سامانه حمایت معیشتی hemayat.mcls.gov.ir | نحوه استعلام یارانه معیشتی با کد ملی
برای پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی خود باید مجددا به سایت hemayat.mcls.gov.ir وارد شوید و مراحل پیگیری یارانه خود را با ورود به این سامانه انجام دهید.

برای پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی خود باید مجددا به سایت hemayat.mcls.gov.ir وارد شوید و مراحل پیگیری یارانه خود را با ورود به این سامانه انجام دهید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن،سامانه حمایت معیشتی hemayat.mcls.gov.ir و نحوه استعلام یارانه معیشتی با کد ملی، عنوان مطلبی است که در اندیشه قرن به آن می پردازیم؛ به همین منظور، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی سامانه ای را به نام سامانه حمایت معیشتی به آدرس hemayat.mcls.gov.ir راه اندازی نموده است تا کلیه افراد بتوانند در یارانه های کشوری ثبت نام کنند و درخواست های خود را از طریق این سایت مشاهده کنند. حال در ادامه اندیشه قرن توضیحات کاملی در خصوص ورود به سایت یارانه معیشتی، پیگیری با کد ملی و ثبت نام جا ماندگان و ورود به سایت hemayat.mcls.gov.ir جزئیات بیشتر پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی ارائه شده است.
در سال های اخیر، دولت به منظور کمک به مردم و کم کردن فشارهای اقتصادی از روی دوش آن ها، اقدام به ارائه یارانه کمک معیشتی و یارانه های معمول کرده است؛ اما در میان بعضی از مردم به علت اشتباه های صورت گرفته، یارانه خود را دریافت نکرده اند و یا در هر حال نیاز به دریافت یارانه کمک معیشتی دارند.
با توجه به بالا رفتن نرخ تورم و مشکلات اقتصادی مردم، دولت به منظور کاهش مشکلات اقتصادی افراد، اقدام به روی کار آوردن طرح پرداخت یارانه نقدی کرده است. اگرچه طرح یارانه نقدی سال ها است که در کشور اجرا می شود، اما در سال های گذشته با توجه به هدفمندی یارانه ها، بعضی از اشخاص دیگر یارانه دریافت نکردند و در واقع، یارانه آن ها قطع شد.
از طرفی به غیر از یارانه نقدی که ماهانه به اشخاص پرداخت می شود، یارانه ای تحت عنوان یارانه کمک معیشتی نیز از سوی دولت روی کار آمد که اشخاص واجد شرایط مجاز به دریافت این یارانه می باشند.
با توجه به لزوم شناسایی اشخاص برای ارائه یارانه های نقدی، سامانه ای به نام سامانه حمایت معیشتی راه اندازی شد تا مردم بتوانند از طریق این سایت درخواست های خود را مبنی بر استفاده از خدمات کمک معیشتی دولت ثبت کنند و پس از ثبت درخواست منتظر نتیجه درخواست خود باشند.
سامانه حمایت معیشتی از طریق نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir برای عموم مردم قابل دسترس می باشد و اشخاص می توانند از طریق این سایت اقدام به ثبت درخواست های خود به صورت آنلاین کنند.
این سامانه مدت هاست که فعال می باشد اما به تازگی به روز رسانی شده است. در سامانه جدید امکانات بیشتری ارائه می گردد که شامل مواردی از قبیل اعتراض به بخش های مختلف مانند خودرو و تراکنش های بانکی می باشد که در سامانه قبلی ممکن نبود.
کلیه سرپرستان خانواری که قصد ثبت یک درخواست در سامانه حمایت معیشتی را دارند، می بایست که به این سامانه وارد شوند و پس از ورود به پنل کاربری خود، مراحل مربوط به ثبت نام در یارانه و یا هر امور دیگری را انجام دهند.
بنابراین، اولین گام برای استفاده از خدمات سایت حمایت معیشتی این است که سرپرستان خانوار با وارد کردن یک سری اطلاعات به سامانه حمایت معیشتی به نشانی hemayat.mcls.gov.ir وارد شوند. در صورتی که قصد ورود به این سایت را دارید، می توانید طبق مراحل زیر پیش بروید.
ابتدا عبارت «سامانه حمایت معیشتی» را جستجو کنید. و وارد سایت hemayat.mcls.gov.ir شوید.
در مرحله بعدی شما به سایت حمایت معیشتی وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی وارد شده اید. برای ورود به پنل کاربری خود بر روی گزینه «ورود/ثبت نام» کلیک کنید.
ابتدا عبارت «سامانه حمایت معیشتی» را جستجو کنید. و وارد سایت hemayat.mcls.gov.ir شوید. در مرحله بعدی شما به سایت حمایت معیشتی وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی وارد شده اید.
حال شماره همراه خود و کد امنیتی را بنویسید و بر روی گزینه «ارسال کد اعتبار سنجی» کلیک نمایید.اکنون کد ارسال شده را وارد کنید و گزینه ورود به سامانه را بزنید.
ابتدا عبارت «سامانه حمایت معیشتی» را جستجو کنید. و وارد سایت hemayat.mcls.gov.ir شوید.
در مرحله بعدی شما به سایت حمایت معیشتی وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی وارد شده اید. برای ورود به پنل کاربری خود بر روی گزینه «ورود/ثبت نام» کلیک کنید.
حال شماره همراه خود و کد امنیتی را بنویسید و بر روی گزینه «ارسال کد اعتبار سنجی» کلیک نمایید.
اکنون کد ارسال شده را وارد کنید و گزینه ورود به سامانه را بزنید.
در صورتی که افراد قصد استفاده از خدمات سامانه حمایت مانند ثبت درخواست بررسی اطلاعات و اعتراض به عدم دریافت یارانه و دهک بندی را دارند، باید ابتدا در این سایت ثبت نام کنند تا حساب کاربری آنان ایجاد شود.
پس از آن می توانند از طریق ورود به پنل کاربری، از امکانات موجود استفاده کنند که به همین دلیل در ادامه این بخش، نحوه ثبت نام در سامانه حمایت معیشتی hemayat.mcls.gov.ir ارائه شده است.
ابتدا عبارت «سامانه حمایت معیشتی» را جستجو کنید. و وارد سایت hemayat.mcls.gov.ir شوید. در مرحله بعدی شما به سایت حمایت معیشتی وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی وارد شده اید. برای ورود به پنل کاربری خود بر روی گزینه «ورود/ثبت نام» کلیک کنید.
در کادر باز شده، گزینه ثبت نام را بزنید و اطلاعات خواسته شده شامل شماره همراه، کد ملی، تاریخ تولد و کد امنیتی را وارد نمایید و سپس روی گزینه ارسال کد اعتبار سنجی کلیک نماید.
اکنون کد ارسال شده را وارد کنید و گزینه ورود به سامانه را بزنید.
حال ثبت نام کامل شده است و اطلاعات شما در سامانه ذخیره می شود.
اگر میخواهید از یارانه معیشتی خود مطلع شوید فقط کافیست در اندیشه قرن بمانید و هر آنچه درباره استعلام یارانه معیشتی با کد ملی و پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir برایتان شرح داده ایم را مطالعه کنید.
سرپرستان خانوار میتوانند با استفاده از کد ملی یارانه خود را استعلام کنند. به سادگی میتوانید در هر ساعتی از شبانه روز از وضعیت یارانه خود یا سایر افراد مطلع شوید.
البته دقت داشته باشید که برای استعلام یارانه با کد ملی در این سامانه، باید به رقم سمت راست کد ملی تان توجه کنید؛ زیرا افرادی که رقم آخر یا سمت راست کد ملی شان زوج است، در روزهای زوج امکان وارد شدن به این سامانه و استفاده از آن را دارند.
اشخاصی هم که رقم سمت راست کد ملی شان فرد باشد، در روزهای فرد میتوانند به این سامانه وارد شده و از آن جهت اطلاع از وضعیت یارانه شان استفاده کنند.
به هر حال، در این قسمت نحوه استعلام یارانه معیشتی با کد ملی را توضیح میدهیم تا از روش کلی آن مطلع شوید. به این ترتیب، با توجه به رقم آخر کد ملی تان میتوانید در روزهای مربوطه وارد شده و از خدمات سامانه بهرهمند شوید.
جهت استفاده از این سامانه برای بررسی وضعیت یارانه تان هم باید اقداماتی را انجام دهید که در ادامه آنها را توضیح داده ایم. این اقدامات لازم به منظور استعلام یارانه در سامانه مذکور، به شرح ذیل میباشند:
۱- در اولین قدم باید به این سایت وارد شوید که در بخش قبل نحوه انجام این کار را بیان کرده ایم؛ پس جهت وارد شدن به سامانه استعلام یارانه با کد ملی سرپرست دچار مشکل نخواهید شد.
۲- بعد از این که به صفحه اصلی سایت استعلام وارد شدید، شکل زیر را مشاهده میکنید. در گوشه بالا و سمت چپ این صفحه گزینه «ورود / ثبت نام» قرار گرفته است. بر روی آن کلیک کرده تا وارد مراحل بعدی استعلام شوید.
۳- سپس پنجرهای به شکل زیر برای تان نمایش داده میشود که شامل گزینههای ورود و ثبت نام است.
اگر قبلا در این سامانه ثبت نام کرده باشید، میتوانید به راحتی وارد شوید؛ اما اگر تا کنون نام نویسی تان را در این سایت انجام نداده اید، برای استعلام یارانه با کد ملی و سریال شناسنامه ابتدا باید این فرایند را طی کنید.
جهت این امر کافی است شماره همراه، کد ملی و تاریخ تولدتان را در کادرهای مربوطه قرار داده و پس از تایید کد امنیتی، گزنیه «ارسال کد اعتبارسنجی» را بزنید.
به این ترتیب میتوانید مراحل ثبت نام را طی کنید.
راه دیگری هم برای استعلام یارانه با کد ملی سرپرست وجود دارد. این راه هم استفاده از کد دستوری ایجاد شده به همین منظور است.
کسانی که به هر دلیل امکان استفاده از سامانه را نداشته باشند، میتوانند از طریق کد دستوری وضعیت یارانه شان را بررسی کنند. این روش حتی برای گوشیهای ساده و غیر هوشمند هم جواب میدهد.
بلافاصله پس از شماره گیری این کد، استعلام یارانه با کد ملی و سریال شناسنامه برای شما انجام گرفته و وضعیت دریافت یارانه تان مشخص میشود.
البته توجه داشته باشید که این روش هم تنها مشمول بودن یا نبودن خانواری که کد ملی سرپرست آن وارد شده برای دریافت یارانه را مشخص میکند؛ یعنی اطلاعات دیگری در مورد دهک بندی خانوار ارائه نمیدهد و امکان اعتراض به وضعیت یارانه از طریق این روش را هم نخواهید داشت.
از آن جایی که معمولا سامانههای مختلف دولتی دارای یک برنامه موبایلی میباشند، کاربران به دنبال برنامه استعلام یارانه با کد ملی هستند تا از این طریق وضعیت یارانه شان را پیگیری کنند. درای رابطه باید بگوییم که تا کنون برنامهای با این هدف به صورت رسمی ایجاد نشده است؛ از این رو متقاضیان امکان نصب اپلیکیشن خاصی جهت استعلام یارانه شان را ندارند.
با این حال، در هر لحظه میتوانید از طریق گوشی موبایل تان به سامانه تعیین شده جهت استعلام یارانه مراجعه نموده و اطلاعات مربوطه به یارانه خود یا سایر خانوارها را بررسی کنید؛ چرا که امکان ورود به این سامانه و استفاده از امکانات آن با گوشی موبایل هم در دسترس بوده و از این نظر محدودیتی ندارد.
البته ممکن است در ادامه برنامه استعلام یارانه معیشتی با کد ملی هم معرفی شده و در اختیار کاربران قرار گیرد؛ ولی تا این لحظه هنوز اپلیکیشن یا برنامه خاصی از طریق سامانه مربوطه معرفی نشده است که به محض معرفی شدن در اندیشه قرن اطلاع رسانی خواهیم کرد.
مرحله اول:
جهت استعلام از وضعیت دهک بندی یارانه با کد ملی تنها کافیست ابتدا به وارد سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی sso.my.gov.ir/login بشین و اطلاعات خواسته شده را وارد و در پایان بر روی دکمه ارسال رمز یکبار مصرف کلیک کنید.
مرحله دوم:
سپس یک کد برای شما ارسال میشود که باید آنرا وارد کنید.
مرحله سوم:
در این مرحله میبایست اطلاعات خواسته شده زیر را را وارد و در انتها بر روی دکمه تایید کنید.
شماره ملی سرپرست خانوار
شماره حساب واریز یارانه
مشخص کردن تعداد خانوار
شماره ملی یکی از اعضای خانوار تحت پوشش
مرحله چهارم:
و بالاخره در پایان نتیجه بررسی دهک بندی یارانه شما توسط دولت که با بررسی اطلاعات دارایی و مالی خانوار شماست، نمایش داده میشود.
نکته مهم این است که برای ثبت درخواست واریز یارانه میتوانید با از سامانه hemayat.mcls.gov.ir استفاده کنید.
یارانه نقدی براساس شاخصهای مورد استفاده در پایگاه رفاه ایرانیان، اقتصادی و اجتماعی پرداخت میشود و مسائلی مثل داشتن خودرو و ارزش آن، رقم تراکنشهای مالی و بانکی، درآمدها، معلولیت، بیماری خاص و… میتواند روی دهکبندی خانوار تاثیر بگذارد.
سازمان هدفمندی، اطلاعات مربوط به بخش خودرو را از پلیس راهور، اطلاعات مربوط به تراکنشهای بانکی را از بانک مرکزی، درآمد خانوار را از خزانه و صندوقها دریافت میکند و آنها را با مواردی مثل اطلاعات مربوط به ساختار خانوار، معلولیت، بیماری خاص و… ادغام میکند تا در نهایت پرونده رفتار مالی و اقتصادی خانواده در یک دوره مشخص تهیه شده و جایگاه خانوار در دهکبندی را نشان دهد.
علت پرداخت نشدن یارانه نقدی را میتوان با ثبت اعتراض در سامانه حمایت پیگیری کرد. در این سایت سرپرستان خانوار علاوه بر رویت شناسنامه اقتصادی خانواده و مشاهده آخرین وضعیت دهکبندی خانوار زیرپوشش خود میتوانند، اعتراض و درخواست بررسی مجدد اطلاعاتشان را ارائه دهند. درخواست واریز یارانه برای فرزند تازه متولد شده نیازمند مراجعه حضوری است و همراه مدارک مورد نیاز که توسط سازمان هدفمندی اعلام شده، باید به دفاتر پلیس بهاضافه ۱۰ ارائه شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مصوب نمودند که سازمان اداری و استخدامی کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی، به منظور ارائه خدمات دولت الکترونیکی و همچنین، کاهش مراجعات مردمی به دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی، تمامی اقدامات لازم را برای راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و اتصال به شبکه، اعمال نمایند.
در پاسخ به این سوال که پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir چیست؛ میبایست بیان نمود که این سامانه، راهی امن و مطمئن، برای دسترسی اینترنتی به خدمات دولتی، از طریق یک سیستم متحد میباشد. این سایت با هدف ایجاد سهولت در ارائه خدمات دولتی به شهروندان راه اندازی شده و از طریق این سامانه، شهروندان میتوانند با یک مرتبه احراز هویت، از تمامی خدمات دولتی به طور رایگان، بهرهمند شوند.
به طور کلی میتوان گفت، درگاه مذکور، با هدف حفظ حریم خصوصی کاربران، از طریق ارتقای امنیت و احراز هویت به روشهای نوین، احراز هویت یکپارچه با بهبود سیستم ارائه خدمات و دسترسی سریع به خدمات، از طریق تجمیع خدمات و سامانههای دولتی و عمومی در یک پنجره واحد، راه اندازی شده است.
از طریق ورود به سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند sso.my.gov.ir میتوان، بدون نیاز به احراز هویت مجدد، از خدمات یکپارچه استفاده نمود. همچنین، نشان کردن خدمات و سرویسهای پراستفاده در پروفایل کاربری به منظور دسترسی سریع، بخش صندوق ورودی برای پیامهای مهم دولتی، تحت عنوان کارپوشه پیام ایران و مشاهده و دسترسی سریع به خدمات پر کاربردی که بیشترین استفاده را از سوی شهروندان داشته است، از دیگر خدمات این سامانه میباشد.
پیشرفت تکنولوژی و تاثیر آن بر زندگی مردم روز به روز بیشتر میشود و با توجه به افزایش نیازهای مردم، استفاده از فناوریهای به روز و خدمات الکترونیک بسیار کارآمد است.
به همین دلیل، دولت تلاش کرده است بتواند تمامی خدماتی که از طریق دستگاههای مختلف به متقاضیان ارائه میشود را در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گرد هم بیاورد و تا جای ممکن، ارائه خدمات به صورت اینترنتی صورت گیرد تا در وقت و انرژی صرفه جویی شود. همچنین، ثبت نام یارانه جاماندگان نیز از طریق این سایت انجام میشود.
به همین دلیل، در اندیشه قرن سعی شده است به سوال اینکه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چیست پرداخته شود و جزئیات بیشتری از این سایت شامل نحوه ورود، ثبت نام و امکانات سامانه my.gov.ir و ورود به سامانه دولت من ارائه شود تا راهنمای کاربران باشد.
با توجه به افزایش نیازهای مردم و همچنین پیشرفت و گسترش فناوری و تبدیل شدن آن به بخش حیاتی جامعه، دولت نیز در تلاش است تا با فراهم کردن بستر اینترنتی، خدمات مختلف خود را بدون نیاز به حضور مردم در ادارات به آنها ارائه دهد.
در نتیجه، بسیاری از خدمات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی کشور، نهادهای عمومی و دستگاههای اجرایی دستگاهها موظف اند که امکان دسترسی به خدمات خود را از طریق اینترنت فراهم نمایند.
امکانات ارائه شده در این سامانه شامل مواردی مانند خدمات حوزه مسکن، احراز هویت یکپارچه، خدمات حوزه آموزش و خدمات حوزه سلامت میباشد که برخی از آنها بدون نیاز به انجام احراز هویت نیز قابل دسترسی هستند.
تمامی امکانات ارائه شده در سامانه my.gov.ir و یا دولت من به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است و یکی از خدمات پر کاربرد آن، کارپوشه سامانه پیام ایران میباشد که یک صندوق برای دریافت پیامهای مهم دولتی است.
با توجه به این که تمامی دستگاهها باید خدمات خود را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نیز ارائه دهند، بسیار مهم است که افراد نحوه ورود به این سامانه را بدانند، زیرا لازمه دسترسی به تمامی امکانات این سایت، ورود به صفحه کاربری میباشد. به همین جهت در اندیشه قرن ، نحوه ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir ارائه شده است.
دو راه برای ورود به سامانه دولت هوشمند وجود دارد که اولین راه، ورود از طریق شماره همراه است که در ادامه توضیح داده میشود و سپس به راه دوم ورود پرداخته خواهد شد.
ابتدا در مرورگر خود آدرس my.gov.ir را بنویسید تا به صورت مستقیم به سایت دولت هوشمند sso.my.gov.ir منتقل شوید.
در صفحه باز شده، شماره همراه و کد امنیتی را وارد نمایید و روی ارسال کد فعال سازی کلیک نمایید.
حال کد ارسال شده به شماره همراه خود را در سامانه بنویسید و روی ورود به سامانه کلیک کنید.
راه دوم ورود به پنجره ملی خدمات دولت من، از طریق اپلیکیشن دولت همراه میباشد که برای این منظور کافی است روی عنوان ورود با Qr code کلیک کنید.
اکنون باید اپ دولت همراه را اجرا کنید و از منو سمت راست، گزینه ورود به درگاه با Qr code را انتخاب نمایید و بارکد را اسکن کنید.
همچنین میتوانید با مرورگر گوشی خود به سامانه دولت من وارد شوید و این مراحل را بدون نیاز به مراجعه به اپ دولت همراه انجام دهید.
سامانه دولت من یا همان پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، مرکز ارائه خدمات گوناگون در حوزههای مختلف است که کاربران میتوانند با ورود به پنا کاربری خود، به آنها دسترسی داشته باشند.
ابتدا در مرورگر خود آدرس my.gov.ir را بنویسید تا به صورت مستقیم به سایت دولت هوشمند منتقل شوید.
در صفحه باز شده، شماره همراه و کد امنیتی را وارد نمایید و روی ارسال کد فعال سازی کلیک نمایید.
حال کد ارسال شده به شماره همراه خود را در سامانه بنویسید و روی ورود به سامانه کلیک کنید. پس از ورود به سامانه، به صفحه پروفایل احراز هویت منتقل میشوید.
با توجه به اینکه برخی از امکانات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نیاز به احراز هویت دارند، میتوانید به در این صفحه، فرم احراز هویت را نیز تکمیل نمایید و در غیر این صورت، به بخش مورد نظر خود بروید.
برای جلوگیری از ورود داوطلبان دستگاههای دولتی به سامانههای مختلف، سامانهای واحد و مجزا مانند پنجره خدمات دولت هوشمند برای کلیه سازمانهای دولتی در نظر گرفته شد.
از این رو برای استفاده از خدمات مختلف این سازمانها لازم است به این سامانه وارد شوید. یکی از این دستگاههای دولتی فرماندهی کل نیروی انتظامی میباشد که به این سامانه متصل شده است. ثبت نام اینترنت رایگان خدمات دولت هوشمند
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به افرادی که در سه دهک پایین درآمدی قرار دارند اینترنت رایگان در در نظر گرفته است که این افراد میتوانند با مراجعه به درگاه ملی خدمات دولت نسبت به دریافت اینترنت رایگان my.gov.ir اقدام نمایند.
اینترنت رایگان درگاه ملی خدمات دولت به صورت دائمی و چهارماه است که هر چهار ماه یکبار تمدید میشود.
افرادی که جزو سه دهک پایین درآمدی جامعه هستند و یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت میکنند میتوانند نسبت به ثبت نام اینترنت رایگان درگاه ملی خدمات دولت من اقدام کنند.
پایان/*