روانشناختی رفتاری
رقابت زنان در زیبایی/چرا خودرا درگیر خود شیئسازی (با سلفی) میکنند؟
سلفیها یا عکسهای سلفی که با گوشی هوشمند یا دوربین گرفته شدهاند، به بخش اساسی این پلتفرمها، بهویژه در میان زنان جوان تبدیل شدهاند.
![«زنانی که درگیر خود شیئسازی میشوند](https://andishehqarn.ir/wp-content/uploads/2024/05/زنانی-که-درگیر-خود-شیئ_سازی-می_شوند-1-420x256.webp)
روانشناختی رفتاری
سلفیها یا عکسهای سلفی که با گوشی هوشمند یا دوربین گرفته شدهاند، به بخش اساسی این پلتفرمها، بهویژه در میان زنان جوان تبدیل شدهاند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن، سلفیها یا عکسهای سلفی که با گوشی هوشمند یا دوربین گرفته شدهاند، به بخش اساسی این پلتفرمها، بهویژه در میان زنان جوان تبدیل شدهاند.برای اطلاعات بیشتر اندیشه قرن را دنبال کنید.
تحقیقات جدید منتشر شده در Computers in Human Behavior شواهدی را ارائه میکند که نشان میدهد افزایش خود شیئیسازی – که در آن زنان بدن خود را بهعنوان ابژهای برای قضاوت بیرونی میبینند – با نگرشهای خصمانه نسبت به سلفیهای ارسال شده توسط زنان دیگر مرتبط است. این خصومت به ویژه زمانی که پوسترهای سلفی به دنبال جلب توجه تلقی می شوند، آشکار می شود.
«زنانی که درگیر خود شیئسازی میشوند
نزدیک به ۴.۵ میلیارد نفر در سراسر جهان با پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام و توییتر درگیر هستند که به عنوان مراحلی برای ابراز خود و تعامل اجتماعی عمل می کنند. سلفیها یا عکسهای سلفی که با گوشی هوشمند یا دوربین گرفته شدهاند، به بخش اساسی این پلتفرمها، بهویژه در میان زنان جوان تبدیل شدهاند.
مطالعات قبلی نشان داده اند که عمل سلفی گرفتن می تواند هم تحت تأثیر خود شیئی سازی قرار گیرد و هم تحت تأثیر قرار گیرد. با این حال، کمتر شناخته شده است که چگونه این ادراک از خود بر نگرش زنان نسبت به سلفی دیگران تأثیر می گذارد. هدف مطالعه حاضر پر کردن این شکاف با بررسی رابطه بین خود شیئی سازی، توجه طلبی ادراک شده و خصومت در مشاهده سلفی های دیگر زنان است.
مطالعه جدید به رهبری ژیجینگ وانگ از دانشگاه سیتی هنگ کنگ و لی چنگ از دانشگاه عادی فوجیان، با بررسی روابط بین خود شیئی سازی، توجه طلبی ادراک شده و خصومت در تماشای سلفی های دیگر زنان، پر کردن این شکاف بود.
رشد تصاعدی سایتهای شبکههای اجتماعی (SNS)، مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر، بهطور قابلتوجهی خواستههای کاربران را برای ابراز وجود و تعامل اجتماعی برآورده کرده است. وانگ، استادیار علوم اجتماعی و رفتاری توضیح داد: در میان جنبههای مختلف تجربه اجتماعی آنلاین، اشتراکگذاری سلفی به عنوان یکی از برجستهترین فعالیتها ظاهر شده است.
توجه به این نکته مهم است که رسانههای اجتماعی بسیار تعاملی هستند و به افراد این امکان را میدهند که نه تنها سلفیهای خود را به اشتراک بگذارند بلکه سلفیهای دیگران را نیز بررسی و نظر بدهند. با توجه به اینکه محتوای رسانههای اجتماعی عمدتاً از همتایان نشأت میگیرد، SNSها به طور فعال کاربران را تشویق میکنند تا روی عکسها نظر بدهند و این نظرات به صورت عمومی در زیر تصویر برای دیدن همه نمایش داده میشوند.
توالی مطالعات بر الگوی ثابتی تأکید میکند که در آن خود شیءسازی بر نحوه درک و واکنش زنان به عکسهای سلفی زنان دیگر تأثیر میگذارد، با توجهجویی ادراکشده که نقش واسطهای کلیدی دارد.
«زنانی که درگیر خود شیئسازی میشوند، که مشخصه آن اهمیت قابل توجهی برای ظاهر خود میباشد و به طور معمول بدن خود را به گونهای تحت نظارت دائمی دیگران قرار میدهند، تمایل دارند که خصومت شدیدی نسبت به سلفیهای زنان دیگر نشان دهند. وانگ به PsyPost گفت: این خصومت در اعمالی مانند چسباندن برچسبهای منفی به عکس سلفی دیگران ظاهر میشود.
یکی از دلایل پشت این رفتار این است که افراد خود شیئی اغلب بر این باورند که انگیزه اصلی برای ارسال عکس های سلفی جلب توجه است. شایان ذکر است که این تأثیر صرف نظر از اینکه افرادی که سلفیها را ارسال میکنند از نظر فیزیکی جذاب باشند یا ظاهر متوسطی داشته باشند، مشاهده میشود.»
یکی از محدودیتهای اولیه این مطالعه تمرکز آن بر زنان جوان دگرجنسگرا است که ممکن است تعمیم یافتهها را به سایر گروههای جمعیتی محدود کند. در حالی که این تمرکز به دلیل شیوع بالای پست سلفی در میان زنان جوان انتخاب شده است، پویایی خاص خود شیئی سازی و خصومت نسبت به سلفی می تواند به طور قابل توجهی در جنسیت، سن، یا پس زمینه های فرهنگی متفاوت باشد. مطالعات آینده می تواند شامل طیف وسیع تری از شرکت کنندگان باشد تا بررسی کنند که آیا این الگوها در جمعیت های متنوع تر صادق هستند یا خیر.
تحقیقات آتی همچنین میتواند مکانیسمهای روانشناختی دیگری را که ممکن است واسطه یا تعدیل کننده رابطه بین خود شیئیسازی و خصومت باشد، مانند حسادت، رقابت، یا استانداردهای درونی اجتماعی در مورد زیبایی و توجهجویی را مورد بررسی قرار دهد. درک این عوامل می تواند دید جامع تری از فرآیندهای روانشناختی موجود ارائه دهد
پایان/*
اندیشه قرن را در ایتا دنبال کنید
اندیشه قرن را در تلگرام دنبال کنید