آیا نوشیدن آن بی خطر است هر الکل؟ یک مطالعه جدید نشان می دهد هر نوشیدن الکل ممکن است باعث زوال عقل شود که بسیاری از مردم را می ترساند. این مطالعه این باور را نشان میدهد که نوشیدن سبک تا متوسط میتواند مزایای شناختی ایجاد کند. در حالی که در حال بحث است، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) مصرف متوسط نوشیدنی یا حداکثر یک نوشیدنی در روز برای زنان و دو نوشیدنی در روز برای مردان را توصیه میکند. گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت (WHO) 2.6 میلیون مرگ در سال را به مصرف الکل نسبت می دهد که 4.7 درصد از کل مرگ و میرها است.
برآوردهای پیشبینیشده از زوال عقل از مطالعه جدید نشان میدهد که تعداد افراد مبتلا به زوال عقل در سراسر جهان میتواند تقریباً سه برابر شود، از 57 میلیون نفر در سال 2019 به حدود 153 میلیون نفر تا سال 2050. اگر درست باشد، این اطلاعات به نیاز فوری به استراتژیهای پیشگیری موثر اشاره دارد.
برای چندین دهه، به ما گفته شده است که مصرف متوسط الکل دارای اثرات محافظتی، کاهش بیماری قلبی و افزایش طول عمر است. اخیراً، برخی از محققان فواید سلامتی الکل را زیر سوال برده و هرگونه نوشیدنی را با افزایش خطر مرگ زودرس، بیماری قلبی، سکته مغزی و سرطان مرتبط می دانند. پس حق با کیست؟ ادامه مطلب
تکنیک های ژنتیک پیشرفته
در آخرین مطالعه در مورد زوال عقل، یک نتیجه گیری هر محققان دادههای نزدیک به 314000 بزرگسال سفیدپوست بریتانیایی را از پایگاهداده Biobank بریتانیا که در حال حاضر الکل مصرف میکردند، بررسی کردند. محققان به دنبال رابطه ای بین مصرف الکل سبک تا متوسط و خطر زوال عقل در آینده بودند. شرکت کنندگان اطلاعاتی در مورد عادات نوشیدنی خود ارائه کردند و محققان موارد زوال عقل را از طریق پرونده های بیمارستانی و مرگ طی 13.2 سال پیگیری کردند. میانگین مصرف الکل ثبت شده 13.6 واحد در هفته بود که تقریباً نیمی از شرکت کنندگان از حد توصیه شده 14 واحد در هفته در بریتانیا فراتر رفتند.
مردان بیش از دو برابر مصرف زنان را گزارش کردند که به طور متوسط 20.2 واحد در هفته تا زنان 9.5 واحد بود. محققان دریافتند سطوح پایین نوشیدن الکل (11.9 واحد در هفته) با کمترین خطر زوال عقل مرتبط است. با این حال، این خطر در سطوح بالاتر مصرف، به ویژه در میان مردان افزایش می یابد.
حتی اگر سوالات جدید مطالعه هر فواید طولانی مدت نوشیدن متوسط و تمرکز بر نوشیدن الکل که باعث زوال عقل می شود، همچنین گزارش داد که نوشیدن سبک با امید به زندگی کمی طولانی تر همراه است. این یافته با تحقیقات قبلی که نشان میدهد فواید کمی برای سلامت قلب و عروق در افرادی که الکل مصرف میکنند، مطابقت دارد. با این حال، این مطالعه تاکید می کند که این مزایا می تواند به دلیل عوامل مخدوش کننده باشد تا خود الکل. به عنوان مثال، مصرف کنندگان سبک الکل اغلب از وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتری نسبت به دیگران برخوردارند، همچنین رژیم غذایی بهتری دارند و در کل رفتارهای سالم تری دارند که می تواند امید به زندگی طولانی تری را توضیح دهد. با این حال، هنگامی که سوگیریهایی مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی، عوامل سبک زندگی و علیت معکوس (افراد به دلیل کاهش سلامتی نوشیدن الکل را متوقف میکنند) کنترل شد، اثر محافظتی الکل کاهش یافت. نه حذف شده است. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که شواهدی مبنی بر هرگونه مزیت معنادار برای سلامتی ناشی از نوشیدن الکل ضعیف است، و در نتیجه، اجتناب از الکل به طور کامل ممکن است ایمن ترین انتخاب در دراز مدت باشد.
نظرات جایگزین
به گفته پروفسور پزشکی هاروارد، دکتر اریک ریم، ScD، مطالعات مدعی اثبات هر مصرف الکل خطر ابتلا به زوال عقل و سایر بیماری ها را افزایش می دهد. ریم گفت: “برای طول عمر و بیماری های مزمن همه علل، کسانی که 1-2 نوشیدنی در روز به طور نسبتاً مکرر می نوشند بهترین عملکرد را دارند. احتمالاً بیشتر سودمند نیست و پرهیز نیز مفید نیست.» ریم خاطرنشان کرد که نوشیدن مردم به اثرات احتمالی آینده بستگی ندارد و آنها “صبح از خواب بیدار نمی شوند و فکر نمی کنند، “هوم، امروز با نوشیدن یا ننوشیدن از چه بیماری جلوگیری کنم.” بسیاری از اقدامات دیگر باید در جایی باشد که اکثر افراد یک سبک زندگی سالم ایجاد می کنند – رژیم غذایی، فعالیت بدنی، سیگار نکشیدن و حل مشکلات چاقی. “پس از آن، اگر چند بار در هفته از چند نوشیدنی لذت ببرید، احتمالاً برای شما مفید خواهد بود.” ریم می گوید.
جان انگلستان، دکتر، ریچارد ام. پدیسون، استاد، رئیس، رئیس انجمن اساتید نورولوژی دانشگاه و سردبیر برای مجله علوم اعصاب نیز مشکوک است هر سطح نوشیدن الکل می تواند باعث زوال عقل شود و می گوید: “رابطه بین زوال عقل و مصرف الکل پیچیده است، زیرا زوال عقل دلایل زیادی دارد که با الکل ارتباط ندارد و گنجاندن آن در تجزیه و تحلیل آماری دشوار است.” او همچنین خاطرنشان کرد که مقاله زوال عقل بر ارزیابی خود افراد تکیه دارد که ممکن است نادرست باشد. علاوه بر این، مقاله الگوهای مختلف نوشیدن را در نظر نگرفت و میگوید: «نوشیدن سطح پایین الکل در طی چند روز/هفته متفاوت از نوشیدن «پرنوشی» است». در نهایت، تجزیه و تحلیل بر اساس مصرف کنندگان فعلی بود و نوشیدن گذشته را نادیده گرفت.
معمای
به دلیل سبک زندگی مخدوش کننده و سایر عوامل، تعیین اینکه آیا نوشیدن متوسط برای سلامتی خوب است یا بد، تقریبا غیرممکن است. گیج کننده زمانی رخ می دهد که یک ارتباط مشاهده شده تحت تأثیر متغیر سوم قرار می گیرد و تعیین اینکه آیا رابطه بین الکل و پیامدهای سلامتی واقعاً علی است یا خیر، دشوار است.
به عنوان مثال، همانطور که قبلا ذکر شد، مصرف کنندگان متوسط الکل اغلب ویژگی های سبک زندگی دیگری در مقایسه با افرادی که الکل نمی نوشند یا زیاد الکل مصرف می کنند، دارند. آنها ممکن است ورزش کنند، مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه داشته باشند، متاهل باشند، از شغل خود لذت ببرند، کمتر بی حوصله باشند یا استرس داشته باشند، وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتری داشته باشند، دسترسی بهتری به مراقبت های بهداشتی داشته باشند، رژیم های غذایی سالم تری داشته باشند یا شبکه های اجتماعی قوی تری داشته باشند – عواملی که به طور مستقل با بهتر مرتبط هستند. نتایج سلامت در مقابل، برخی از افراد غیر مشروب ممکن است به دلیل اعضای خانواده که دارای مشکلات AUD یا الکل هستند، از الکل اجتناب کنند، یا ممکن است به یک گروه مذهبی تعلق داشته باشند یا مشکلات سلامتی موجود داشته باشند، که می تواند مقایسه ها را تغییر دهد.
در نهایت، به دلیل این تأثیرات مخدوش کننده، اثبات ارتباط علی مستقیم بین نوشیدن متوسط و فواید / مضرات سلامتی امکان پذیر نیست. همبستگی علیت نیست.
خلاصه
اثرات الکل بر اساس عوامل فردی مانند ژنتیک، متابولیسم، جنسیت، سن و شرایط از قبل موجود متفاوت است و پیچیدگی بیشتری را اضافه می کند. مطالعات طولی سعی کرده اند این عوامل را تنظیم کنند، اما جداسازی کامل اثرات نوشیدن متوسط ممکن است، اگر نگوییم غیرممکن، دشوار است. به همین دلیل است که یافتههای مربوط به مصرف متوسط الکل اغلب متناقض هستند، برخی از مطالعات فواید آن (مانند کاهش خطر قلبی عروقی) و برخی دیگر خطرات (مانند سرطان یا بیماری کبد) را نشان میدهند. الکل بخشی از بحث های جاری پیرامون دستورالعمل های غذایی 2025 برای آمریکایی ها است. سایر مسائل بحث برانگیز حول توصیههایی برای گوشت قرمز، نوشیدنیهای شیرین و پایداری محیطزیست است. این مسائل به سرعت یا به راحتی حل نمی شود.
در این بین، احتمالاً بهتر است نوشیدن الکل را محدود کنید. کمتر بهتر است. دستورالعملهای کنونی CDC که بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان و دو نوشیدنی برای مردان مصرف نمیکند، احتمالاً کسانی را که فکر میکنند ناامید میکند. هر نوشیدن الکل وحشتناک است و کسانی که فکر می کنند مصرف متوسط الکل باعث افزایش طول عمر می شود.