یک نظرسنجی اخیر از بیش از ۲۰۰۰ ژنرال زر که تا ۱۲ سالگی در مهدکودک ثبت نام کرده بودندهفتم نمره نشان داد که ۲۵٪ تا ۵۴٪ از دانش آموزان احساس نمی کنند چیزی که یاد می گیرند مهم یا جالب است. کمتر از نیمی از افراد مورد بررسی فکر می کنند که تکالیف مدرسه آنها را به طور مثبت به چالش می کشد، و حتی تعداد کمتری از آنها فکر می کنند که تکالیف مدرسه با آنچه که بهترین انجام می دهند مطابقت دارد. چرا این اعداد مهم هستند؟ زیرا طبق نظرسنجی، دانش آموزانی که در مدرسه احساس تعهد می کنند، هستند بیش از دو برابر احتمال دارد به عنوان دانش آموزانی که کمترین میزان مشارکت را در زندگی خود پر رونق گزارش می کنند و هستند بیش از چهار برابر احتمال دارد کاملاً موافق باشند که آینده بزرگی در پیش دارند (گالوپ، ۲۰۲۴).
اساساً، ما می خواهیم نوجوانانمان درگیر یادگیری باشند. ما می خواهیم آنها برای برخی از موضوعات خود اشتیاق داشته باشند، در مورد مطالب احساس هیجان و چالش کنند و فکر کنند که تحصیلات آنها در آینده به آنها کمک خواهد کرد. از تحقیقات در مورد انگیزه، ما می دانیم که امکان ندارد همیشه در مورد هر چیزی احساس اشتیاق، هیجان و چالش داشته باشیم. این چیزها فروکش خواهد کرد و این کاملا طبیعی است. در واقع، من این موضوع را به طور عمیق در کتابم پوشش می دهم، به نوجوان بی انگیزه خود کمک کنید. اما ما میخواهیم نوجوانانمان بدون توجه به سطح انگیزهشان، احساس کنند درگیر یادگیری هستند و در مدرسه احساس چالش میکنند.
چگونه بفهمیم نوجوان شما وارد مدرسه نمی شود
برای برخی از والدین، این امر بیمعنی است. نوجوان شما دائماً از مدرسه شکایت می کند، و شما باید تمام ترفندهای کتاب را کنار بگذارید تا او را مجبور به انجام تکالیف یا مطالعه کنید. شما به طرز دردناکی از اینکه نوجوانتان چقدر مدرسه یا یادگیری را دوست ندارد آگاه هستید. اما برای والدین دیگر، ممکن است آنقدر واضح نباشد. نوجوان شما ممکن است آنقدر پرحرف نباشد یا نتواند چیزی را که او را آزار می دهد بیان کند. یا شاید شما خانه شلوغی دارید یا نوجوان شما چیزهای مختلف زیادی در جریان است و شما زمان یا فضای لازم برای دانستن واقعی آنچه در هر بخش از زندگی او اتفاق می افتد را ندارید.
در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد نوجوان شما درگیر یادگیری نیست*:
- آنها برای انجام تکالیف مدرسه تلاش بسیار کمی می کنند. لطفاً بدانید که این در مورد نمرات نیست، بلکه در مورد تلاش است. نوجوان شما میتواند در کلاسهای آسان باشد و نمرات بالایی را بدون تلاش کسب کند یا نوجوان شما ممکن است تلاش زیادی کند اما نمرات پایینی بگیرد. به میزان زمان و انرژی آنها برای انجام تکالیف مدرسه خود توجه کنید و در مورد کارهایی که در طول سالن مطالعه خود انجام داده اند سؤال بپرسید. درک کنید که آنها چقدر سخت کار می کنند تا ببینند آیا به مدرسه علاقه دارند یا برایشان مهم است.
- وقتی انتخابی به آنها داده می شود، ساده ترین راه را انتخاب می کنند. شاید شما به نوجوان خود اجازه داده اید که تصمیم بگیرد در کدام کلاس ها ثبت نام کند و علیرغم اینکه می دانستند توانایی شرکت در دوره های سطح بالاتر را دارند، در حال گذراندن دوره هایی هستند که برایشان آسان است. یا شاید آنها می توانند موضوع خود را برای یک پروژه کلاسی انتخاب کنند، و شما متوجه می شوید که با وجود داشتن وقت آزاد زیاد، چیزی را از کلاس دیگری بازیافت می کنند.
- آنها هر مکالمهای درباره مدرسه را تعطیل میکنند یا هر زمان که مطرح میشود نگرش منفی نشان میدهند. شما سعی می کنید در مورد روز آنها، چیزهایی که می آموزند یا پروژه هایی که روی آنها کار می کنند سؤال بپرسید، اما آنها موضوع را تغییر می دهند، عصبانی می شوند یا کاملاً تعطیل می شوند. شما نمی توانید راهی برای بالا بردن مدرسه بیابید بدون اینکه منجر به بحث شود یا به طور کلی از آن اجتناب شود.
(*لطفاً بدانید که وقتی نوجوانان علائم مشکلات روانی مانند افسردگی یا اضطراب را تجربه می کنند، ممکن است این علائم را نیز نشان دهند. با این حال، تفاوت این است که بی علاقگی یا عدم علاقه آنها فقط به مدرسه محدود نمی شود. متوجه می شوید که این اتفاق می افتد. در سایر زمینه های زندگی خود نیز مانند کناره گیری اجتماعی یا عدم تمایل به انجام کارهایی که قبلاً به آنها علاقه داشتند.)
چگونه نوجوان خود را درگیر یادگیری کنیم
- دانشآموزان وقتی معلمی داشته باشند که در مورد آنچه که آنها تدریس میکنند هیجانزده است، بیشتر در مورد یادگیری احساس میکنند (گالوپ، ۲۰۲۴). اگر نوجوان شما شکایت دارد که معلمش خسته کننده است، علاقه ای به مطالب ندارد، یا مطالب را هیجان انگیزتر نمی کند، ممکن است ایده خوبی باشد که معلم دیگری پیدا کنید، معلمی را استخدام کنید که بتواند در مورد موضوع هیجان زده شود، یا کمک کند. نوجوان شما چیزهای جالب را در مطالب پیدا می کند.
- نوجوانان در این نظرسنجی همچنین گزارش دادند که وقتی موضوع مورد نظر را دوست دارند، بیشتر درگیر یادگیری هستند (گالوپ، ۲۰۲۴). این به این معنی است که مطمئن شوید نوجوان شما در مورد چیزی که در آن ثبتنام میکند (در صورت امکان) نظر دارد یا به او کمک میکند تا نکاتی را در مورد اینکه چگونه اطلاعات به او در چیزی که واقعاً به آن علاقه دارد کمک میکند متصل کند. برای مثال، ممکن است نوجوان شما اینطور نباشد. در حال حاضر به کلاس تاریخ آنها نمیروم، اما کنوانسیونها و بحثهای سیاسی را در کنار شما تماشا میکند. از آنها بپرسید آنچه در تاریخ می آموزند چگونه در مناظره ها نشان داده می شود یا در کجا ارتباط با گذشته را می بینند.
- نوجوانان میگویند زمانی که یادگیری به صورت عملی باشد یا زمانی که به تجربیات دنیای واقعی مرتبط است، آن را دوست دارند (گالوپ، ۲۰۲۴). اگر نوجوان شما در مدرسه چنین چیزی را دریافت نمی کند، به او کمک کنید راه هایی برای دریافت آن در خانه پیدا کند. شاید یک سفر آخر هفته به یک موزه صحرایی، انجام آزمایش علمی خود با هم در آشپزخانه، یا اینکه آنها در سایه یکی از بستگان خود در محل کار قرار بگیرند، می تواند به پر کردن شکاف کمک کند.
درگیر کردن نوجوان خود در یادگیری ممکن است غیرممکن به نظر برسد. با این حال، با درک آنچه باعث علاقه آنها می شود، و به طور فعال به دنبال راه هایی برای مرتبط تر کردن و هیجان انگیزتر کردن یادگیری، می توانید شور و اشتیاق آنها را برای آموزش دوباره برانگیخت. به یاد داشته باشید، این فقط برای تشویق آنها برای پیشرفت در مدرسه نیست، بلکه کمک به آنها برای یافتن معنی در آنچه یاد می گیرند است. وقتی نوجوانان ارزش آموزش خود را ببینند – چه از طریق معلمان پرشور، موضوعات مرتبط یا تجربیات عملی – احتمال بیشتری دارد که درگیر و با انگیزه بمانند و آنها را برای موفقیت در حال و آینده آماده کنند.
با کمی خلاقیت و حوصله، می توانید از نوجوان خود حمایت کنید تا اشتیاق خود را برای یادگیری دوباره کشف کند و اطمینان حاصل کنید که آموزش خود را ابزاری قدرتمند برای دستیابی به اهداف خود می بیند.