روانشناختی رفتاری

چگونه مکالمه با کودکان ارتباط بین زبان و مغز آنها را شکل می دهد؟

مکالمه بین کودکان در هر سنی و بزرگسالان دلسوز و دلسوز مزایای قوی در تمام زمینه های رفاه کودکان ارائه می دهد.

چگونه مکالمه با کودکان ارتباط بین زبان و مغز آنها را شکل می دهد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن، مکالمه بین کودکان در هر سنی و بزرگسالان دلسوز و دلسوز مزایای قوی در تمام زمینه های رفاه کودکان ارائه می دهد.برای اطلاعات بیشتر اندیشه قرن را دنبال کنید.

والدین و مراقبان کودکان در سن مدرسه کاملاً با مکالمه بعد از مدرسه آشنا هستند که به نظر می رسد شبیه به:

“مدرسه چطور بود؟”

“خوب.”

“چه یاد می گیرید؟”

“هیچ چی.”

مکالمه  بین کودکان در هر سنی و بزرگسالان دلسوز و دلسوز مزایای قوی در تمام زمینه های رفاه کودکان ارائه می دهد.

چگونه مکالمه با کودکان ارتباط بین زبان و مغز آنها را شکل می دهد؟

چگونه مکالمه با کودکان ارتباط بین زبان و مغز آنها را شکل می دهد؟

فراتر از تبادل اطلاعات

وقتی با بچه‌ها مکالمه‌ای با کیفیت انجام می‌دهیم، بیشتر از اینکه بفهمیم روزشان در مدرسه چگونه بوده است، انجام می‌دهیم.صحبت کردن با کودکان به آنها درباره دنیایشان می آموزد، دایره لغات آنها را تقویت می کند، اعتماد و روابط را تقویت می کند و ساختارهای زبان رسمی را مدل می کند – اینکه چگونه چینش و ترتیب کلمات در متن جملات خاص معنی می دهد.

قدرت مکالمه بین کودکان و بزرگسالان حتی این پتانسیل را دارد که بر اتصال در مناطق خاصی از مغز تأثیر بگذارد.در مطالعه‌ای که اخیرا در مجله علوم اعصاب انجام شد، «چرخش‌های» مکالمه – که در آن تبادل مکالمه پشت سر هم بین کودکان و بزرگسالان توجه وجود دارد – با افزایش قدرت اتصالات ماده سفید بین مناطقی از مغز مرتبط با گفتار و گفتار مرتبط بود. درک زبان نوشتاری و گفتاری

جرقه زدن مکالمات زبان ساز

فهرست زیر روش‌هایی را توضیح می‌دهد که والدین یا مراقبان می‌توانند باعث ایجاد مکالمات زبان‌ساز شوند که سواد و روابط خانوادگی کودکان را تسریع می‌کند:

فعالانه گوش کنید گوش دادن فعال شامل نشان دادن علاقه واقعی به حرف های کودکان است. گوش دادن فعال مانند به حداقل رساندن حواس پرتی، برقراری تماس چشمی، متوقف کردن سایر کارهایی است که انجام می دهید، پایین آوردن خود به سطح فیزیکی آنها (مثلاً با نشستن یا خم شدن) و بازتاب یا تکرار آنچه می گویند و احساسی که ممکن است داشته باشند. مطمئن شوید که متوجه شده اید

سوالات باز بپرسید. پرسش‌های باز کودکان را تشویق می‌کند که به جای پاسخ دادن به «بله» یا «نه» یا «هیچ»، مکث کنند، فکر کنند و تأمل کنند. سؤالات باز معمولاً با کلمات و عبارات زیر شروع می شوند:

چرا، چگونه، توصیف…
در باره اش به من بگو …
شما در این مورد چه فکر می کنید …
تعجب می کنم (اگر / چرا / چگونه) …
چه چیزی در مورد…
بیشتر در مورد…
چه چیز دیگری می خواهید در مورد آن بدانم؟
از سؤالات باز می توان به عنوان ادامه سؤالات دیگر نیز استفاده کرد

چارچوب «Strive-for-Five» را امتحان کنید. “تلاش برای پنج” یک چارچوب مکالمه است که توسط مربیان دیوید دیکینسون و آن بی. مورس پیشگام است و اخیراً توسط محققان آموزشی سونیا کیو کابل و تریشیا آ. زوکر اقتباس شده است. این چارچوب برای تقویت مکالمات با تشویق والدین، مراقبان و مربیان در تلاش برای پنج نوبت مکالمه با کودکان به جای سه نوبت معمولی به منظور تقویت رشد مهارت های زبانی اساسی است. برای انجام این کار، به گونه ای به کودکان پاسخ دهید که تفکر آنها را به چالش بکشد و استفاده از زبان را تشویق کند. به جای کوتاهی در نقطه سوم مکالمه، سعی کنید با پرسیدن سؤالات سرگرم کننده و باز ادامه دهید یا فکر دیگری را برای تلاش برای گسترش تبادل نظر به اشتراک بگذارید.

مکالمات را در کارهای روزمره جاسازی کنید. اگر گوش دادن فعالانه و شرکت در مکالمات هدفمند در ساعات خاصی از روز برایتان دشوار است، سعی کنید زمانی را برنامه ریزی کنید که گوش دادن فعال ممکن است امکان پذیرتر باشد، مانند کارهای روزمره یا هنگام خواندن با صدای بلند.

گفتگو را داربست کنید. داربست یک استراتژی است که برای حمایت از یادگیری با ایجاد مهارت هایی که کودکان از قبل دارند و به تدریج حمایت ارائه شده را کاهش می دهد، استفاده می شود. گفتگوهای داربستی با کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تکرار کلمات یا عبارات به منظور استفاده صحیح از آنها.
ادغام واژگان از موضوعاتی که در مورد آنها یاد می گیرند یا در مورد آنها کنجکاو هستند.
ارائه شروع های جمله که آنها را به پایان جمله دعوت می کند.
پرسیدن سوالاتی که تفکر آنها را به چالش می کشد تا مکالمه را از نوبت سوم صحبت کردن عبور دهد.
درگیر شدن در مکالمات مکرر و معنادار با کودکان در هر سنی به تقویت درک زبان آنها و به نوبه خود درک مطلب کمک می کند.

نتیجه

بالا بردن کیفیت مکالمات با استفاده از هر یک یا همه این پیشنهادها، این پتانسیل را دارد که مؤلفه‌های اساسی درک زبان را تقویت کند، در حالی که به طور همزمان ارتباطات خانوادگی را ایجاد و حفظ می‌کند.

پایان/*

اندیشه قرن را در ایتا دنبال کنید

اندیشه قرن را در تلگرام دنبال کنید

مطالب مرتبط