روانشناختی رفتاری

شراب خوردن چه تاثیراتی لر روح و روان انسانی سالم میگذارد؟

تحقیقات اخیر نشان داده است که چگونه پدیده "مادر شراب" که در رسانه های اجتماعی و تلویزیون رایج است، بر نگرش مادران نسبت به الکل تأثیر می گذارد.

شراب خوردن چه تاثیراتی لر روح و روان انسانی سالم میگذارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن، تحقیقات اخیر نشان داده است که چگونه پدیده “مادر شراب” که در رسانه های اجتماعی و تلویزیون رایج است، بر نگرش مادران نسبت به الکل تأثیر می گذارد.برای اطلاعات بیشتر اندیشه قرن را دنبال کنید.

شراب

تحقیقات اخیر نشان داده است که چگونه پدیده “مادر شراب” که در رسانه های اجتماعی و تلویزیون رایج است، بر نگرش مادران نسبت به الکل تأثیر می گذارد. این مطالعه نشان داد که نمایش مادران در حال مصرف الکل به عنوان یک مکانیسم کاهش استرس در پلتفرم هایی مانند اینستاگرام و فیس بوک می تواند با شکل دادن به هنجارهای اجتماعی حول مصرف الکل در بین مادران، رفتارهای خطرناک نوشیدن الکل را تشویق کند. این یافته ها در مجله Psychology of Popular Media منتشر شده است.

شراب خوردن چه تاثیراتی لر روح و روان انسانی سالم میگذارد؟

شراب خوردن چه تاثیراتی لر روح و روان انسانی سالم میگذارد؟

پدیده «مادر شراب» این ایده را ترویج می‌کند که الکل ابزاری ضروری برای مقابله با چالش‌های مادری است، اغلب از طریق میم‌های طنز، هشتگ‌هایی مانند #winemom یا گروه‌هایی مانند «مامان شراب می‌نوشد و قسم می‌خورد». محققان نگران بودند که این گفتمان رسانه‌های اجتماعی می‌تواند بر نتایج سلامت تأثیر منفی بگذارد، زیرا افزایش مصرف الکل خطر ابتلا به اختلالات سلامت جسمی و روانی را افزایش می‌دهد.

من به عنوان یک مادر، مکرراً در رسانه‌های اجتماعی می‌گویم و در مورد نیاز به نوشیدن الکل برای زنده ماندن از چالش‌های مادری صحبت می‌کنم. پیام ها اغلب از طنز استفاده می کنند. امیلی لورنز، نویسنده این مطالعه، کاندیدای دکترا و مدرس فارغ التحصیل در دانشگاه میسوری، گفت: به‌عنوان یک محقق، در مورد تأثیر دیدن این نوع پیام‌های «مادر شراب» کنجکاو بودم و متوجه شدم که تحقیقات کافی برای بررسی آن وجود ندارد. .

این مطالعه از طریق یک آزمایش آنلاین انجام شد که شامل ۳۳۰ مادر بود که از طریق رسانه‌های اجتماعی و گروه‌های مادر محور انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: شرایط «مادر شراب» (در معرض ۹ پست اینستاگرامی که از فرهنگ مادر شراب حمایت می‌کرد)، شرایط «مادر هوشیار» (مشاهده ۹ پست ترویج هوشیاری)، و گروه کنترل که مضمون طبیعت خنثی را دیدند. محتوای مادری

پست‌های اینستاگرام با استفاده از هشتگ‌هایی مانند #winemom و #sobermom تهیه شده‌اند که ترکیبی برابر از پست‌های متنی و تصویری را تضمین می‌کنند. سپس هر یک از شرکت‌کنندگان به سؤالاتی پاسخ دادند تا جهت‌گیری مقایسه اجتماعی، مواجهه قبلی با پیام‌های الکلی، هویت نوشیدن و هنجارهای فعلی در مورد الکل را بسنجند.

محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض محتوای “مادر شراب” در رسانه های اجتماعی به طور قابل توجهی هنجارهای دستوری – درک مادران از انتظارات اجتماعی و تایید در مورد نوشیدن الکل را شکل می دهد. مادرانی که قبل از مطالعه مرتباً در معرض محتوای مادر شراب قرار می گرفتند و سپس در طول آزمایش محتوای مشابهی را مشاهده می کردند، اعتقادات قوی تری را گزارش کردند که حلقه اجتماعی آنها از نوشیدن به عنوان بخشی از مادری انتظار دارد و آن را تأیید می کند.

جالب اینجاست که محققان همچنین دریافتند که قرار گرفتن قبلی در معرض فرهنگ مادر شراب از طریق تلویزیون بر هنجارهای توصیفی مادران یا درک آنها از میزان رایج نوشیدن الکل در بین سایر مادران تأثیر می گذارد. کسانی که قبلاً در معرض پیام‌های مادر شراب در تلویزیون قرار داشتند و در طول آزمایش در معرض آن قرار گرفتند، معتقد بودند که نوشیدن بیش از حد در بین مادران کمتر رایج است. این نشان می دهد که بدون عادی سازی قبلی از تلویزیون، قرار گرفتن در معرض تجربی به تنهایی برای متقاعد کردن مادران که نوشیدن زیاد الکل یک هنجار گسترده است، کافی نبود.

از سوی دیگر، کسانی که اغلب در تلویزیون در معرض محتوای مادر شراب قرار می‌گرفتند، معتقد بودند که نوشیدن الکل رایج‌تر است و نشان می‌دهد که چگونه قرار گرفتن در معرض رسانه‌ها می‌تواند ادراکات هنجاری را شکل دهد.

“مادرهای شراب”

“من فکر می کنم برای مادران مهم است که متوجه شوند قرار گرفتن در معرض “مادرهای شراب” در تلویزیون و رسانه های اجتماعی می تواند باورهای مادران را در مورد الکل شکل دهد و رفتارهای خطرناک نوشیدن الکل را ترویج کند. لورنز به PsyPost گفت: ایجاد یک محیط رسانه اجتماعی که مصرف الکل را ترویج می کند، می تواند بر انتظارات مادران برای مصرف الکل تأثیر بگذارد.

من فکر می‌کنم که این نکته مهم‌تری برای پزشکان و سیستم‌های حمایتی است که بدانند زیرا مصرف الکل برای زنان، از جمله مادران، در حال افزایش است. در حالی که پیوند از طریق الکل می تواند جامعه را برای مادران به ارمغان بیاورد و به آنها اجازه دهد تا در برابر انتظارات سنتی مادری مقاومت کنند، این می تواند تأثیرات منفی داشته باشد هنگامی که رفتارهای خطرناک نوشیدن الکل را ترویج می کند، مانند نوشیدن زیاد.

جهت گیری مقایسه اجتماعی – تمایل به مقایسه خود با دیگران – همچنین در شکل گیری باورهای هنجاری در مورد الکل نقش داشت. مادرانی که اغلب درگیر مقایسه های اجتماعی هستند، صرف نظر از شرایط آزمایشی که در آن بودند، نوشیدن الکل را در میان سایر مادران رایج تر می دانستند.

این تأثیر به‌ویژه در گروه کنترل مشهود بود، که نشان می‌دهد افرادی که تمایل به مقایسه اجتماعی بالایی دارند، ممکن است تمایل داشته باشند که رفتارهایی (مانند نوشیدن الکل) را بدون توجه به محتوای رسانه‌ای خاصی که در معرض آن قرار می‌دهند، رایج‌تر از آنچه هستند، داشته باشند.

لورنز گفت: «یکی از یافته‌های شگفت‌انگیز این تحقیق این بود که مادرانی که مقایسه‌های اجتماعی بیشتری انجام می‌دهند، احتمال بیشتری دارد که فکر کنند مصرف الکل در بین مادران رایج‌تر است. “این ممکن است نشان دهنده تأثیر قدرتمند گفتمان مادر شراب باشد، به ویژه برای مادرانی که خود را با مادران دیگر مقایسه می کنند.”

برخلاف انتظارات، هویت نوشیدن – اینکه مادران تا چه حد خود را “مشروب خوار” می دانند – تأثیر قابل توجهی بر هنجارهای دستوری یا توصیفی نداشت. این نتیجه نشان می دهد که نوشیدن الکل ممکن است جنبه مرکزی هویت برای بسیاری از مادران نباشد، که شاید تحت الشعاع سایر جنبه های هویت آنها که مربوط به مادری است، قرار گیرد. این نشان می دهد که حتی اگر مادری مشروب الکلی بنوشد، این رفتار ممکن است ویژگی تعیین کننده هویت او نباشد و بنابراین در شکل گیری باورهای هنجاری او در مورد مصرف الکل کمتر تأثیرگذار باشد.

لورنز خاطرنشان کرد: «الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی تجربیات رسانه‌ای را به روش‌های شخصی‌سازی‌شده مدیریت می‌کنند، بنابراین زنان ممکن است در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود در معرض محتوای مادر شراب قرار بگیرند یا نشوند. با این حال، کسانی که به دنبال این نوع محتوا هستند یا می‌بینند باید بدانند که می‌تواند بر انتظارات درک شده از مصرف الکل تأثیر بگذارد.

با توجه به اهداف بلندمدت این خط از تحقیقات، لورنز توضیح داد که هدف او «پیشبرد نتایج مثبت سلامت و جلب توجه به نیازهای حمایتی برای مادران، فراتر از الکل به عنوان یک راه حل است. امیدوارم نقش استرس را در ارتباط با پیام‌رسانی مادر شراب و مصرف الکل بیشتر بررسی کنم.»

پایان/*

اندیشه قرن را در ایتا دنبال کنید

اندیشه قرن را در تلگرام دنبال کنید

مطالب مرتبط