مصرف آب انار بهتر است یا خود انار؟

انار خواص ارزشمند زیادی دارد؛ انار برای سلامت گوارش و حفاظت از شما در برابر بیماری‌های قلبی و حتی برخی از سرطان‌ها بسیار مفید باشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اندیشه قرن ؛شناخت خواص انار پیشینه‌ای هزارساله دارد. دانه‌های خوردنی انار، ترد و قرمز و آبدار و کمی ترش‌مزه و قطعاً خوشمزه‌اند و به‌راحتی می‌توانید از آنها در انواع سالاد، غلات صبحانه و ماست‌های میوه‌ای استفاده کنید.

انار منبع عالی مواد مغذی است، خصوصاً فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌های B و املاح. یک فنجان انار دارای ارزش غذایی زیر است:
. کالری: ۱۴۵
. چربی کلی: ۲.۰۵ گرم
. پروتئین: ۲.۹۲ گرم
. کربوهیدرات‌ها: ۳۲.۷ گرم
. فیبر: ۷ گرم
. قند: ۲۳.۹ گرم
. ویتامین ث: ۱۷.۸ میلی‌گرم
. ویتامین کا: ۲۸.۷ میکروگرم
. فولیک‌اسید: ۶۶.۵ میکروگرم
. پتاسیم: ۴۱۳ میلی‌گرم
. مس: ۰.۲۸ میلی‌گرم

انار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

میوه‌ها به‌طورکلی منابع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و انار نیز یک نمونه خوب از این نظر است. انار آنتی‌اکسیدان‌های گوناگونی دارد. بعضی از ریز مغذی‌های انار مثل ویتامین C، به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند و آنتوسیانین‌ها نیز که ترکیبات گیاهی‌اند آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که عامل رنگ سرخ انارند.

کسانی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند باید از پزشک خود سؤال کنند تا خوردن انار تداخلی با داروهایشان ایجاد نکند. انار ممکن است با بعضی از داروها مثلاً داروهای رقیق‌کننده خون تداخل داشته باشد

تحقیقات نشان می‌دهد آب انار آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری نسبت به چای سبز یا آب انگور دارد.

مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامتی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا این ترکیبات به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند، آسیب‌های سلولی را کاهش می‌دهند و از بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند. انار می‌تواند از ابتلا به برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی پیشگیری کند و برای سلامت پوست و مغز و چشم‌ها مفید است.

انار منبع خوبی از فیبرها و پلی‌فنول‌ها

فیبر غذایی یکی از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در انار است و به‌خوبی می‌تواند بخشی از نیاز روزانه شما به فیبر را تأمین کند.
محتوای فیبر انار نه‌تنها برای روده‌ها بسیار مفید است؛ بلکه منبع خوبی از پلی‌فنول‌ها نیز محسوب می‌شود که می‌توانند به‌عنوان پری‌بیوتیک‌های تغذیه‌کننده میکروبیوم خوب روده عمل کنند. میکروب‌های مفید روده به‌خوبی از پلی‌فنول‌های انار تغذیه می‌کنند و در نتیجه مخاط روده قوی‌تر شده و احتمال بیماری‌های التهابی کمتر می‌شود.

انار حامی سلامت قلب

بعضی از افراد عقیده دارند یک سری از مواد غذایی شبیه اندام‌هایی از بدن ما هستند که برایشان مفیدند. مثلاً گردو که برای سلامت مغز بی‌نهایت مفید است شکلی شبیه مغز انسان دارد. همین‌طور انار که شبیه قلب ماست، پشتیبان سلامت آن است.
انار از چند طریق به سلامت قلب کمک می‌کند و به همین دلیل یکی از میوه‌های مفید برای قلب معرفی شده است. انار کلسترول خوب خون را افزایش و کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد، فشارخون را پایین می‌آورد و بهبوددهنده گردش خون در بدن است. مصرف انار باعث کاهش ریسک آنژین صدری می‌شود.
گفته می‌شود انار با پیشگیری از تجمع پلاک در عروق به سلامت آنها کمک می‌کند. انار از تصلب شرایین پیشگیری می‌کند. ضمناً انار با التهاب در بدن می‌جنگد و ازاین‌جهت نیز ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را کمتر می‌کند.

انار تقویت‌کننده عملکرد ورزشی

آب انار به عملکرد ورزشی نیز کمک کرده و باعث می‌شود زودتر بعد از ورزش ریکاوری شوید. انار کمک می‌کند دسترسی زیستی نیتریک اکسید در بدن بیشتر شود و بدنتان بتواند مواد مغذی لازم برای ورزش را به دست بیاورد.

انار مفید برای کنترل قند خون

انار به طور طبیعی قند دارد؛ اما در لیست میوه‌های کم قند است؛ بنابراین افرادی که دیابت دارند می‌توانند انار بخورند؛ اما همیشه بهتر است ابتدا از پزشکتان سؤال کنید.
مطالعات نشان داده‌اند انار می‌تواند قند خون ناشتا را در افرادی که دچار دیابت هستند بهبود بخشد.

آیا مصرف انار عارضه جانبی هم دارد؟

مصرف انار هیچ عارضه جانبی ندارد و به‌راحتی می‌توانید از خوردن این میوه پرخاصیت لذت ببرید. اما برخی از افراد ممکن است نسبت به این میوه آلرژی داشته باشند یا دچار ناراحتی گوارشی شوند.
اگر نسبت به فروکتان حساسیت داشته باشید احتمال دارد با خوردن انار دچار عوارض گوارشی مثل نفخ و اسهال شوید. اما این اتفاق معمولاً زمانی می‌افتد که مقدار زیادی انار بخورید.
کسانی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند باید از پزشک خود سؤال کنند تا خوردن انار تداخلی با داروهایشان ایجاد نکند. انار ممکن است با بعضی از داروها مثلاً داروهای رقیق‌کننده خون تداخل داشته باشد.

بهترین راه خوردن انار

وقتی انار می‌خورید دانه‌های آن را می‌خورید و قسمت سفید آن معمولاً مزه تلخی دارد؛ اما منعی برای خوردن ندارد و اگر دوست دارید می‌توانید دانه‌ها را با بخش سفید اطراف آن هم بخورید. واردکردن انار در رژیم غذایی روزانه کار راحتی است و انتخاب‌های زیادی دارید. ساده‌ترین راه این است که خود انار را به‌عنوان میوه‌ای در میان‌وعده‌هایتان مصرف کنید. در فصل انار تا می‌توانید از شکل تازه این میوه استفاده کنید.
پیش از اینکه فصل انار تمام شود می‌توانید دانه‌های آن را فریز کنید و بعداً در اسموتی‌ها از آن استفاده کنید.
یادتان باشد که گرفتن آب انار باعث می‌شود بخش عمده فیبر آن را از دست بدهید؛ اما باز هم می‌توانید با نوشیدن آب انار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها و املاح آن بهره ببرید.
دانه‌های انار را در سالادتان بریزید یا آنها را همراه با سبزیجات سرو کنید. در ماست، غلات صبحانه یا پوره چیا هم می‌توانید از دانه‌های انار استفاده کنید.

آیا خوردن انار پرخاصیت‌تر است یا آب آن؟

به‌طورکلی خوردن خود میوه معمولاً پرخاصیت‌تر است تا نوشیدن آبمیوه. زیرا فرایند آب‌گیری میوه‌ها، فیبر آن را حذف می‌کند که یک ماده غذایی ارزشمند است.

اگر دانه‌های انار را بجوید و هسته آن را دور بیندازید آیا باز هم از فواید انار بهره خواهید برد؟
حتی بخش سفید انار و پوست آن نیز خواصی دارد و هسته انار هم از این قاعده مستثنی نیست. هسته‌های ترد انار دارای بیشترین فیبر این میوه‌اند و شما می‌توانید هسته‌ها را نیز بجوید و قورت بدهید.

پایان/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا