نقد جدی دکتر زاهره سادات میرجعفری بر فیلم نمایش خانگی خوک
دکتر میرجعفری: فیلم نمایش خانگی خوک؛ ابتذال عاریتی همراه با جنایت و خشونت، گرته برداری شده از فیلمی آلمانی است
دکتر زاهره سادات میرجعفری، کارشناس رسانه و منتقد فرهنگی سینمای ایران در نقد فیلم نمایش خانگی خوک نوشتند: فیلم خوک جدیدترین اثر مانی حقیقی را میتوان بازتابی از خیالات و توهمات برخی اقشار سینمایی و هنری دانست . افرادی به شدت سرگردان در گذار از سنت به مدرنیته، که به شدت در تفکیک ارزشها و ضد ارزشها دچار معضل شدهاند.
اندیشه معاصر نوشت: از همین روست که میتوان فیلم جدید حقیقی را در ژانر کمدی – فانتزی ارزیابی کرد که از چاشنی ابتذال آرایش غلیظ و روابط آزاد رقص و حرکات موزون لباس شهرت برای فروش بیشتر فیلم استفاده کرده است.
حسن بازیگر اصلی فیلم مدتی است موفق به فیلم سازی نشده با اینکه همسر دارد اما سالها عاشق ستاره محبوبی به نام شیواست که تمایل چندانی نشان نمی دهد.
همسرش گلی که دیگر عاشقش نیست با این مساله کنار آمده و او هم همینگونه بدون طلاق به زندگی ادامه میدهد !!!. دخترش آلما، مستقل است و مادرش جیران، پیر شده و کمکم حافظه خود را از دست داده.
دختری به نام آنی، او را هر جا میرود تعقیب میکند و اصرار دارد حسن او را وارد دنیای سینما کند. از همه بدتر، قاتلی در سطح شهر مشغول کشتن کارگردانان سینمای ایران است، اما حسن را نادیده گرفته.
حسن رنجیدهاست: آیا او مهمترین فیلمساز این شهر نیست؟ پس چرا قاتل تحویلش نمیگیرد؟ هنگامی که نام حسن به عنوان مظنون اصلی پرونده قتلها در شبکههای اجتماعی مطرح میشود، اوضاع دیگر غیرقابل تحمل میشود.
حسن ناچار است برای اعاده حیثیتش نقشهٔ هوشمندانهای بکشد… در واقع فیلم بگونه ای سعی دارد برای جذب مخاطب مخصوصا اقبال جشنواره های خارجی به حوادث سیاسی و قتلهای زنجیره ای نویسندگان دهه ۷۰ اشاره کند و مظلومیت هنرمندان را در جامعه ایرانی به تصویر بکشد اما نا خود آگاه به فساد وانحراف برخی از این اقشار و تبعات روابط آزاد و پارتی های نامشروع و طی پله های ترقی از این طریق اشاره می کند.
زاهره سادات میرجعفری کارشناس رسانه و منتقد فرهنگی سینمای ایران