۰۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵

روانشناختی رفتاری

چگونگی ارتباط بین صفات ADHD و نقاط قوت خود گزارش شده

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن، اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD) یک وضعیت عصبی رشدی است که با بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری مشخص می شود.به طور سنتی، تحقیقات و عملکرد بالینی بر چالش ها و کمبودهای مرتبط با ADHD متمرکز شده است.برا...

چگونگی ارتباط بین صفات ADHD و نقاط قوت خود گزارش شده

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن، اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD) یک وضعیت عصبی رشدی است که با بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری مشخص می شود.به طور سنتی، تحقیقات و عملکرد بالینی بر چالش ها و کمبودهای مرتبط با ADHD متمرکز شده است.برای اطلاعات بیشتر با اندیشه قرن همراه باشید.

اختلال کمبود توجه

بیش فعالی (ADHD) یک وضعیت عصبی رشدی است که با بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری مشخص می شود. به طور سنتی، تحقیقات و عملکرد بالینی بر چالش ها و کمبودهای مرتبط با ADHD متمرکز شده است.با این حال، اتخاذ یک دیدگاه مبتنی بر نقاط قوت، که ویژگی‌ها و توانایی‌های مثبت افراد مبتلا به ADHD را شناسایی و بر آن تأکید می‌کند، ممکن است رویکرد متعادل‌تری و توانمندتر ارائه دهد.با تغییر تمرکز به سمت نقاط قوت و استعدادهای منحصربه‌فردی که اغلب با ADHD همراه هستند، مانند خلاقیت، تمرکز بیش‌فعالی و انعطاف‌پذیری، افراد مبتلا به ADHD می‌توانند در استفاده از پتانسیل خود و بهبود رفاه کلی خود حمایت شوند.این دیدگاه همچنین انگ اطراف ADHD را به چالش می کشد و محیطی فراگیرتر و حمایتی را برای کسانی که با این بیماری زندگی می کنند ترویج می کند.

چگونگی ارتباط بین صفات ADHD و نقاط قوت خود گزارش شده

امتیاز کلیدی

این مطالعه رابطه بین نقاط قوت خود گزارش شده و ویژگی های ADHD را در یک نمونه از جمعیت عمومی با استفاده از معیارهای کمی بررسی کرد.
همبستگی مثبتی بین صفات ADHD و تمرکز بیش از حد، حساسیت پردازش حسی و انعطاف پذیری شناختی یافت شد.این مطالعه از یک نمونه بزرگ و متنوع استفاده کرد و چندین نقطه قوت را به طور همزمان ارزیابی کرد و امکان بررسی تعاملات بین نقاط قوت را فراهم کرد.محدودیت ها شامل اتکا به معیارهای خود گزارش دهی، مسائل بالقوه با مقیاس های اندازه گیری و عدم تنوع فرهنگی در نمونه است.

بنیاد و پایه

تحقیقات ADHD از لحاظ تاریخی بر علائم و کمبودها متمرکز بوده است. با این حال، مطالعات کیفی اخیر نقاط قوت مختلفی را شناسایی کرده‌اند که افراد مبتلا به ADHD خود گزارش می‌دهند که با وضعیت آنها مرتبط است (مهدی و همکاران، ۲۰۱۸؛ سدویک و همکاران، ۲۰۱۹؛ شیپرز و همکاران، ۲۰۲۲).در حالی که این مطالعات کیفی برای ایجاد فرضیه‌ها مهم بوده‌اند، نقاط قوت باید در مطالعات کمی تأیید شوند، و مشخص نیست که آیا آنها فقط در افرادی با تشخیص ADHD یافت می‌شوند یا با ویژگی‌های ADHD در جمعیت عمومی نیز مرتبط هستند.تحقیقات کمی قبلی بر روی نقاط قوت منفرد مانند خلاقیت (هوگمن و همکاران، ۲۰۲۰) و تمرکز بیش از حد (Hupfeld et al., 2019) در رابطه با ADHD متمرکز شده است.این مطالعه بر اساس کار کیفی قبلی Schippers و همکاران است. (۲۰۲۲) برای بررسی کمی نقاط قوت گزارش شده متعدد و ارتباط آنها با صفات ADHD در یک نمونه بزرگ مبتنی بر جمعیت.

روش

این مطالعه با استفاده از یک طرح مقطعی، پرسشنامه‌هایی را در دو موج برای بهینه‌سازی توجه اجرا کرد.تجزیه و تحلیل همبستگی بین صفات ADHD و هر یک از ده معیار قدرت انجام شد. تحلیل های اکتشافی شامل تحلیل عاملی و تحلیل شبکه بود.شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌هایی را تکمیل کردند که ویژگی‌های ADHD و ده نقطه قوت (همدلی، اجتماعی بودن، شوخ طبعی، حساسیت پردازش حسی، تمرکز بیش از حد، اشتیاق، سخاوت، کنجکاوی، انعطاف‌پذیری و «آمادگی برای هر چیزی») را که قبلاً در تحقیقات کیفی شناسایی شده بودند، تکمیل کردند. پرسشنامه ها به صورت آنلاین در دو موج اجرا شد.

نمونه

۶۹۴ شرکت کننده ۱۸ تا ۶۰ ساله از جمعیت عمومی بریتانیا در موج ۱ گنجانده شدند که ۴۹۶ نفر از آنها موج ۲ را تکمیل کردند. نمونه متوازن جنسیتی بود و تقریباً ۳ درصد تشخیص ADHD را گزارش کردند که مطابق با برآوردهای شیوع جمعیت بود.

معیارها

صفات ADHD با مقیاس خودگزارشی ADHD بزرگسالان (ASRS) ارزیابی شد. این مقیاس برای ارزیابی صفات ADHD، شامل ۱۸ سوال مربوط به علائم ADHD DSM-V، به دو خرده مقیاس بی توجهی و بیش فعالی/تکانشگری تقسیم می شود.ده نقطه قوت با مقیاس های معتبری مانند:

پرسشنامه همدلی تورنتو (TEQ): TEQ برای اندازه گیری همدلی، که توانایی درک و به اشتراک گذاشتن احساسات دیگران است، استفاده شد.
پرسشنامه بیش تمرکزی بزرگسالان (AHQ): AHQ برای ارزیابی هایپرفوکوس، حالتی از توجه شدید و متمرکز که اغلب با ADHD همراه است، استفاده شد.
مقیاس افراد حساس (HSP): این مقیاس برای اندازه گیری حساسیت پردازش حسی استفاده می شود که به حساسیت فرد به محرک های ظریف در محیط خود اشاره دارد.از پرسشنامه ها و مقیاس های دیگر استفاده شد.

اندازه گیری های آماری

از همبستگی اسپیرمن برای ارزیابی روابط بین صفات و نقاط قوت ADHD استفاده شد. تحلیل عاملی و تحلیل شبکه برای اهداف اکتشافی انجام شد.مقایسه گروهی بین شرکت کنندگان تشخیص داده شده و تشخیص داده نشده با استفاده از آزمون های t یا جایگزین های غیر پارامتریک انجام شد.

نتایج

همبستگی مثبت معنی داری بین صفات ADHD و تمرکز بیش از حد (r=0.31)، حساسیت پردازش حسی (r=0.36)، و انعطاف پذیری شناختی (r=0.20) مشاهده شد.

بینش، بصیرت، درون بینی

این مطالعه شواهد کمی ارائه می دهد که نقاط قوت خاصی با ویژگی های ADHD در جمعیت عمومی مرتبط است، نه فقط در افراد مبتلا به ADHD تشخیص داده شدههمبستگی مثبت با تمرکز بیش از حد، حساسیت پردازش حسی، و انعطاف پذیری شناختی نشان می دهد که اینها ممکن است نقاط قوت ذاتی صفت ADHD باشند.در مقابل، همبستگی‌های منفی یا عدم ارتباط با سایر نقاط قوت مانند پشتکار نشان می‌دهد که برخی از نقاط قوت درک شده ممکن است در واقع به‌عنوان مکانیسم‌های مقابله‌ای ناشی از زندگی با ADHD به‌جای ویژگی‌های اصلی به وجود بیایند.تجزیه و تحلیل شبکه اهمیت بررسی چندین نقطه قوت را به طور همزمان برجسته کرد، زیرا به نظر می رسد که آنها به جای نمایش سازه های کاملاً متمایز، تعامل دارند.تحقیقات آینده می تواند این روابط را بیشتر آشکار کند و پتانسیل رویکردهای مبتنی بر قدرت در مداخله ADHD را بررسی کند.

نقاط قوت

این مطالعه دارای چندین نقطه قوت روش شناختی بود:این مطالعه از یک حجم نمونه بزرگ و معرف (N = 694 در موج ۱، N = 496 در موج ۲) بهره برد که از نظر سنی (۱۸-۶۰ سال) متنوع بود و شامل افرادی بود که طیف کاملی از صفات ADHD را در بر می گرفت. افزایش قابلیت تعمیم یافته ها به جمعیت گسترده تر.محققان از یک ویژگی در Prolific برای متعادل کردن توزیع جنسی استفاده کردند که در نتیجه یک نمونه متعادل جنسیتی که ۵۰٪ زن و ۵۰٪ مرد بود، به کاهش تعصبات بالقوه مرتبط با جنسیت در نتایج کمک کرد.برخلاف مطالعات قبلی که بر روی نقاط قوت منفرد به صورت مجزا متمرکز بودند، این مطالعه ده نقطه قوت مختلف را در یک نمونه ارزیابی کرد که به درک جامع‌تری از روابط بین نقاط قوت مختلف و ویژگی‌های ADHD و همچنین بررسی تعاملات بالقوه بین خود نقاط قوت اجازه داد. .انتخاب نقاط قوت برای اندازه‌گیری بر اساس کار کیفی قبلی بود که این نقاط قوت را به عنوان مرتبط با افراد مبتلا به ADHD شناسایی می‌کرد و اعتبار زیست‌محیطی یافته‌ها را با پایه‌گذاری انتخاب متغیرها در تجربیات زندگی افراد مبتلا به ADHD افزایش می‌داد.

برخی از محدودیت ها را باید در نظر گرفت:

این مطالعه برای ارزیابی هر دو ویژگی و نقاط قوت آن، بدون گنجاندن آزمون‌های شناختی عینی یا گزارش‌های شخص ثالث، که ممکن است بر صحت داده‌ها به دلیل سوگیری‌های بالقوه مانند مطلوبیت اجتماعی یا عدم بینش تأثیر بگذارد، صرفاً بر پرسشنامه‌های خود گزارشی تکیه کرد. .در حالی که این مطالعه از مقیاس‌های معتبر برای ارزیابی نقاط قوت استفاده کرد، ممکن است برخی از این مقیاس‌ها به طور کامل تفاوت‌های ساختارهای قدرت را که توسط شرکت‌کنندگان در تحقیقات کیفی قبلی مفهوم‌سازی شده بود، درک نکرده باشند، و اصلاح بیشتر معیارهای قدرتی متناسب با جمعیت ADHD می‌تواند باعث تقویت شود. تحقیقات آیندهنمونه مطالعه به ساکنان بریتانیا محدود بود، که ممکن است تعمیم یافته‌ها را به زمینه‌های فرهنگی دیگر محدود کند، زیرا درک نقاط قوت و ارتباط آنها با ویژگی‌های ADHD ممکن است در کشورهای مختلف و پس‌زمینه‌های فرهنگی متفاوت باشد.این مطالعه از یک طرح مقطعی، جمع‌آوری داده‌ها در یک نقطه زمانی استفاده کرد، که برای ایجاد روابط همبستگی مفید است اما استنتاج‌های علّی را اجازه نمی‌دهد، و مطالعات طولی که توسعه نقاط قوت و ارتباط آن‌ها با ویژگی‌های ADHD را در طول زمان دنبال می‌کند. می تواند درک جامع تری از این انجمن ها ارائه دهد.

پایان/*

اندیشه قرن را در ایتا دنبال کنید

اندیشه قرن را در تلگرام دنبال کنید

مطالب مرتبط