۰۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴

نماز عید غدیر چند رکعت است؟ / زمان خواند نماز عید غدیر کی است؟+نحوه خوانند نماز عید غدیر

فقهاى شیعه در کتابهاى فقهى غالبا به این مساله پرداخته و در مورد اسحباب آن فتوا داده‏اند. شروع بودن آن در حدى است که فقیه جاودانه صاحب جواهر متوفاى‏1266ه.ق مى‏گوید: فلا خلاف احده فى هذه الصلاة بین قدماء الاصحاب و متاخریهم.

نماز شب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن، در این مقاله نگاهى گذرا به مساله استحباب نماز غدیر در روایات و گفتار فقهاى نامدار شیعه مى‏افکنیم بدان امید که در آینده این مساله را، از دیدگاههاى گوناگون، در کتابى مستقل مورد بحث و بررسى قرار دهیم و به شیفتگان ولایت امیر مؤمنان(ع) تقدیم کنیم. ان شاء الله.
گفتار فقها
فقهاى شیعه در کتابهاى فقهى غالبا به این مساله پرداخته و در مورد اسحباب آن فتوا داده‏اند. شروع بودن آن در حدى است که فقیه جاودانه صاحب جواهر متوفاى‏۱۲۶۶ه.ق مى‏گوید: فلا خلاف احده فى هذه الصلاه بین قدماء الاصحاب و متاخریهم.
در این نماز اختلافى میان فقهاى قدم و جدید شیعه ندیدم
۱. شیخ مفید(ره) متوفاى‏۴۱۳ ه در این باره مى‏نویسد:
«فاذا ارتفع النهار من الیوم الثامن عشر من ذى الحجه فاغتسل فیه کغسلک للعیدین و الجمعه و البس اطهر ثیابک و امس شیئا من الطیب ان قدرت علیه، و ابرز تحت السماء، و ارتقب الشمس فاذا بقى لزوالها نصف ساعه او نحو ذلک فصل رکعتینى…» (۱)
هنگامى که خورشید در روز هجدهم ذى حجه بالا آمد، مانند غسل عید قربان، عید فطر و روز جمعه غسل کن. بهترین لباسهایت را بپوش، اگر توانستى مقدارى عطر استعمال کن، زیر آسمان قرار بگیر و مواظب خورشید باش; وقتى نیم ساعت‏به زوال آفتاب باقى ماند دو رکعت نماز بخوان.
۲. ابوالصلاح حلبى(ره) متوفاى‏۴۴۷ ه در این مساله مى‏نویسد:
«و من وکید السنه الاقتداء برسول الله فى یوم الغدیر، و هو الثامن عشر من ذى الحجه الحرام بالخروج الى ظاهر المصر و عقد الصلاه قبل ان تزول الشمس بنصف ساعه لمن تتکامل له صفات امامه الجماعه برکعتین یقراء فى کل رکعه منهما الحمد و سوره الاخلاص عشرا و سوره القدر عشرا و آیه الکرسى عشرا…» (۲)
از سنتهاى سفارش شده پیروى از رسول الله(ص) در روز غدیر، هجدهم ذى‏حجه، است. پیروى از پیامبر اکرم(ص) با خروج از شهر و برگزار کردن نماز غدیر در نیم ساعت قبل از زوال خورشید به وسیله کسى که داراى شرایط امامت جماعت است، تحقق مى‏یابد. نماز غدیر دو رکعت است، در هر رکعت آن پس از حمد، ده بار سوره توحید و قدر و آیه الکرسى خوانده مى‏شود.
۳. شیخ طوسى(ره) متوفاى ۴۶۰ ه در این باره چنین نوشته است:
«و یستحب ان یصلى الانسان یوم الغدیر اذا بقى الى الزوال نصف ساعه بعد ان یغتسل رکعتین، یقراء فى کل واحده منهما الحمد مره و قل هو الله احد، عشر مرات، و آیه الکرسى عشر مرات، و انا انزلناه عشر مرات، فاذا سلم دعا بعدهما بالدعا المعروف.» (۳)
مستحب است انسان در روز غدیر، نیم ساعت‏به زوال خورشید مانده پس از غسل، دو رکعت نماز به جاى آورد و در هر رکعت‏بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید، قدر و آیه الکرسى را تلاوت کند و بعد از سلام دعاى معروف را بخواند.
۴. قاضى ابن‏براج طرابلسى(ره) متوفاى ۴۸۱ ه مى‏نویسد:
«هذا العید هو الیوم الثامن عشر من ذى الحجه فمن اراد هذا الصلاه فالافضل له ان یغتسل فى هذا الیوم و یلبس اجمل ثیابه و یمس شیئا من الطیب و یبرز تحت السماء فاذا بقى من النهار الى زوال الشمس مقدار ساعه او نحو ذلک صلاها رکعتین…» (۴)
این عید همان روز هجدهم ذى‏حجه است. کسى که مى‏خواهد در این روز نماز عید [عید غدیر] بخواند بهتر است غسل کند، زیباترین لباسش را بپوشد، عطر بزند، در زیر آسمان قرار گیرد و حدود یک ساعت قبل از زوال خورشید دو رکعت نماز به جاى آورد…
۵. ابن‏زهره حلبی(ره) متوفاى ۵۸۵ ه این گونه نگاشته است:
«… و یستحب ان یصلى جماعه، ان یحجر فیها بالقراءه و ان یخطب قبل الصلاه خطبه مقصوره على حمد الله و الثناء علیه و الصلاه على محمد و آله، و ذکر فضل هذا الیوم و ما امر الله به فیه من النص بالامامه على امیرالمؤمنین(ع).» (۵)
… و مستحب است این نماز به جماعت‏خوانده شود، قرائت نماز با صدایى بلند باشد و قبل از نماز، خطبه کوتاهى شامل حمد و ثناى الهى، صلوات بر محمد و آل محمد، و فضیلت این روز و ماموریت رسول خدا در انتصاب امیرمؤمنان به امامت ایراد شود.
۶.مرحوم حلبى(ره) مى‏نویسد: …و «صلاه یوم الغدیر رکعتان و وقتهما قبل الزوال ساعه… و لو ابتدا قبلها بخطبه مشتمله على الحمد و الثناء و الصلاه و الولاء و الاعلام بفضیله ذلک الیوم و ما خص الله به ولیه من النص علیه بالامامه و تشریفه بالولایه الموکده عهدها على جمیع الامه لکان اتم فضلا و اعظم اجرا.» (۶)

نماز شب عید غدیر

نماز شب عید غدیر


نماز روز غدیر دو رکعت و وقت آن نیم ساعت‏به زوال خورشید است… و چنانچه قبل از نماز در خطبه‏اى از حمد و ثناى الهى، درود بر پیامبر(ص)، دوستى اهل بیت(ع) فضیلت آن روز و آنچه خدا به ولیش اختصاص داده مانند امامت و تشرف به ولایتى که همه امت‏به پذیرش سفارش شده‏اند یاد کند، از فضیلتى والا و پاداشى بزرگ برخوردار است.
۷. سلار بن‏عبدالعزیز(ره)متوفاى‏۴۶۳ه در کتاب «مراسم‏» چنین نوشته است:
«و هى من وکیدا السنن وقتها اذا بقى من الزوال مقدار نصف الساعه فى الیوم الثامن عشر من ذى الحجه…» (۷)
این نماز از سنت‏هاى مؤکد بوده، وقت آن نیم ساعت قبل از زوال خورشید روز هیجدهم ذى‏حجه است.
۸. علامه حلى(ره) متوفاى‏۷۲۶ ه مى‏نویسد:
«هذه الصلاه تستحب فى هذا الیوم و اشده تاکیدا قبل الزوال بنصف ساعه.» (۸)
این نماز در روز غدیر مستحب است و نیم ساعت قبل از زوال خورشید بر خواندن آن تاکید شده است.
او همچنین مى‏فرماید: خدا به سبب هدایت، اکمال دین و اتمام نعمت منتى بر بندگان دارد که سپاس آن در روز غدیر لازم است، بدین خاطر نماز عید غدیر را مستحب شمرده‏اند.
۹. شهید اول(ره) متوفاى‏۷۸۶ ه در «ذکرى‏» چنین نوشته است:
«و من الصلوات المستحبه صلوه یوم الغدیر و هى مشهوره بین الاصحاب.» (۹)
یکى از نمازهاى مستحبى، نماز روز غدیر است که بین اصحاب شهرت دارد. علاوه بر این او مى‏گوید:
و ثوابها مائه الف حجه و عمره و یعطى ما سال. (۱۰)
و پاداش این نماز با هزار حج و عمره برابر است و هر چه [نمازگزار] درخواست کند برآورده مى‏شود.
۱۰. مقدس اردبیلى(ره) متوفاى‏۹۹۳ ه مى‏نویسد:
«و المشهور بین الاصحاب جواز فعلها جماعه و لیس ببعید، لعدم المنع من الجماعه فى النافله مطلقا بحیث‏یشملها ظاهرا و لا اجماع فیه، مع الترغیب فى الجماعه، خصوصا فى هذه الصلاه فى هذا الیوم، و لانه یحصل النفع اکثر لحصول ثوابها لمن لم یعرف هذه الایات بالاقتداء.» (۱۱)
مشهور میان اصحاب جواز خواندن نماز [عید غدیر] به جماعت است و این سخن بعید نیست; زیرا خواندن نمازهاى نافله به جماعت منع مطلقى ندارد که ظاهر این مورد را شامل شود و اجماعى نیز بر منع تحقق نیافته است. علاوه بر این. جماعت در نمازها، بخصوص در نماز این روز، مورد تشویق شرع قرار گرفته است. از سوى دیگر به جماعت‏خواند نماز عید سود بیشتر را دارد، چون کسى که با آیات آشنا نیست [توانایى قرائت ندارد] پاداش بسیار مى‏یابد.
۱۱. محقق کرکى(ره) متوفاى ۹۴۰ ه در این باره مى‏گوید:
«و صلاه الغدیر رکعتان قبل الزوال بنصف ساعه یقراء فى کل رکعه منها الحمد و کلا من التوحید و القدر و آیه الکرسى الى قوله (هم فیها خالدون) عشرا، جماعه فى الصحراء بعد ان یخطب الامام بهم، و یعرفهم فضل الیوم فاذا انقضت الخطبه تصافحوا و تهانوا.» (۱۲)
نماز غدیر دو رکعت است که نیم ساعت قبل از زوال خورشید خوانده مى‏شود، در هر رکعت، پس از حمد، سوره توحید، قدر و آیه الکرسى، تا هم فیها خالدون، هر یک ده بار خوانده مى‏شود. این نماز پس از خطبه خطیب، که فضیلت آن روز را بیان مى‏کند، پس از پایان خطبه مردم به یکدیگر دست داده، تبریک مى‏گویند.
۱۲. مرحوم نراقى(ره) متوفاى ۱۲۴۵ ه مى‏نویسد:
«و استحبابها مشهور بین الاصحاب قدیما و حدیثا و تدل علیه روایه العبدى و غیرها.» (۱۳)
استحباب این نماز بین اصحاب گذشته و حاضر مشهور است و روایت عبدى و غیر آن بر این مطلب دلالت دارد.
مرحوم سید محمد کاظم یزدى نیز در عروه الوثقى به این مساله اشاره مى‏کند و تمام کسانى که بر «عروه الوثقى‏» حاشیه نوشته‏اند، از جمله مرحوم امام خمینى(ره) آن را پذیرفته‏اند.
روایات
به دو روایت در این مساله اشاره مى‏کنیم:
محدث جلیل القدر شیخ حر عاملى(ره) متوفاى ۱۱۰۴ ه .ق در وسائل الشیعه بابى را به استحباب نماز در روز غدیر اختصاص داده، از امام صادق(ع) چنین نقل مى‏کند:
«محمد بن الحسن باسناده عن الحسین بن‏الحسن الحسنى، عن محمد بن‏موسى الهمدانى، عن على بن حسان الواسطى، عن على بن‏الحسینى العبدى قال: سمعت ابا عبدالله الصادق(ع) یقول: صیام یوم غدیر خم یعدل صیام عمر الدنیا – الى ان قال – و هو عید الله الاکبر و ما بعث الله نبیا الا و تعید فى هذا الیوم و عرف حرمته; و اسمه فى السماء یوم العهد المعهود و فى الارض یوم المیثاق الماخوذ و الجمع المشهود; و من صلى فیه رکعتین یغتسل عند زوال الشمس من قبل ان تزول مقدار نصف ساعه… عدلت عندالله عزوجل مائه الف حجه، و مائه الف عمره، و ما سال الله عز و جل حاجه من حوائج الدنیا و حوائج الاخره الا قضیت کائنا ما کانت الحاجه.» (۱۴)
محمد بن حسن با سندش از حسین بن حسن حسنى از محمد بن موسى همدانى از على بن حسان واسطى از على بن‏حسین عبدى نقل کرده است که گفت: از امام صادق(ع) شنیدم، فرمود: روزه روز عید غدیر با روزه تمام عمر دنیا برابر است [و سخن را ادامه داد] تا آنکه فرمود: غدیر عیدالله اکبر است، خداوند هیچ پیامبرى را مبعوث نکرد مگر آنکه این روز را برایش عید قرار داد و حرمتش را به وى شناساند.
غدیر در آسمان «روز عهد معهود» و در زمین «روز میثاق گرفته شده و جمع مشهود» نام دارد. کسیکه در این روز نیم ساعت قبل از زوال خورشید دو رکعت نماز بخواند و قبل از آن غسل کند… نزد خداوند پاداشى برابر با هزار حج و هزار عمره خواهد داشت و خواستهاى دنیایى و آخرتى‏اش برآورده مى‏شود.
ایرادهایى که بر حدیث وارد شده، چنین است:
۱. اشکال مرحوم عاملى
شیخ طوسى این روایت را در «تهذیب الاحکام‏» (۱۵) نقل کرده و مرحوم عاملى در «مدارک الاحکام‏» (۱۶) سند آن را ضعیف دانسته است. هر چند این بزرگوار عامل ضعف را بیان نکرده، ولى احتمال دارد که به خاطر وجود على بن‏الحسین العبدى در سلسله راویان روایت را ضعیف شمرده باشد چون در کتب رجال به وى اعتنایى نشده است.
۲. اشکال مرحوم صدوق(ره)
مرحوم صدوق(ره) به خاطر حضور محمد بن‏موسى همدانى در سند روایت آن را ضعیف مى‏داند و مى‏گوید: خبر نماز روز غدیر خم و پاداش کسى که در آن روزه بگیرد به طریق محمد بن‏موسى همدانى نقل شده است. شیخ ما محمد بن‏حسن بن‏الولید، محمد بن‏موسى را مورد اعتماد نمى‏دانست و هر که در نقل روایت مورد تصدیق و تایید استادم قرار نگیرد نزد من متروک و غیر قابل اعتماد است.
پاسخ به اشکالها
فقهاى بزرگوار ما این موارد را از طریق تسامح در ادله سنن حل کرده‏اند. چنانکه مرحوم صاحب جواهر مى‏گوید: و نت‏خبیر بما فیه، خصوصا و الحکم استحبابى; (۱۷) و تو از ضعف کلام (صدوق) آگاهى، بخصوص که این مساله از احکام استحبابى است.
مرحوم صاحب حدائق (ره) مى‏نویسد: ظاهرا این اخبار و آنچه که به تسامح در ادله سنن شهرت دارد سبب شده است که این نماز میان قدما و متاخران مشهور شود و سخن صدوق و استادش محمد بن‏حسن بن‏ولید مورد توجه قرار نگیرد. حدیث دوم از داود بن‏کثیر از ابى هارون عبدى از امام جعفر صادق(ع) نقل شده است‏بر اساس این روایات امام ششم(ع) فرمود: کسى که در آن روز دو رکعت نماز به جاى مى‏آورد مى‏تواند نماز را در هر وقتى بخواند، [ولى] بهتر است که نزدیک زوال خورشید باشد [زیرا] آن ساعتى است که امیر مؤمنان(ع) در غدیر خم به عنوان پرچمدار (رهبر) مردم معرفى شد [نیز] همان ساعتى است که مردم سمت آن جایگاه نزدیک مى‏شدند. پس [بهتر است] در این وقت دو رکعت نماز بگذارد آنگاه سجده کرده صد مرتبه شکرالله بگوید و بعد از نماز دعایى را که وارد شده است‏بخواند. (۱۸)
پى‏نوشتها:
۱- المقنعه.
۲- الکافى فى الفقه، ص ۱۶۰.
۳- النهایه، ص ۱۴۱; المبسوط، ج ۱، ص ۱۳۲.
۴- الهمذب، ج ۱، ص‏۱۴۶.
۵- غنیه النزوع، ص ۱۰۸.
۶- همان کتاب، ص‏۱۰۶.
۷- المراسم، ص ۸۱.
۸- منتهى المطلب، ج ۱، ص‏۳۶. رک: تحریر الاحکام، ص ۴۸ و نهایه الاحکام، ج ۱، ص‏۹۶ و ارشاد الاذهان، ج ۱، ص‏۲۶۷ و تبصره المتعلمین ، ص ۳۴.
۹- ذکرى الشیعه، ص ۲۵۴.
۱۰- البیان، ص‏۲۱۶.
۱۱- مجمع الفائده و البرهان، ج‏۳، ص ۳۲.
۱۲- جامع المقاصد، ج ۲، ص ۴۸۵.
۱۳- مستند الشیعه، ج‏۶، ص ۳۸۰.
۱۴- وسائل الشیعه، ج ۸، ص‏۸۹; مستدرک الوسائل، ج‏۶، ص‏۲۷۳.
۱۵- تهذیب الاحکام، ج‏۳، ص‏۱۴۳.
۱۶- مدارک الاحکام، ج ۴، ص ۲۱۰.
۱۷- جواهر الکلام، ج ۱۲، ص ۲۱۵.
۱۸- وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۹۰.

پایان/*

اندیشه قرن را در ایتا دنبال کنید

اندیشه قرن را در تلگرام دنبال کنید

مطالب مرتبط