرد و زن است. ما تصدیق می کنیم که نمایندگی محدودی از زنان در نمونه ما وجود دارد. با این حال، ما فکر می‌کنیم که مطالعه تنظیمات با بسیاری از دوره‌های آموزشی که در حوزه‌های مردانه قرار دارند، مهم است، حتی اگر این مدارس درصد کمی از معلمان زن دارند.»

تحقیقات آینده می تواند معیارهای مستقیم تری از تسلط و تأثیرات آنها در کلاس درس، و همچنین چگونگی تأثیر سایر ویژگی ها، مانند صدا یا وضعیت، بر ارزشیابی دانش آموزان را بررسی کند. علاوه بر این، مطالعات اضافی می‌تواند مداخلاتی را برای کاهش تعصب در ارزشیابی‌های تدریس، به‌ویژه برای اساتید زن، برای ترویج شیوه‌های ارزیابی منصفانه‌تر شناسایی کند.

پاردس گفت: «ما علاقه مندیم که میزان حضور کمتر زنان در دانشگاه و ابزارهای مختلف را برای افزایش نمایندگی آنها مطالعه کنیم. “ارزیابی دوره یک جنبه خاص است که در آن زنان تبعیض را تجربه می کنند، اما این تنها مورد نیست.”او افزود: “این کار مشترک با فرانسیسکو پینو از دپارتمان اقتصاد دانشگاه شیلی و دیوید دیاز از دپارتمان مدیریت دانشگاه شیلی است.”

پایان/*

اندیشه قرن را در ایتا دنبال کنید

اندیشه قرن را در تلگرام دنبال کنید

مطالب مرتبط