بازی های کامپیوتری دستی در حال حاضر داغ است. حداقل، آن را احساس می کند داغ با تعقیب پوششهای Steam Deck و Nintendo Switch، دستگاههایی مانند Asus ROG Ally به سرعت برچسب «چیز بزرگ بعدی» را دریافت کردند. اما آیا واقعاً گاز کافی در مخزن برای...
بازی های کامپیوتری دستی در حال حاضر داغ است. حداقل، آن را احساس می کند داغ
با تعقیب پوششهای Steam Deck و Nintendo Switch، دستگاههایی مانند Asus ROG Ally به سرعت برچسب «چیز بزرگ بعدی» را دریافت کردند. اما آیا واقعاً گاز کافی در مخزن برای آینده روشن این فاکتور شکل وجود دارد؟
پس از نشستن برای گفتگوی انحصاری با رهبران ایسر در IFA 2024، برخی از تصورات پیشفرض خودم را در مورد اینکه همه اینها به کجا میرود زیر سوال میبرم.
کاهش حاشیه ها
یکی از مزایای بزرگ بازی های دستی قیمت آن است. توانایی خرید Steam Deck 400 دلاری مانند یک انقلاب در دسترسی بیشتر به بازی های رایانه شخصی – هم از نظر فرم فاکتور و هم از نظر قیمت – به نظر می رسد. به نوعی، خرید این محصول برای تکمیل فناوریهایی که در حال حاضر دارید، منطقی به نظر میرسد، خواه این یک رایانه شخصی بازی DIY کامل، یک لپتاپ بازی یا حتی یک کنسول باشد.
اما همانطور که مشخص است، این نیز بخشی از مشکل است. حداقل، برای شرکت های فناوری که امیدوارند این دسته را گسترش دهند. یکی از این شرکتها ایسر است که اتفاقاً اولین دستگاه بازی دستی خود را با نام Nitro Blaze 7 راهاندازی میکند. این یک گوشی دستی ۷ اینچی مجهز به AMD است که بی شباهت به رقبا نیست، اما در کمال تعجب، خود ایسر در واقع عملکرد بالایی ندارد. به آینده این دسته امیدوار است.
وقتی از جری کائو، مدیر عملیات ایسر پرسیدم، او به طرز شگفت انگیزی پاسخ داد. ما معتقد نیستیم که بازار بزرگی است. اما وقتی مردم به بازی فکر می کنند، ایسر یکی از انتخاب های آنهاست، پس نباید غیبت کنیم. اما آیا فکر می کنیم موفقیت بزرگی حاصل خواهد شد؟ نظر شخصی من تاکنون چندان خوش بینانه نبوده است.»
کائو در ادامه بحث کرد که قیمت گذاری در قلب مشکل است. Steam Deck این رده را با قیمت بسیار پایینی آغاز کرد که بالا رفتن از آنجا را بسیار دشوار کرد. همانطور که او اشاره می کند، حتی ROG Ally مجبور شد قیمت خود را برای رقابت کاهش دهد. فقط چیزهای زیادی وجود دارد که می توانید برای متمایز کردن خود از رقبا اضافه کنید، به خصوص که آنها عمدتاً بر یک تراشه متکی هستند. برخی از تغییرات با قدرتمندتر Intel Core Ultra Series 2 برای عرضه در MSI Claw AI 8+ وجود دارد، اما هنوز نمی دانیم قیمت آن چگونه خواهد بود.
همانطور که چند روز بعد فهمیدیم، Nitro Blaze 7 در واقع یک محصول خانگی برای ایسر نیست. بر اساس مشاهداتی که توسط ETA Prime در یوتیوب انجام شد، به نظر می رسد Nitro Blaze 7 یک نسخه تغییر نام تجاری از Terrans Force Handle 5 باشد، تلاشی برای یک رقیب دیگر ROG Allly توسط یک سازنده چینی کمتر شناخته شده. ایسر از نظر زیبایی شناختی روی آن تمرکز کرد، اما واضح است که Nitro Blaze 7 چیزی نیست که من آن را کار عشقی مهندسان و طراحان ایسر بنامم. و مهمتر اینکه این شرکت هنوز قیمت آن را اعلام نکرده است.
در تمام این مدت، ایسوس قبلاً نسل دوم ROG Ally X خود را عرضه کرده است، در حالی که لنوو توسعه در ادامه Legion Go را تأیید کرده است. این به دور از یک دسته بندی مرده است، اما ایسر تلاش می کند امیدهای خود را بالا نبرد.
یک جهت جدید
با این حال، وقتی از ایسر سؤال شد، از همگرایی های منحصر به فرد بین بازی های کنسول و رایانه شخصی آگاه بود، جایی که لپ تاپ مفهومی جدید آن وارد معادله می شود – Project Dualplay. این لپتاپ آزمایشی یک کنترلر بازی را در بدنه شاسی قرار میدهد که میتوان از آن بهصورت بیسیم استفاده کرد و حتی برای بازیهای چندنفره در حال حرکت به دو قسمت تقسیم شد.
این محصول کاملاً متفاوت از Nitro Blaze 7 است، اما همچنان از یک کراس اوور جالب صحبت می کند، به ویژه در مورد جهانی بودن جوی استیک ها و تمایل به بازی بر روی آنها بدون توجه به پلتفرم – چه در گوشی های هوشمند یا رایانه های شخصی.
کائو توضیح داد: “کنترل کننده ها به نوعی به یک زبان مشترک تبدیل شده اند.” “این چیزی است که ما می خواهیم امتحان کنیم و به بازخورد مشتریان گوش دهیم. تاکنون، بازخورد بسیار خوبی داشته است.»
من خودم می توانم این را تأیید کنم. پس از شرکت در کنفرانس مطبوعاتی، که در تمام طول مدت آن نسبتا رام بود، معرفی Project Dualplay با واکنش شدید جمعیت مواجه شد. این دقیقاً همان دلیلی است که شما یک مفهوم دور از ذهن را به نمایشی مانند IFA می آورید، به این امید که تأثیرگذاری را برجای بگذارید. بخشی از نکات مثبت پیرامون دستگاه مطمئناً به تازگی پروژه مربوط می شود، اما چیزی در مورد دسترسی بیشتر کنترلرهای بازی برای رایانه های شخصی نیز وجود دارد.
من همچنین با جیمز کی لین صحبت کردم، ایسرمدیر کل Notebooks، که اشاره کرد که Dualplay تماماً در مورد تلاش برای باز کردن ذهن مردم به سمت راههای جدید در اکوسیستم بازی رایانه شخصی است.
لین به من گفت: «البته، وقتی محصولی را با کنترلر در داخل طراحی میکنید، باید چیزی را قربانی کنید، و اینکه کدام یک را میتوانیم قربانی کنیم، همیشه تصمیم سختی است. این بار، ما باتری را قربانی کردیم، که ساده ترین راه است.
ایسر جزئیاتی در مورد حجم باتری Project Dualplay ارائه نکرده است – یا حتی اینکه آیا لپ تاپ به یک محصول واقعی تبدیل می شود. اما من دوست دارم ببینم که ایسر در حال بررسی امکانات جدید و باز کردن اکوسیستم برای بازی های رایانه شخصی است.
و در نهایت، ما نمی دانیم که دسته های دستی بازی چقدر بزرگ خواهند شد، و من شک ایسر را جدی می گیرم. با این حال، این هیجان من را برای آینده فرم فاکتور خاموش نمی کند، حتی اگر Steam Deck همچنان گزینه پیشرو باشد.