لیست حقوق| نحوه ارسال مالیات حقوق در سال ۱۴۰۳
در این خبر از اندیشه قرن برای شما مخاطبان لیست حقوق| نحوه ارسال مالیات حقوق در سال 1403 را توضیح دادیم. با ما همراه باشید.
در این خبر از اندیشه قرن برای شما مخاطبان لیست حقوق| نحوه ارسال مالیات حقوق در سال 1403 را توضیح دادیم. با ما همراه باشید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن، در این خبر از اندیشه قرن برای شما مخاطبان لیست حقوق| نحوه ارسال مالیات حقوق در سال ۱۴۰۳ را توضیح دادیم. با ما همراه باشید.
سامانه مالیات حقوق، توسط سازمان امور مالیاتی برای دسترسی بهتر و آسانتر افرادی که باید اطلاعات لیست مالیات حقوق کارکنان خود را در اختیار این سازمان قرار دهند، راهاندازی شده است. لازم به ذکر است که ارسال اطلاعات حقوق به سازمان امور مالیاتی هم برای کارفرما و هم کارمندان مجموعه، به عهده کارفرما اما محاسبه مالیات بر عهده خود سازمان است.
اگر به دنبال راهنمای طرز کار با سامانه ارسال لیست مالیات حقوق و فیلم آموزش ارسال لیست مالیات حقوق هستید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید.
شرکتها یا مودیان مالیاتی که ملزم به تسلیم لیست مالیات بر حقوق کارکنان خود هستند، میتوانند بدون مراجعه حضوری، از طریق سامانه ارسال لیست مالیات حقوق در سایت سازمان امور مالیاتی کشور، مراحل مربوط به ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان خود را انجام دهند.
هدف از راه اندازی سامانه ارسال لیست مالیات حقوق (سامانه مالیات بر حقوق کارکنان) نیز در ابتدا افزایش سرعت و راحتی مودیان در ارسال لیست اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق بوده و هست. جلب رضایت مودیان مالیاتی، کاهش هزینهها، صرفه جویی در زمان و ایجاد شفافیت در انجام همه این امور، از دستاوردهای اجرای این طرحها بوده است.
در سامانه ارسال لیست مالیات بر حقوق، همه جزئیات و اطلاعات مورد نیاز در مورد پرداختکننده و دریافتکننده حقوق ذکر شده و جزئیات مربوط به میزان حقوق و مزایا و مالیاتی که باید پرداخت شود در قالب فایلهای الکترونیکی از مودیان مالیاتی دریافت و در سامانه ارسال مالیات حقوق ذخیره میشود.
ورود به سامانه ارسال لیست مالیات بر حقوق از طریق این آدرس امکان پذیر است: http://salary.tax.gov.ir
«برای تعیین مالیات بر مجموع درآمد یادشده، پرداختکنندگان حقوق، قبل از هر پرداخت یا تخصیص آن مکلفند فهرست موضوع ماده (۸۶) قانون مالیاتهای مستقیم را برای محاسبه و تعیین مالیات، به سامانه مالیات بر درآمد حقوق سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند.
از تاریخ اعلام میزان مالیات مربوط به هر کارفرما در سامانه، حداکثر تا پایان مهلت مقرر در ماده (۸۶) قانون مذکور، پرداختکننده حقوق باید نسبت به کسر و پرداخت مالیات اعلامی اقدام کند. رعایت ترتیبات مذکور در حکم انجام تکالیف موضوع ماده (۸۶) قانون مالیاتهای مستقیم، از حیث تسلیم فهرست، محاسبه و کسر مالیات متعلق میباشد
و اما چه اطلاعاتی از این تبصره میتوان برداشت کرد؟
در این بند اشاره شده است که محاسبه مالیات باید توسط سامانه مالیات بر درآمد حقوق سازمان امور مالیاتی کشور انجام شود.
از آنجایی که یک فرد امکان دارد بیش از یک جا مشغول به کار باشد، کارفرما با اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای فرد در کارگاه خود، امکان محاسبه مالیات را ندارد.
سپس کارفرما عدد اعلامی توسط دارایی را از مجموع مزایای فرد کسر نموده و خالص پرداختی را محاسبه و به کارمند پرداخت نماید.
پیشتر محاسبه مالیات توسط شرکتها انجام میشد اما با توجه به متن قانونی بند ۳ تبصره ۱۵ قانون بودجه متوجه میشویم که محاسبه مالیات باید توسط سامانه مالیات بر درآمد حقوق سازمان امور مالیاتی انجام میشود.
پیشتر محاسبه مالیات توسط شرکتها انجام میشد اما با توجه به متن قانونی بند ۳ تبصره ۱۵ قانون بودجه متوجه میشویم که محاسبه مالیات توسط سامانه مالیات بر درآمد حقوق سازمان امور مالیاتی انجام میشود.
فرایند قبلی به این صورت بود که شرکتها مالیات حقوق را محاسبه، دیسکت دارایی را تهیه و در سامانه مالیات بارگذاری و پرداخت میکردند
اما فرایند جدید به این صورت است که سازمان امور مالیاتی براساس درآمد افراد مالیات را محاسبه میکند. شرکتها نیز محاسبه اولیه حقوق را انجام میدهند و دیکست دارایی را تهیه و بعد آن را در سامانه امور مالیاتی بارگذاری میکنند.
تا به اینجا مشابه روال قدیم است. با این تفاوت که حسابداران باید منتظر بمانند که مالیات حقوق در سامانه محاسبه و اعلام شود سپس اطلاعات حاوی مالیات محاسبه شده را در محاسبات حقوق خود تطبیق و جایگذاری کنند. در نهایت نیز مالیات را پرداخت کنند
سیستم مکانیزه مالیات بر درآمد حقوق یا سامانه مالیات حقوق سازمان امور مالیاتی کشور برای آسانسازی دریافت اطلاعات مالیات بر حقوق و جلب رضایت مودیان مالیاتی است. از طرفی این سامانه در جهت کاهش هزینه و صرفهجویی در زمان راهادندازی شده است.
در سیستم مالیات بر درآمد، اطلاعات پرداختکنندگان و دریافتکنندگان (حقوق، مزایای پرداختی و مالیات مرتبط بر آن) بهصورت فایل الکترونیکی از مودی دریافت میشود و در پایگاه اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی ذخیره میگردد.
در این راستا مودیان با ارائه اطلاعات در نرمافزاری که سازمان امور مالیاتی ارائه داده، فایل الکترونیکی را تولید و به واحد امور مالیاتی ارائه میدهند. البت که از طریفق سیستمهای نرمافزاری نیز میتوان این فایلهای الکتروتیکی با قالب مورد نظر را تولید کرد.
۱ – برای ارسال لیست حقوق و دستمزد مالیاتی، ابتدا باید وارد سایت tax.gov.ir شوید و از منوی بالا، سمت راست، روی گزینه “خدمات اصلی مالیاتی” کلیک کنید.
۳– با کلیک بر روی آیتم فوق وارد مرحله بعدی میشوید، در اینجا نیاز است روی متن ورود به سامانه جدید تسلیم لیست حقوق کارکنان کلیک کنید. به جای طی کردن مرحله ۱ و ۲ میتوانید به صورت مستقیم به سایت http://salary.tax.gov.ir مراجعه نمایید.
۴– سپس با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور که بعد از ثبت نام در سازمان امور مالیاتی به صورت نامه محرمانه به شرکتها ارسال میگردد. وارد پرتال خود شوید:
۵– با انتخاب فهرست حقوق و سپس انتخاب فهرست حقوق جدید میتوانید فایلی را که در قالب مربوطه از نرم افزار حقوق و دستمزد خود (همانند سپیدار) دریافت کردهاید را در سایت بارگذاری کرده و رد کردن مالیات حقوق را انجام دهید.
در حال حاضر اکثر نرم افزارهای حسابداری قابلیت تبدیل اطلاعات حقوق و دستمزد به قالبهای دارایی را دارند ولی در صورتی که نرم افزار شما این قابلیت را ندارد در همین سایت نرم افزاری برای تبدیل دادهها وجود دارد که توضیحات نحوه نصب و استفاده از آن ذکر شده است.
۶– با وارد شدن در این مرحله باید فیلدهای مربوط به ماه، حوزه مالیاتی، نوع لیست و نام لیست را تکمیل کرده و نسبت به انتخاب نحوه ثبت لیست بارگذاری فایلهای WP،WH،اقدام کنید.
تکمیل فیلدهای مربوطه، در سامانه ارسال لیست مالیات برحقوق به صورت انتخابی است. در مورد قالبهای WP/WH نیز در بالا اشاره شد که باید دادهها در قالب مذکور بار گذاری گردد. دقت کنید که فرمت فایلها در سیستم عاملهای مختلف ممکن است متفاوت باشد.
البته در بیشتر سیستم عاملها و سیستم عامل ویندوز، فرمت فایلهایی که برای سیستم حقوق دستمزد گرفته میشود، فرمت WH دارند. فرمتهای DK و DH نیز فرمتهایی هستند از سیستم حقوق و دستمزد در سیستم عاملهایی مثل MS DOS گرفته میشوند.
لازم به ذکر است، در صورتی که حجم فایلهای مالیات حقوق شما زیاد است میتوانید دو فایل را در یک فایل ZIP قرار دهید و سپس نسبت به ارسال اینترنتی لیست مالیات بر حقوق اقدام کنید.
در بخشی که میتوانید ارائه لیست مالیات حقوق را انجام داده و آن را ارسال کنید ۴ گزینه در مقابل شما قرار داده میشود.
اگر تمایل داشتید که با استفاده از فایل فشرده ZIP ارسال کنید، گزینه سوم را انتخاب کنید.
در نظر داشته باشید که با انتخاب این گزینه، ممیزین محترم در بررسیهای مربوطه کلیه اطلاعات ارسالی قبلی را باطل تلقی کرده و فایل جدید از نظر تاریخی و محتوایی بررسی خواهد شد.
سپس اطلاعات خود را در قالب TEXT مطابق قالب دارایی ثبت و اطلاعات را در آن بارگذاری بفرمائید و یا از یکی از سیستمهای مالی که قابلیت تبدیل لیستهای حقوق به قالب مربوطه را دارند استفاده بفرمائید. در مرحله بعد بر روی دکمه ثبت لیست کلیک کنید.
معمولا ثبت اطلاعات لیست مالیات حقوق کارکنان بر روی سایت به مدت زمانی جهت ثبت بر روی سیستم نیاز دارند. از سایت خارج و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی به قسمت فهرست فایلها مراجعه و روی فهرست لیستها کلیک کنید.
پایان/*