۶۰۰ هزار تومان واریز یارانه بنزین هر کارت سوخت!

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، یارانه بنزین بر اساس کد ملی هر شهروند به جای شماره پلاک خودرو به صورت مساوی پرداخت می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن، بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، یارانه بنزین بر اساس کد ملی هر شهروند به جای شماره پلاک خودرو به صورت مساوی پرداخت می شود. یارانه بنزین باید طبق مقررات ملی به حساب هر فرد واریز شود. میزان سهمیه یارانه بنزین هنوز مشخص نشده است؛ برنامه ریزی در تابستان سال جاری انجام می شود یارانه بنزین به صورت آزمایشی در جزیره کیش اجرا شد.

اگر سری به فضای مجازی بزنید با آگهی های فروش کارت سوخت خودرو مواجه می شوید و هر کارت سوخت ۶۰۰ هزار تومان فروخته می شود.

امروزه تعداد کارت های سوخت رایگان در پمپ بنزین ها کاهش یافته است. این در حالی است که برخی برای رفع این مشکل برای خودروی خود کارت سوخت خریداری می کنند.

هر کارت سوخت ۶۰۰ هزار تومان فروخته می شود. البته کارت سوخت با ۵۰۰ لیتر بنزین سهمیه ای نیز فروخته می شود.

کمک هزینه گاز را به حساب سرپرستان خانوار واریز کنید
حسین حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس در تشریح جزییات طرح توزیع یارانه بنزین خودرو بین افراد خصوصی گفت: در حال حاضر شاهدیم که توزیع یارانه بنزین عادلانه نیست زیرا ۵۰ درصد مردم خودرو ندارند. .

تعیین قیمت بنزین فرآیندی پیچیده و متاثر از عوامل مختلف است. در بسیاری از کشورها قیمت بنزین توسط دولت یا سازمان های مرتبط تعیین می شود.

ه

عواملی مانند نرخ تورم، تقاضا و عرضه بنزین، سیاست های دولت، هزینه های تولید و حمل و نقل، نرخ ارز و شرایط بازار نفت در تعیین قیمت بنزین نقش دارند و باید مورد توجه قرار گیرند. این عوامل ممکن است در هر کشور متفاوت باشد و به همین دلیل قیمت بنزین نیز در هر کشور و حتی در هر منطقه متفاوت خواهد بود.

کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس با توزیع یارانه انرژی به خانواده های ایرانی موافقت کرد. بر این اساس اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه به دولت اجازه دادند تا اقدامات لازم را انجام دهد تا همه مردم ایران تا پایان سال اول برنامه هفتم از یارانه یارانه ای از جمله بنزین بهره مند شوند. به منظور تحقق عدالت اقتصادی برای توسعه و بهبود توزیع درآمد. بر اساس این طرح با تصمیم دولت به هر کد ملی به جای خودرو یارانه بنزین تعلق می گیرد. در همین حال، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد چند روز پیش در سخنرانی خود درباره وضعیت حوزه انرژی که از توقف طرح «بنزین برای همه» در ستاد هماهنگی اقتصادی خبر داد، افزود: ما هزینه های بالایی در حوزه سیاسی اصلاح تعرفه های انرژی دارند. دادیم، اما کمتر یاد گرفتیم.»

 

مجلس در برنامه هفتم به دولت برای توزیع عادلانه بنزین چراغ سبز نشان داد. زیرا آنچه ما در حال حاضر تجربه می کنیم این است که توزیع یارانه بنزین واقعاً عادلانه نیست زیرا ۵۰ درصد مردم خودرو ندارند اما هزینه منابع انرژی را پرداخت می کنند. بنابراین مجلس به دولت ابلاغ کرده است که مجاز است سهمیه سوخت برای سرپرستان خانوار را در قالب کد ملی هر فرد صادر کند، اما این موضوع در حال حاضر یک طرح کلی است و مکانیسم اجرایی و جزئیات آن خواهد بود. مشخص شد چه زمانی وزارت نفت و دولت بخواهند در این مسیر حرکت کنند. اقداماتی را انجام دهید که قطعا در آن زمان از سوی دولت اعلام خواهد شد.

طرحی که در جزیره کیش اجرا شد عموما به این صورت بود که به هر خانوار چهار نفره ۶۰ لیتر سهمیه یعنی به ازای هر نفر ۱۵ لیتر اختصاص داده می شد و در پایان هر ماه اگر خانواری سهمیه اضافه داشت می توانستید آن را بفروشید. دیگران. یا اینکه دولت مبلغ را به حساب کارت یارانه خود واریز می کرد. این طرح طرح موفقی بود و رضایت مردم را به دنبال داشت. در واقع یک خانواده چهار نفره حدود ۱۸۰ هزار تومان یارانه سوخت می گیرند.

نسخه اجرا شده در کیش به این صورت است اما ممکن است این نسخه برای کل کشور اجرا نشود. همانطور که قبلاً اشاره شد، جزئیات باید توسط خود دولت تعیین شود و از آنجایی که هیچ جزئیاتی از سوی دولت ارائه نشده است، نمی توان رقمی ارائه کرد و اگر رقمی ارائه شود بیشتر یک پیش بینی است.

اگر دولت تمایل به اجرای طرح داشته باشد، کار کارشناسی همه جانبه باشد و از ظرفیت های همه وزارتخانه ها و سازمان ها استفاده شود، می توان آن را اجرا کرد. اما با توجه به اینکه باید ظرفیت‌های مختلفی مانند خدمات پشتیبانی، آمادگی شرکت‌های ملی نفت، پمپ بنزین‌ها و سامانه شاپرک و بانک‌ها ارائه شود. تبدیل شدن یک کار وقت گیر است.

توضیح داده شد که در چارچوب طرح اختصاص بنزین به هر کد ملی، بازاری ساماندهی شده برای فروش سهمیه های مازاد مردم ایجاد می شود. برخی معتقدند با این طرح شاهد بازار غیررسمی خرید و فروش بنزین خواهیم بود. تو در مورد آن چه فکر می کنی؟

یکی از نگرانی های ما همین موضوع است که می تواند باعث گمانه زنی شود. بنابراین یکی از مولفه ها این است که اگر فردی می خواهد سهمیه اضافه خود را بفروشد فقط به خود دولت بفروشد.

و به عنوان سوال آخر: آیا ارتباطی بین این طرح و افزایش قیمت بنزین وجود دارد؟

خیر طرح اختصاص یارانه بنزین به هر کد ملی ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد و فقط به نحوه توزیع همان مقدار بنزینی که در حال حاضر توزیع می شود اشاره دارد و فقط نحوه توزیع را متفاوت می کند./ دیده بان ایران

 

پایان/*

اندیشه قرن را در تلگرام دنیال کنید

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. حل مشکل آلودگی و تورم و کمبود سوخت
    متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
    از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل:
    این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: ۱- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. ۲- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
    به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: ۱- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است ۲- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود ۳-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد ۴- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
    در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
    در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
    باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
    البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.
    بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست
    درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی
    همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و…)
    اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین بین ۸ تا ۹ لیتر است
    مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو کپچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همین شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیابانهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیز ۸-۹ میباشد، اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است
    علت اصلی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و علت ترافیک…..
    حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت.
    همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و و قیمت دستوری انرژی ، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه بالا برای مصرف بیشتر دارند

  2. علت آلودگی مداوم و شدید و خفه کننده هوا و خشکسالی و خشکی دریاچه و رودخانه ها در کشور و ناترازی سوخت و تورم در کشور و راه حل:
    مصرف بسیار زیاد و غیر بهینه سوخت فسیلی= آلودگی شدید هوا= خشکسالی = خشکی ذخایر آب
    متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
    از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل:
    این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: ۱- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. ۲- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
    به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: ۱- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است ۲- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود ۳-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد ۴- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
    در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
    در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
    باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
    البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.

دکمه بازگشت به بالا