زمان ثبت نام سامانه یکپارچه خودرو | ورود این خودرو به کشور مجاز شد
براساس اعلام «امید شریفی»، مدیر روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، ورود خودروهای خارجی با پلاک بینالمللی به ایران مجاز شد.
براساس اعلام «امید شریفی»، مدیر روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، ورود خودروهای خارجی با پلاک بینالمللی به ایران مجاز شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن، هر دوره برای فروش خودرو ها برای افراد سایتی باز میکنند و با وارد شدن در سایت و انجام دادن پروسه و پرداخت هزینه میتوان صاحب خودرو شد. برای با خبر شدن از جزئیات خودرو و زمان ثبت نام و… اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید
«سامانه یکپارچه فروش خودرو» یا سامانه متمرکز قرعه کشی خودرو ، بستری است که وزارت صمت برای ساماندهی بازار خودرو و ایجاد شفافیت دستور راه اندازی آن را در اسرع وقت داده است.
تمامی خودروسازان داخلی موظف هستند به جای فروش خودرو از طریق فروش فوقالعاده یا پیش فروش، محصولاتشان را از طریق این سامانه به نشانی esalecar.ir عرضه کنند.
در سامانه یکپارچه فروش ماشین بازه زمانی مشخصی برای عرضه ماشین تعیین میشود.
عرضه همزمان محصولات شرکتهای خودروسازی در یک بازه مشخص خواهد بود.
فروش محصولات همه خودروسازان دولتی و خصوصی تنها از طریق سامانه یکپارچه فروش ماشین صورت میگیرد.
ورود به سامانه جدید ثبت نام خودرو سامانه یکپارچه تخصیص خودرو sale iranecar com
متقاضیان ماشین ، برای ثبتنام در سامانه یکپارچه فروش، باید شرایط مشخصی را داشته باشند. این شرایط در هر مرحله تغییراتی خواهد داشت
متقاضی باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد (شرط سن بالای ۱۸ سال، برای طرح جوانی جمعیت و مادران، لحاظ نخواهد شد).
هر کد ملی، مجاز به خرید یک دستگاه خودرو از کل کارخانههای خودروسازی است.
داشتن گواهینامه برای متقاضیان (به جز طرح مادران و جوانی جمعیت)، ضروری است.
متقاضی یا باید پلاک فعال انتظامی نداشته باشد یا اینکه سن خودرو او، بیشتر از ۵ سال باشد.
شرط جوانی جمعیت: داشتن حداقل دو فرزند، به دنیا آمدن فرزند دوم پس از ۱۹ آبان ۱۴۰۱ و عدم خریداری خودرو پیش از این در طرح مادران، از شرایط این طرح هستند.
شورای رقابت شروط جدید ثبتنام خودرو را به وزارت صمت ابلاغ کرد. بر این اساس:
ابلاغ قیمتها به خودروسازان توسط وزارت صمت انجام میشود.
قیمت همه خودروهای وارداتی بر اساس ضوابط قیمتگذاری کالاهای وارداتی توسط سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان محاسبه و توسط عرضهکننده خودرو لازم الاجرا است.
محدودیت خرید ماشین برای افرادی که پلاک انتظامی فعال بالای ۵ سال دارند رفع شد. به عبارت دیگر، افرادی که دارای یک پلاک فعال انتظامی هیتند و عمر خودرویی که پلاک روی آن نصب شده، بیشتر از ۵ سال باشد، دیگر برای ثبتنام و خرید ماشین از خودروسازان با محدودیت روبهرو نیستند.
بند «عرضهکننده موظف است روشهای بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یکسال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو، را اتخاذ و اجرا کند» حذف شده است.
در روشهای فروش فوری یا فوقالعاده، باید ۵۰ درصد از مبلغ خودرو (بر اساس بخشنامه اعلامی فروش) در حساب بانکی متقاضی موجود باشد و تا پس از خرید خودرو، امکان برداشت آن مبلغ وجود نداشته باشد.
در روش پیشفروش، بهاندازه مبلغ پیش پرداخت (و براساس بخشنامه اعلامی فروش) که با توجه به تبصره ١ ماده ۴ آییننامه اجرایی قانون حمایت از مصرفکنندگان خودرو مصوب هیات وزیران، حداکثر تا ۵۰ درصد از مبلغ فروش خودرو باید در حساب بانکی متقاضی موجود باشد و تا پس از خرید خودرو، برداشت ممکن نباشد.
مشمولان ماده ١٢ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (مادران) مصوب ۲۴ مهر ۱۴۰۰ و تبصره ۵ قانون اصلاح ماده ۱۰ ساماندهی صنعت خودرو (جایگزینی خودروهای فرسوده) مصوب ۹ آذر ۱۴۰۱، مشمول این ماده نیستند.
تولیدکنندگان خودرو (اعم از تولید داخلی و مونتاژی) باید ابتدای هر سال، برنامه تولید را به تفکیک ماه، به شورای رقابت و وزارت صمت اعلام کنند.
سازمان حمایت وضعیت عرضه و تعهدات تولیدکنندگان خودرو را به صورت مستمر پایش و گزارش آن را به شورای رقابت ارائه خواهد کرد.
هرگونه تغییر قیمت خودرو ناشی از نصب آپشن یا قطعات که اجباری (و براساس الزامات قانونی) نباشد، پس از تایید وزارت صمت به سازمان حمایت اعلام و اثر قیمتی آن جهت تایید و ابلاغ به وزارت صمت، اعلام شود.
عرضهکنندگان خودرو مکلفند در زمان انعقاد قرارداد فروش خودرو به مشتریان، اطلاعات مربوط به خودرو خریدار را در سامانه یکپارچه عرضه خودرو ثبت کنند. نظارت بر عملکرد عرضهکنندگان خودرو در سامانه مذکور، بر عهدهی وزارت صمت خواهد بود.
وزارت صمت میتواند پیشنهادی جهت خروج برخی از خودروها از شمول ضابطه قیمتی بند ٣-١ ماده ٣ و نیز ماده ۴ این دستورالعمل، با تعیین کف مقدار عرضه به شورای رقابت ارائه کند.
مهردر خبری نوشت:تا پیش از این تمامی خودروهای خارجی برای ورود به ایران و تردد در جادههای کشور، ملزم به دریافت و نصب پلاک گذرموقت بودند. این کار باعث میشد تا گردشگران برای مدتها در مرزهای ایران معطل شوند. اکنون کانون جهانگردی و اتومبیلرانی امیدوار است با حذف این الزام، گردشگران میل بیشتری برای سفر به ایران با خودروهای شخصی داشته باشند.
کانون جهانگردی و اتومبیلرانی طی سالیان اخیر پیگیر مسئله حذف پلاک گذرموقت و آزادسازی تردد با پلاک بینالمللی در ایران بوده است. با پیگیریهای این سازمان و با تأیید معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاستجمهوری، موضوع بلامانعبودن ورود وسایل نقلیه با پلاک بینالمللی به کشور در فروردین ماه ۱۴۰۳ توسط رئیس پلیس راهور فراجا به تمام واحدهای ذیربط ابلاغ و به اجرا گذاشته شد.
امید شریفی در گفتگو با خبرگزاریهای داخلی گفت: «ورود موقت وسایل نقلیه موتوری مسافران و گردشگران خارجی با پلاک بینالمللی به ایران بلامانع است. فقط خودروهایی که بدون پلاک بینالمللی قصد ورود به کشور را دارند بایستی در مبادی ورودی پلاک گذر موقت دریافت کنند.»
مدیر روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اجرای طرح تسهیل تردد خودروهای خارجی در ایران را در راستای تحقق اهداف دولت سیزدهم درباره اولویتهای تحولی حوزه گردشگری دانست. وی همچنین تأکید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر تسهیل ورود مسافران و گردشگران دیگر کشورها با وسایل نقلیه شخصی به ایران را در اجرای این طرح تاثیرگذار قلمداد کرد.
شریفی در پایان سخنانش افزود: «سفر زمینی با وسایل نقلیه شخصی یکی از عناصر مورد علاقه و انگیزههای گردشگران دنیا است. این نوع سفر در سالهای اخیر طرفداران بیشتری در جهان پیدا کرده است. ازاینرو، تسهیل تردد بینالمللی وسایل نقلیه مسافران و گردشگران خارجی میتواند به رشد گردشگری ورودی و افزایش سهم آن در شاخصهای اشتغالزایی و اقتصادی بهویژه تولید ناخالص داخلی کشور مؤثر عمل کند.»
پایان/*