روانشناختی رفتاری

بر اساس مطالعه روانشناسی جدید، غرور و تعصب چرخ طمع را به حرکت در می آورد!

افراد حریص زمانی که چیز جدیدی به دست می آورند برای مدت کوتاهی احساس غرور می کنند، اما این احساس به سرعت محو می شود

بر اساس مطالعه روانشناسی جدید، غرور و تعصب چرخ طمع را به حرکت در می آورد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن، افراد حریص زمانی که چیز جدیدی به دست می آورند برای مدت کوتاهی احساس غرور می کنند، اما این احساس به سرعت محو می شود.برای اطلاعات بیشتر اندیشه قرن را دنبال کنید.

مجموعه ای از مطالعات در مجله شخصیت نشان می دهد

که افراد حریص زمانی که چیز جدیدی به دست می آورند برای مدت کوتاهی احساس غرور می کنند، اما این احساس به سرعت محو می شود و باعث می شود که آنها بیشتر بخواهند.

روانشناسان طمع را به عنوان یک میل سیری ناپذیر برای به دست آوردن چیزهای بیشتر، همراه با نارضایتی مداوم، بدون توجه به آنچه قبلاً در اختیار دارد، تعریف می کنند. این پارادوکس نشان می دهد که افراد حریص در یک چرخه بی امان اکتساب به دام افتاده اند که نمی تواند نیازهای آنها را برآورده کند. در این اثر، اریک جی. مرکادانته و جسیکا ال. تریسی این پدیده را با بررسی چگونگی واکنش غرور – اصیل و غرورآمیز – به خریدهای جدید در میان حریصان بررسی کردند.

بر اساس مطالعه روانشناسی جدید، غرور و تعصب چرخ طمع را به حرکت در می آورد!

بر اساس مطالعه روانشناسی جدید، غرور و تعصب چرخ طمع را به حرکت در می آورد!

این تحقیق شامل چهار مطالعه با استفاده از ترکیبی از روش‌های همبستگی، طولی و روزانه بود تا پاسخ‌های احساسی شرکت‌کنندگان را به اکتساب‌های جدید نشان دهد.

مطالعه S1 شامل ۱۹۷ بزرگسال آمریکایی بود که همگی از طریق Amazon Mechanical Turk (MTurk) استخدام شده بودند. شرکت‌کنندگان مقیاس حرص و طمع و مقیاس غرور معتبر و هوبریستیک، و همچنین پرسشنامه تأثیر مثبت و منفی و پرسشنامه خلق فعلی را با تمرکز بر آخرین خرید غیرضروری خود تکمیل کردند. آنها رتبه بندی را در زمان کسب و چندین هفته پس از آن ارائه کردند.

با تکیه بر این، مطالعه ۱ نمونه را به ۴۰۰ بزرگسال از MTurk گسترش داد و از پروتکل مشابهی پیروی کرد و از شرکت‌کنندگان خواست تا بلافاصله پس از اکتساب و در فواصل پیگیری تا چهار هفته بعد، در مورد واکنش‌های احساسی خود فکر کنند. این رویکرد برای مشاهده چگونگی تغییر احساس غرور در طول زمان پس از خرید طراحی شده است.

مطالعه ۲ تمرکز جمعیت شناختی را به افراد جوان تر تغییر داد و ۳۴۶ دانشجوی کارشناسی را جذب کرد. شرکت کنندگان علاوه بر مقیاس عزت نفس روزنبرگ، معیارهای مشابهی را تکمیل کردند. آنها واکنش‌های احساسی فوری خود را به خریدهای واجد شرایط و سپس یک و دو هفته پس از خرید ثبت کردند. این راه‌اندازی دیدی شبیه خاطرات به تأثیرات احساسی خریدها در طول زمان ارائه می‌دهد.

مطالعه ۳ با ۳۵۸۰ شرکت‌کننده شروع شد که از طریق MTurk استخدام شدند و ۱۰۸۲ نفر در طول دوره مطالعه یک خرید واجد شرایط انجام دادند. این مطالعه با استفاده از مقیاس طمع و غرور ادامه داد و یک سیستم ردیابی روزانه را طی یک هفته معرفی کرد. شرکت‌کنندگان در مورد خریدهای واجد شرایط و احساسات خود در آن زمان، همراه با فعالیت‌هایی که ممکن است باعث غرور شوند، مانند دستیابی به اهداف شخصی، گزارش دادند. این طرح آزمایش می‌کرد که آیا پاسخ‌های احساسی مختص به اکتساب‌ها هستند یا می‌توان آن‌ها را در موقعیت‌های پاداش‌دهنده دیگر مشاهده کرد.

نتایج به طور مداوم نشان داد که افراد با سطوح بالایی از حرص و طمع تمایلی بلافاصله پس از خریدهای جدید افزایش قابل توجهی اما مختصری در غرور واقعی داشتند. این موج غرور طولانی مدت نبود. در طول دوره های پیگیری به سرعت کاهش یافت. نکته مهم این است که این یافته ها در مطالعات متعدد با روش شناسی های مختلف و جمعیت شناسی شرکت کنندگان مشاهده شد که نشان دهنده یک الگوی قوی است.

علاوه بر این، در حالی که غرور غرور متعصبانه نیز پس از اکتساب ها افزایش یافت، الگوی کاهش سریع آن مانند غرور واقعی را نشان نداد. این تمایز نشان می‌دهد که فرآیندهای احساسی متفاوتی بین این دو جنبه غرور در پاسخ به کسب‌های جدید در حال بازی است. به طور کلی، نتایج ماهیت گذرا پاداش‌های عاطفی را که اکتساب‌ها برای افراد حریص به ارمغان می‌آورد، برجسته می‌کند و الگوی چرخه‌ای بالقوه کسب را که ناشی از رضایت عاطفی زودگذر است، برجسته می‌کند.

 

پایان/*

اندیشه قرن را در ایتا دنبال کنید

اندیشه قرن را در تلگرام دنبال کنید

مطالب مرتبط