به گزارش اینتیتر به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، مصطفی سالاری در نشست با اعضای کانون انجمنهای صنفی کارفرمایی ایران و تعدادی از روسای کانون انجمنهای صنفی کارفرمایی استانی گفت: مسائل مطرح شده از سوی کارفرمایان محترم به حق و درست است و بسیاری از دغدغههای شما با اجرا و تحقق نهایی برنامههای جدید و طرحهای تحولی سازمان رفع میشود و تلاش میکنیم مابقی مسائل را هم حل کنیم.
سالاری با بیان اینکه تأمین اجتماعی از شرایط اقتصاد و اشتغال تأثیر میپذیرد، گفت: زمانی که حال تولید مناسب باشد شرایط این سازمان هم مناسب خواهد بود و خدمترسانی مطلوبتر خواهد شد.
وی افزود: بعد از جنگ ۱۲ روزه، شرایط و منابع سازمان به تبع فضای تولید و کار کشور، تحتالشعاع قرار گرفت به طوری که وصولی سازمان در ماههای تیر، مرداد و شهریور کمتر از ماههای گذشته بود اما ما مکلف به پرداخت حقوق به بازنشستگان بودیم.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: هزینه این سازمان ماهانه حدود ۱۲۵ همت است که ۱۰۰ همت آن فقط مربوط به پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمریبگیران است.
سالاری با بیان اینکه حدود ۵ میلیون نفر مستمریبگیر از این سازمان حقوق دریافت میکنند، گفت: اگر رویهها و مقررات بازنشستگی درست بود تعداد بازنشستگان بر اساس محاسبات و برنامهریزیهای قبلی کمتر از این تعداد برآورد شده بود.
وی تصویب قانون تأمین اجتماعی در سال ۵۴ را متناسب با شرایط و مقتضیات آن سالها دانست و اضافه کرد: شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور تغییرات زیادی داشته اما قوانین بازنشستگی به آن میزان بهروز نشده است و عدم اصلاح فرایندها، بر منابع و مصارف در این سازمان و همه صندوقهای بازنشستگی تاثیر گذاشته است.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تشریح قوانین و رویههای اشتباهی که موجب افزایش هزینههای سازمان شده است، بیان کرد: شرایط امروز جامعه تغییر پیدا کرده و این قوانین باید با شرایط امروز تناسب داشته باشد و برای استمرار خدمات، حتماً نیاز به بازنگری قوانین و رویهها است.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه برنامه کلی اولویتبندی شده تدوین کردهایم، گفت: برای خروج از ناترازی برنامه داریم که شامل ۲۲ برنامه درآمدی و ۱۰برنامه کنترل هزینهها است. برخی برنامهها برای اجراشدن نیاز به مصوبات دولت و مجلس دارد که به آنها ارائه شده است. در صورتی تصویب این برنامهها، تأمین اجتماعی قطعاً در سالهای آینده تراز مثبتی خواهد داشت.
سالاری با بیان اینکه برای بهبود خدمترسانی و اصلاح فرایندها نیاز به مشارکت ذینفعان داریم، افزود: با حضور تشکلهای کارگری، بازنشستگی و کارفرمایی شورای تنقیح و تلخیص بخشنامهها مجدداً راهاندازی و تقویت شده است.
وی با بیان اینکه در اصلاح آییننامه مشاغل سخت و زیانآور با همفکری ذینفعان کار را پیش میبریم، گفت: در موضوع بیمه کارگران ساختمانی، معلمان، ورزشکاران، هنرمندان با حضور و نظرخواهی ذینفعان و کارشناسان آن حوزه هرگونه تصمیمگیری انجام شد.
دیجیتالی کردن خدمات در دستور کار است
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه در مورد تحول دیجیتال هوشمندسازی خدمات واقعاً پیگیر هستیم، گفت: برای ارتقای خدمترسانی راهی جز غیرحضوری کردن فعالیتها نداریم تا ارائه خدمات تسهیل و تسریع شوند.
سالاری افزود: در خصوص الکترونیکی شدن خدمات ویژه کارفرمایان از جمله محاسبه هوشمند ضریب پیمان نیز اتفاقات خوبی در حال اجرا است که میتواند موجب تحول بزرگی در این بخشها شود.
سالاری در پایان از تشکیل کارگروههای مشترک با کانون عالی جهت پیگیری موضوعات و مشارکت بیشتر این تشکل در فرایندهای تصمیمگیری خبر داد.
جلسه هماندیشی سازمان تأمیناجتماعی با دبیرکل و اعضای کانون عالی انجمنهای صنفی کارفرمایی با حضور مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی، قائممقام، جمعی از معاونان و مدیران این سازمان، برگزار شد.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی در نشست بررسی نحوه اجرا و فرآیندهای مرتبط با قانون الزام در مراکز ملکی سازمان برای مستمریبگیران که با حضور مدیران درمان سازمان در سراسر کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه حضور پزشکان مجرب، کیفیت مواد مصرفی، استفاده از خط ویژه پذیرش و تقویت درمانگران و پزشکان برای درمان جامعه بازنشسته و مستمریبگیر مورد اهتمام است، گفت: در این ارتباط، درمان بهتر، سریعتر و با پرداختی کمتر از جیب بازنشسته، مستمریبگیر و بیمه شده مورد تأکید و در اولویت خواهد بود.
به گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، مصطفی سالاری در این دیدار گفت: موضوعاتی که هر ساله در ارتباط با بیمه تکمیلی بازنشستگان و مستمری بگیران مطرح میشود، بار دیگر اهمیت و ضرورت حرکت و اقدام جدی سازمان برای اجرای قانون الزام را نشان میدهد.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی تصریح کرد: سازمان، بابت درمان پایه به طور سرانه ماهانه ۴۰۰ هزار تومان برای هر نفر هزینه میکند و از طرف دیگر مستمریبگیر و بازنشسته برای خرید بیمه تکمیلی ناچار به پرداخت مبالغ زیادی میشود.
وی افزود: به غیر از پرداخت حقوق و ارائه خدمات به بازنشستگان، سازمان تأمین اجتماعی وظیفه دفاع از حقوق جامعه بازنشسته و مستمریبگیر را نیز دارد؛ در حوزه بیمه تکمیلی هم این موضوع مهم را در اولویت قرار دادهایم زیرا ما امانتدار این عزیزان هستیم و اجازه نمیدهیم تصمیمی بر خلاف منافع آنها گرفته شود.
به گفته سالاری: در قالب طرحهای بیستگانه، سه طرح کلی و با زیرمجموعههای مختلف شناسایی، پیگیری و اجرایی شده است که به طور مشخص به عنوان نیازها و اقدامات ضروری حوزه درمان دنبال میشود که یکی از مهمترین اهداف آن تحقق قانون الزام است.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی افزود: ارتقای خدمات درمان، هتلینگ بیمارستانی، افزایش ظرفیت نیروی انسانی، ارتقای تجهیزات و لوازم پزشکی، مدیریت صف ارائه خدمات درمانی به ویژه در حوزه بستری و جراحی همچنین ایجاد خط ویژه پذیرش برای بازنشستگان و مستمریبگیران در مراکز ملکی سازمان تأمیناجتماعی نیز به طور ویژه و عملیاتی در دستور کار قرار گرفته است.
سالاری گفت: سنجش ظرفیت ارائه خدمات مختلف درمانی را ظرف ماههای پیش رو انجام میدهیم و با استفاده از خروجی آن، برنامهریزی آینده انجام میشود و در چارچوب ارائه خدمات بخش درمان، نظام ارجاع داخلی و قانون الزام را در حوزه درمان در اولویت قرار میدهیم.
در جریان این دیدار که اعضای کانون عالی بازنشستگان و مستمریبگیران سازمان تأمین اجتماعی در بخشی از جلسه حضور داشتند، مدیران درمان استانی سازمان تأمین اجتماعی نیز به طرح موضوعات و مسائل حوزه خود و تبادل نظر با مدیرعامل، قائم مقام و معاونین سازمان پرداختند.