جدول حقوق و دستمزد 1403 | حقوق ۱۴۰۳ کارگران چقدر است؟/ ابلاغ قانون همسانسازی حقوق بازنشستگان تا دو هفته دیگر
حقوق افراد در سال جدید چقدر میباشد مبلغ این حقوق را میتوانید در اندیشه معاصر ببینید
حقوق افراد در سال جدید چقدر میباشد مبلغ این حقوق را میتوانید در اندیشه معاصر ببینید
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن، حقوق و دستمزد که طی هر سال به یک درصد معینی افزایش پیدا میکند برای سال 1403 مشخص شد. خیلی از افراد در ارتباط با مقدار این حقوق سوالهایی در ذهن افراد تشکیل شده بود و در این خبر به پاسخ آن پرداخته ایم . مقدار حقوق افراد نسبت به یکدیگر متفاوت است چرا که دستمزد پایه آنها متفاوت میباشد. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید
حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سیصد و بیست و نهمین نشست شورای عالی کار با افزایش 35.3 درصدی به میزان ۸ میلیون و ۲۰۸ هزار تومان تعیین شد. بر اساس آخرین اخبار میتوان به موارد زیر درباره حقوق سال 1403 اشاره کرد:
حق اولاد از ۵۳۷ هزار تومان به ۷۱۶,۶۰۰ تومان افزایش یافت.
بن خوار و بار از ۱.۱ میلیون تومان به ۱.۴ میلیون تومان افزایش یافت.
حق مسکن بدون تغییر ۹۰۰ هزار تومان باقی ماند.
حق تأهل ۵۰۰ هزار تومانی برای اولین بار برای کارگر خانم و آقا در نظر گرفته شد.

حقوق
بنابراین حداقل دریافتی یک کارگر با دو فرزند از ۸میلیون و ۵۰۹ هزار تومان امسال به ۱۱ میلیون ۶۰۹ هزار تومان افزایش یافت. دستمزد سایر سطوح کارگری ۲۲ درصد به اضافه ماهانه ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۸۰ ریال تعیین شد. بر اساس جدول حقوق و دستمزد 1403، حداقل دستمزد روزانه برای کارگران و کارمندان به 2,388,728 ریال افزایش خواهد یافت. همچنین حداقل حقوق ماهانه بدون در نظر گرفتن سایر مزایا 71,661,840 ریال خواهد بود./سپیدار سیستم
با موافقت دولت با افزایش ۲۰% حقوق در سال جدید، حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ برای هر کارگر مشمول قانون کار به ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط سازمان برنامه و بودجه، با توجه به میزان افزایش حقوق کارمندان دولت، حداقل دریافتی آنان به ۱۰ میلیون تومان رسید. این ارقام تا پیش از تصویب نهایی مصوبه شورای عالی در ارتباط با میزان افزایش حقوق، قابل استناد نبوده.
همانطور که گفته شد، در سال ۱۴۰۳ دولت پایه حقوقی را ۳۵.۳ درصد بالا برد. یعنی در حال حاضر، هر کارگر مشغول به کار باید ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان دستمزد دریافت کند. ضمنا به این مبلغ ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم بن مسکن و خوار بار تعلق می گیرد. کارگرانی که متاهل هستند چه آقا و چه خانم مبلغ ۵۰۰ هزار تومان هم حق تاهل دریافت میکنند. اگر شما در شرکتی دارای یک سال سابقه شده اید، مبلغ ۲۱۰ هزار تومان به عنوان پایه سنوات دریافت خواهید کرد.
آیتم بعدی که به کارگران دارای فرزند تعلق میگیرد، مبلغ ۷۱۶ هزار تومان به ازای هر فرزند است. محدودیت تعداد فرزند حذف شده و به ازای هر فرزند این مبلغ بیشتر خواهد شد. اگر حقوق پرداختی کارفرمایان برای کارگران عادی در این سال زیر مبلغ مذکور باشد، کارگر می تواند از او شکایت کند.
مواردی که در این عنوان ذکر کردیم حداقل هایی است که حتما باید به کارگر پرداخت شود. از آنجایی که قانون کار جزء قوانین آمره است، کارفرما حتی با توافق با کارگر نیز نمی تواند مبالغی کمتر از این پرداخت کند. حتی کارگرانی داشته ایم که مبلغ قرارداد کمتر از این را تایید و امضا کرده اند و بعد در اداره کار با ظرفیت آمره بودن قانون کار توانسته اند علیه کارفرما شکایت کرده و مابه تفاوت حقوق خود بر اساس جدول فوق را دریافت کنند../خبر آنلاین

جدول
حداقل حقوق سرباز مجرد در سال آینده ۶۰ درصد دریافتی پایور باشد یعنی نزدیک ۶ میلیون تومان در مناطق غیر عملیاتی و ۷.۵ میلیون تومان در مناطق عملیاتی. همچنین حداقل حقوق سرباز متاهل در مناطق عملیاتی در سال آینده ۹ میلیون تومان تعیین شد. حقوقهای جدید سربازان از فروردین ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد.
در اجرای ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۱۳۶۳ حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیر عملیاتی معادل ۶۰ درصد حداقل دریافتی پایور، حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی معادل ۷۵ حداقل دریافتی پایور و حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه متاهل بدون فرزند معادل ۹۰ درصد دریافتی حداقل دریافتی پایور است.
محسن زنگنه در حاشیه برگزاری آیین بزرگداشت شهدای خدمت در شهرستان خواف، در گفتوگو با ایسنا درباره سمت و سوی مسیر حرکت دولت آینده، اظهار کرد: با توجه به اینکه در سیاستهای کلان کشور، مسائل اقتصادی اولویت دارد، پیشبینی میشود حرکت دولت آینده، سمت و سوی اقتصادی داشته باشد. از این رو، مباحث اقتصادی و برنامههای اقتصادی که کاندیداها میدهند برای مردم مهم است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم درباره زمان اجرای قانون همسانسازی حقوق بازنشستگان، گفت: موضوع همسانسازی حقوق بازنشستگان بهصورت قانون درآمده، اما این قانون مربوط به برنامه هفتم توسعه کشور است که یکی دو هفته آینده ابلاغ میشود و پیش از ابلاغ آن، دولت اختیار دارد از اول فروردین ماه امسال آن را اجرا کند، البته مجلس به میزان ۶۵ هزار میلیارد تومان، منابع مالی برای همسانسازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته است تا پس از عملیاتی شدن قانون و ابلاغ برنامه پرداخت شود./الف
هدف از این امر، تعیین دستمزد پایه است که کارفرمایان باید به کارکنان خود پرداخت کنند. حداقل دستمزد از سوی دولت تعیین میشود تا این اطمینان بهجود آید که کارگران، دستمزد عادلانهای برای کار خود دریافت میکنند و مانع از استثمار آنها توسط کارفرمایان میشود. این امر همچنین به کاهش فقر و نابرابری با فراهم کردن سطح درآمد اولیه برای کارگران کمک میکند.
اگر چنانچه میزان تورم بالا باشد، به نسبت همان شیب تورم، میزان دستمزد برای سال بعد افزایش می یابد. البته در مورد تورم باید بدانید که نرخ اعلام شده تورم از سمت نهادهای رسمی با نرخ عموم شهروندان از نظر ذهنی، کاملا متفاوت می باشد. نرخ اعلام شده حداقل دستمزد بر اساس این معیار است که، مبلغی باشد که یک خانواده ایرانی با تعداد متوسط را تامین کند
پایان/*