به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن، به گفته روانشناسان، ۱۱ عبارتی که باید به جای توصیه خودکار استفاده کنید. روانشناسان نحوه ارائه مؤثرترین پشتیبانی و گوش شنوایی را به اشتراک می گذارند.
همه ما میتوانیم موافق باشیم که بیشتر مردم وقتی سعی میکنند به کسی کمک کنند، قلبشان در جای درستی است. هر زمانی که یک دوست یا یکی از عزیزان دوران سختی را پشت سر می گذارد، برای بسیاری از ما طبیعی است که بخواهیم توصیه، سخنان حکیمانه یا تجربه ای مشابه را که همراه با غذای خود داشتید ارائه دهیم. با ما در اندیشه معاصر همراه باشید.
اما گاهی اوقات، وقتی کسی دلش را به شما می ریزد، توصیه خودکار بهترین راه برای مفید بودن نیست. به گفته روانشناسان، در عوض، عباراتی وجود دارد که می توانید به آنها مراجعه کنید که در واقع می توانند مفیدتر باشند.
![عبارتی که باید به جای توصیه خودکار استفاده کنید / مربیان تعلیم و تربیت بخوانند](https://andishehqarn.ir/wp-content/uploads/2023/12/والدین-روانشناسی.webp)
عبارتی که باید به جای توصیه خودکار استفاده کنید / مربیان تعلیم و تربیت بخوانند
چرا مردم به طور خودکار مشاوره می دهند؟
بنابراین، چرا توصیه فوری برای بسیاری از ما اینقدر آسان است؟ دکتر جودی هو، عصبروانشناس بالینی و قانونی و نویسنده کتاب قوانین جدید دلبستگی معتقد است که بیشتر مردم واقعاً میخواهند مفید باشند، اما همچنین میخواهند فرصتی برای نشان دادن شایستگیهای خود داشته باشند.
دکتر هو میگوید: «نصیحت دادن به دیگران اغلب باعث میشود افراد احساس نیاز کنند و عزت نفس آنها را افزایش میدهد. مردم همچنین هنگام مشاوره دادن احساس قدرت میکنند و اینکه کسی به آن توصیه گوش دهد و آن را بپذیرد، تأییدی است بر این که آنها میدانند درباره چه چیزی صحبت میکنند و باید به آنها احترام گذاشت.»
روانشناس دکتر اسکات لیونز اضافه می کند که اغلب اوقات، ما به سرعت فکر می کنیم که ارزش ما به عنوان یک دوست این است که به کسی حلال چالش های او را ارائه دهیم.
او میگوید: «با این حال، قدرتمندترین چیزی که باید ارائه دهیم، حضورمان است. “این به کسی اجازه می دهد تا دقیقاً همان جایی باشد که هستند، اما با حمایت.”
آیا اگر به طور خودکار مشاوره ارائه دهید مفید نیست؟
در حالی که ممکن است احساس کنید در مواقع نیاز به کسی کمک میکنید، ممکن است او نظر شما را به اشتراک نگذارد. در واقع، تنها چیزی که ممکن است به آنها نیاز داشته باشند یک گوش شنوا و یک شانه برای تکیه کردن به جای راه حل است.
“گاهی اوقات، ممکن است برای شخصی که صرفاً در تلاش است تجربه خود را به اشتراک بگذارد و شاید فقط میخواهد به جای شنیدن روندی که قبلاً در نظر گرفته است – و تصمیم به انجام ندادن آن نکرده است، بیرون بیاورد، بیاعتبار باشد. دکتر هو میگوید: کار میکنند یا کاملاً آماده نیستند که فرصتی را اتخاذ کنند یا اقدامی انجام دهند، اما فقط میخواهند در مورد احساس خود فکر کنند و با کسی که به آنها اعتماد دارند وارد گفتگو شوند.
دکتر لیون میگوید که گاهی اوقات وقتی نصیحت میکنیم، ناخواسته طرف مقابل را «از روندش خارج میکنیم».
او توضیح میدهد: «آنها ممکن است در مرحله بهبودی نباشند که ربطی به تغییر دارد، و ممکن است در مرحله رسیدن به تجربه، احساس احساسات، پردازش آن و نیاز به حمایت برای تماس عمیقتر با آن باشند». . “گاهی اوقات، بهترین توصیه عدم نصیحت و فقط بودن در آنجاست.”
اگر کسی مستقیماً از شما راهنمایی می خواهد، این داستان دیگری است. اما زمانی که مردم آن را نمیخواهند، یا حتی ممکن است به شما میگویند که توصیه شما را نمیخواهند، آن را به آنها فشار ندهید، به خصوص اگر خیلی با آن شخص صمیمی نیستید.
دکتر هو میگوید: «اگر واقعاً رابطه نزدیکی با آن فرد نداشته باشید، ممکن است ایده خوبی نباشد. آنها ممکن است احساس کنند که مورد قضاوت قرار می گیرند یا به آنها تحقیر می شود اگر شما فردی جدید در زندگی آنها هستید و در حال حاضر سعی می کنید به آنها توصیه کنید که گویی آنها را خوب می شناسید.
دکتر لیون همچنین خاطرنشان میکند که وقتی پزشک نیستید، هرگز ایده خوبی نیست که در مورد چیزهای مرتبط با پزشکی توصیه کنید. اگر کسی یک نگرانی پزشکی دارد – خواه در مورد سلامت جسمی یا روانی او باشد – یک فرد فاقد صلاحیت هرگز نباید توصیه کند.
به گفته روانشناسان، ۱۱ عبارتی که باید به جای توصیه خودکار استفاده کنید
۱. “خیلی متاسفم که می شنوم که در حال گذراندن این شرایط هستید.”
دکتر هو برای نشان دادن همدلی واقعی با طرف مقابل، این عبارت مفید را پیشنهاد می کند.
۲. “همه اینها باید برای شما چالش برانگیز باشد.”
به گفته دکتر هو، این بیانیه همدلانه اضافی تأکید می کند که این زمان برای طرف مقابل چقدر سخت است.
۳. “سخت به نظر می رسد.”
دکتر لیون میگوید که این عبارت بدون توصیههای ناخواسته، طرف مقابل را تقویت میکند. و با افزودن “شما برای گذراندن این شرایط قوی هستید”، همچنین قدرت آنها را به آنها یادآوری می کنید.
۴. “به نظر می رسد که شما احساس می کنید __________، یا به __________ فکر می کنید.”
دکتر هو میگوید که این عبارت نمونهای از گوش دادن انعکاسی است، جایی که شما به طور فعال توصیههای خود را وارد مکالمه نمیکنید. برای این کار، جای خالی را با بازنویسی آنچه فکر میکنید آنها گفتهاند پر میکنید – این همچنین به طرف مقابل نشان میدهد که واقعاً دارید گوش میدهید.
۵. «بسیار منطقی است که شما این گونه احساس می کنید – اشکالی ندارد که همان احساسی را داشته باشید.»
گاهی اوقات، وقتی کسی احساسات دشواری را با دیگران به اشتراک میگذارد، تنها چیزی که میخواهد این است که احساس اعتبار کند. دکتر هو میگوید که این عبارت «گزارهای تأییدکننده» است که میتواند به طرف مقابل کمک کند تا احساس تنهایی نکند.
۶. “من کاملاً درک می کنم که شما از کجا می آیید.”
این عبارتی که دکتر لیون به اشتراک گذاشته است، افکار و احساسات طرف مقابل را نیز تأیید می کند.
۷. “مقابله با این باید به قدرت زیادی نیاز باشد.”
دکتر هو می گوید که “تأیید اظهارات” می تواند هنگام گوش دادن به یک دوست یا یکی از عزیزان مفید باشد.
برخی از نمونههای دیگر از جملات تأییدی عبارتند از: «من واقعاً شما را به خاطر قبول این موضوع تحسین میکنم»، «آنجا بمانید» و «شما به بهترین شکل ممکن با این موضوع کنار میآیید».
۸. “من می خواهم اینجا برای شما باشم – چه کمکی می توانم انجام دهم؟”
بیانیه های کمکی نیز می توانند به جای ارائه مشاوره به طور خودکار به کمک بیایند. حتی اگر آن شخص کمک شما را نپذیرد، وقتی شما به سادگی این عبارت را بگویید، احساس می کند که به او اهمیت می دهد. دکتر هو میگوید شما همچنین میتوانید اضافه کنید: «آیا کاری میتوانم انجام دهم تا چیزی از بشقاب شما بردارم؟» به این عبارت
۹. “هر چقدر که دوست دارم کمک کنم…”
در برخی موارد، واقعاً هیچ راه عملی وجود ندارد که بتوانید به کسی کمک کنید. شاید آنها اخیراً یکی از عزیزان خود را از دست داده باشند و غم و اندوه آنها تازه شده باشد یا در حال طلاق باشند و هیچ راه مستقیمی برای کمک به شما وجود ندارد. در این مورد، دکتر لیون میگوید که شروع یک عبارت با «هر چقدر که دوست دارم کمک کنم» میتواند حرف درستی برای گفتن باشد.
اگر کنار گذاشتن خود از موقعیت مناسب به نظر می رسد، دکتر لیون می گوید که این عبارت به آنها نشان می دهد که “تو اهمیت می دهی، اما قادر به کمک یا مشاوره در مورد موقعیت نیستی.”
۱۰. “آیا در این مورد با یک متخصص صحبت کرده اید؟”
شاید طرف مقابل در حال بررسی یک نگرانی جسمی یا روانی باشد. برای این کار، دکتر لیون توصیه می کند که طرف مقابل را تشویق کنید تا با یک متخصص صحبت کند. به طور خاص، می توانید بگویید: “آیا در این مورد با یک پزشک یا متخصص پزشکی صحبت کرده اید؟”
۱۱. پیشنهاد در آغوش گرفتن
به جای انداختن چند کلمه عاقلانه در مکالمه، اصلاً چیزی نگویید. در واقع، دکتر لیون برای اینکه واقعاً به شما اهمیت دهد، میگوید که گاهی اوقات بهترین پاسخ این است که فقط در کنار کسی باشید و به جای نصیحت کردن، در آغوش بگیرید.
پایان/*
اندیشه قرن را در تلگرام دنیال کنید