فیلم سینمایی سال گربه | نقد و بررسی فیلم سال گربه / چرا نباید فیلم سال گربه را غیرقانونی ببینیم؟
سینمایی سال گربه به پایان اکران خود رسیده است.
سینمایی سال گربه به پایان اکران خود رسیده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن، سال گربه یکی از سریالهای زیبای ایرانی است که این روزها بر سر زبان ها افتاده است و تمامی مردم به دنبال تماشای آن هستند. سریال سال گربه با بازیگری خوب بهرام افشاری و… توانسته به موفقیت های زیادی برسد و کاری کند تمامی مردم با دیدن آن وجد بیایند. سینمایی سال گربه به تهیه کنندگی سعید آقاخانی میباشد. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر اندیشه قرن را تا انتها دنبال کنید و تظرات خود را با ما در میان بگذارید .
داستان “سال گربه” با محوریت مردی به نام جهانگیر (بهرام افشاری) روایت میشود که در سال گربه متولد شده و نحسی این سال که هر ۱۲ سال یک بار اتفاق میافتد، باعث ایجاد دردسر برای اطرافیانش میشود. بهعلاوه اینکه او علاقه عجیبی هم به شهرت دارد و برای مشهور شدن، حاضر است دست به هر کاری بزند.
آرش پارساپور | «سال گربه» با ترکیب عناصر کمدی و فانتزی، داستانی جذاب و سرگرمکننده ارائه میدهد. فیلمنامه با بهرهگیری از موقعیتهای کمدی و دیالوگهای هوشمندانه، توانسته است لحظات خندهداری را برای مخاطب خلق کند. با این حال، در برخی بخشها، روایت داستان ممکن است کمی پراکنده به نظر برسد و فیلمنامه شبیه به یک کیف چرم چهل تکه دوزی بشود که هر تکه آن رنگ و نقش و نگار خود را دارد؛ این موضوع میتوانست با تمرکز بیشتر بر خط اصلی داستان، انسجام بهتری پیدا کند. درواقع بهنظر میرسد کارگردان میتوانست سوژه فیلم خود را تبدیل به یک مینیسریال کند و ماجراهای جهانگیر نگونبخت و اطرافیان او را در هر اپیزود، بهتفصیل برای بینندگان نمایش دهد.
فیلم به سه بخش یا به بیانی بهتر به سه اپیزود تقسیم شده است که هرکدام به موضوعی متفاوت از زندگی شخصیت اصلی میپردازد. این سه بخش شامل خلافکاریهای جهانگیر،کار کردن او در مطب پزشکی و در نهایت، تلاش او برای مشهور شدن است. این اپیزودها از نظر روایت، چندان پیوسته نیستند و گاه به شکل مستقل و با یک قلاب ساده به هم مرتبط میشوند که مهمترین عنصر این قلاب، بازیگر اصلی فیلم یعنی بهرام افشاری است.
او با حرکتهای اغراقآمیز، ترکیبی از کمدی فیزیکی و کمدی گفتاری را به نمایش میگذارد. این سبک بازی افشاری باعث میشود که حتی در صحنههای بدون دیالوگ نیز حضور او کمدی را بهخوبی منتقل کند. همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که افشاری بهخوبی از صدا و لحن گفتار خود برای بازی در نقش جهانگیر بهره میبرد. او میتواند طیف وسیعی از احساسات را با تغییرات ظریف در لحن و نحوه بیان جملات به نمایش بگذارد؛ از جمله تعجب، خشم، و کنایه و حتی لودگی و مسخرهبازی محض. این تنوع در بیان و طنازیهای خاص او، در ترکیب با حرکات بدنیاش باعث میشود که لحظات کمدی فیلم بدون تلاش اضافهای موثر واقع شوند و تماشاگران را به خنده بیاندازند./فیلیمو
سعید خانی با اشاره به اینکه در ساخت «سال گربه» با وجود سختیهای موجود، تیم تولید تمام تلاش خود را برای بالا بودن سطح کیفی اثر به کار برد، تاکید کرد این فیلم به شعور مخاطبش احترام میگذارد.
به گزارش فیلم نت نیوز، سعید خانی تهیهکننده فیلم سینمایی «سال گربه» که به تازگی در پلتفرم فیلمنت به صورت آنلاین اکران شده است، در گفتگو با فیلم نت نیوز اظهار کرد: وقتی فیلم کمدی فانتزی میسازید در شرایطی که مردم به فیلمهای فانتزی علاقه چندانی ندارند در همان ابتدای راه شما کارتان را با ریسک شروع کردهاید و ما با آگاهی از این مساله تصمیم گرفتیم این فیلم متفاوت را بسازیم و با وجود اینکه اتفاقاتی در زمان اکران رخ داد و بارها سینماها تعطیل شدند من از اکران این فیلم رضایت دارم و خوشبختانه استقبال خوبی از «سال گربه» صورت گرفت.
وی خاطرنشان کرد: «سال گربه» از فیلمهای مورد علاقه من در کارنامهام است و واقعا این فیلم را دوست دارم و آنچه که از آن در اکران انتظار داشتم خوشبختانه رخ داد. به نظر من این فیلم قصه متفاوتی داشت و از آنجا که ژانر فانتزی هم از ژانرهای مورد علاقه من است تصمیم گرفتم که تهیه این اثر را بر عهده بگیرم. با وجود اینکه «سال گربه» کاملاً در بخش خصوصی ساخته شده تمام تلاش من این بود که در پروداکشن و تولید چیزی کم نگذارم و فیلم به بهترین شکل ساخته شود که خوشبختانه فیلمی خوب و خوش رنگ و لعاب شد. پیش از این فیلم با آقای تقیزاده تجربهای داشتم که تجربه خوبی بود و از طرفی حضور بهرام افشاری در این فیلم همگی دست به دست هم داد تا به تولید این کمدی فانتزی خوشبین باشم و وقتی فیلم روی پرده رفت، نسخهای که در سینما دیدم برایم بسیار دوست داشتنی بود.
تهیهکننده فیلم سینمایی «لیپار» درباره ساخت فیلم کمدی گفت: من سعی میکنم تنها به یک ژانر محدود نشوم، در کارنامه من فیلمهای متفاوتی دیده میشود و «سال گربه» بعد از «لونه زنبور» دومین فیلم کاملاً کمدی من است که البته تفاوتهایی با هم دارند و هر دو هم به نظر من آثار موفقی بودند. با توجه به اینکه «سال گربه» اثری فانتزی است ریسک تولید این اثر بیشتر از «لونه زنبور» بود ولی همین تفاوت ساخت این اثر را برای من جذابتر کرده بود و امکان دارد دوباره به سراغ ساخت یک کمدی فانتزی دیگر هم بروم که البته در حال حاضر مشغول ساخت یک ملودرام هستم.
وی درباره عوامل موفقیت «سال گربه» در سینماها گفت: «سال گربه» فیلمی خوش رنگ و لعاب است و در وهله اول به نظر من این ویژگی نظر مردم را جلب میکند. بهرام افشاری بازیگر باهوش و تراز اولی است که مردم هم دوستش دارند و مصطفی تقیزاده هم به عنوان کارگردان تلاش و اصرار زیادی داشت که در ساخت این کمدی فانتزی به شعور مخاطب احترام بگذارد و هیچ پلانی را دم دستی ضبط نکند. ضبط این فیلم در ۵۰ جلسه فیلمبرداری صورت گرفت، لوکیشنهای بسیاری داشتیم که جابجاییها کار ما را سخت کرده بود و من به عنوان تهیهکننده باید بگویم که ما با وجود ریسکی که ساخت این فیلم داشت و سختیهای کار هر آنچه که برای بالا بردن کیفیت این اثر لازم بود انجام دادیم و فکر میکنم نتیجه این تلاشها را هم دیدیم.
تهیهکننده فیلم سینمایی دوزیست خاطرنشان کرد: افرادی زیادی در زمان اکران فیلم فرصت نداشتند به سینما بروند و حالا در اکران آنلاین میتوانند به راحتی به فیلم دسترسی داشته باشند. طبق پیگیریهایی که داشتم به نظر میرسد که استقبال خوبی هم از این فیلم در اکران آنلاین صورت گرفته ولی مساله و بحران اصلی در اکران آنلاین برای ما همچنان پخش نسخه قاچاق فیلم است که متاسفانه بسیاری از مخاطبان نسخه قاچاق فیلم را مشاهده میکنند.
وی افزود: به نظر من لازم است که این فرهنگسازی صورت بگیرد که مردم فقط از پلتفرمها، فیلمهای اکران شده به صورت آنلاین را ببینند. قطعاً این فرهنگسازی اتفاق مهمی در سینمای ایران است که میتواند به تهیهکنندههای بخش خصوصی کمک کند که با بازگشت سرمایه اثرشان فیلم بعدی خود را بسازند. من بازخوردهای بسیار خوبی از اکران آنلاین «سال گربه» داشتم اما متاسفانه اکثر این افراد از منابع غیر قانونی فیلم را دیدهاند. به نظر من همه دستگاههای ذیربط باید برای این فرهنگسازی برنامهریزی جدی داشته باشند و سینماگران هم تا جایی که میتوانند در این زمینه اطلاعرسانی کنند. خیلی از افرادی که نسخه قاچاق فیلمها را میبینند از غیرقانونی بودن کارشان اطلاع ندارند و با اطلاعرسانی به نظر من بخشی از این مشکل حل میشود. علاوه بر این به اعتقاد من نهادهای نظارتی باید با جدیت به این موضوع ورود کنند، ما میدانیم که خیلی از شبکههای ماهوارهای که فیلمهای ایرانی را به صورت غیر قانونی پخش میکنند در ایران دفتر مرکزی دارند و میتوان حداقل جلوی این اتفاق را گرفت. در نهایت یکی از مهمترین اتفاقات این است که ما هم قانون کپیرایت داشته باشیم تا حق و سرمایه تهیهکننده به راحتی ضایع نشود.
خانی در پایان گفت: با توجه به اینکه آقای سرتیپی را از قدیم میشناسم و از دوستان من هستند که ارادت خاصی به ایشان دارم به نظرم آمد که فیلمنت بهترین انتخاب برای اکران آنلاین «سال گربه» است که البته در حال حاضر با این مجموعه در دستور کار دارم./اعتماد
پایان/*
اندیشه قرن را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.