۲۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۸

رتبه بندی معلمان | سخن درست پزشکیان در مورد رتبه بندی معلمان برنامه و آدم های متخصص ، دلسوز و پای کار می خواهد

رتبه بندی معلمان اگر طرحش اجرا شود؛ آموزش بهبود میابد.

رتبه بندی معلمان | سخن درست پزشکیان در مورد رتبه بندی معلمان برنامه و آدم های متخصص ، دلسوز و پای کار می خواهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن، رتبه بندی معلمان یکی از موضوعات به شدت مهمی است که ذهن تمامی فرهنگی ها را به خودش مشغول کرده است. رتبه بندی معلمان به معنای مشخص نمودن مقطع تحصیلی و مقدار حقوق دریافتی فرهنگی ها میباشد. من باب همین موضوع است که تمامی افراد به دنبال اخبار مرتبط با رتبه بندی معلمان هستند. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر اندیشه قرن را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سخن درست پزشکیان در مورد رتبه بندی معلمان برنامه و آدم های متخصص ، دلسوز و پای کار می خواهد

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان در نشستی با اعضای کارگروه تأمین فضای آموزشی و کیفیت ‌بخشی به آموزش و توسعه عدالت آموزشی در آموزش و پرورش ؛ هفت توصیه مهم برای تسریع در تحقق اهداف دولت در نظام آموزش کشور می کند .

رتبه بندی معلمان

رتبه بندی معلمان

« پزشکیان در ادامه به ملزومات کیفیت بخشی به آموزش اشاره کرد و با بیان اینکه هر معلمی باید بتواند عناصر اصلی آموزش یعنی دیدن، شنیدن، گفت و گو کردن و عمل کردن را به صورت توامان به دانش‌آموز تعلیم دهد، تصریح کرد: از نظر ما شاخص اصلی رتبه بندی معلمان باید پرورش دانش‌آموزانی نقاد، فعال، پویا، باانگیزه و با نشاط و باورمند و متعصب نسبت به کشور و سرزمین شان باشد » .

در ماده یک از قانون نظام رتبه بندی معلمان چنین آمده است :

« ماده ۱- در اجرای جزء (۲) بند «الف» ماده (۶۳) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ و به منظور افزایش کیفی فرآیند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداخت ها براساس تخصص و شایستگی‌ها، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی، توسعه مستمر و نظام مند شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه ای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایت مندی شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفه ای معلمان براساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام رتبه بندی معلمان مطابق مواد این قانون تعیین و اجراء می شود » . سنجش چنین متغیر کیفی نیاز به ساز و کاری دارد که می باید توسط معلمان خبره و متخصص در میدان تدریس و در قالب تشکیلات مستقل و فراگیر « سازمان نظام معلمی » مورد محک و ارزیابی قرار گیرد

نکته ی مهم و قابل تامل آن که نه در قانون نظام رتبه بندی معلمان و نه در سند تحول بنیادین که این همه مورد تاکید مسئولان است ؛ هیچ گونه اشاره ای به صورت مستقیم و شفاف به پرورش دانش آموزان نقاد و یا پرداختن و تمرین « تفکر انتقادی » نشده و تنها به « کلی گویی » بسنده شده است .

و این در حالی است که هدف و غایت اصلی نظام های آموزشی توسعه یافته در این محور طراحی و عملیاتی شده است .

سنجش چنین متغیر کیفی نیاز به ساز و کاری دارد که می باید توسط معلمان خبره و متخصص در میدان تدریس و در قالب تشکیلات مستقل و فراگیر « سازمان نظام معلمی » مورد محک و ارزیابی قرار گیرد و ساز و کار فعلی رتبه بندی و شاخص های تعیین شده که بیش تر در کاغذبازی خلاصه شده قادر به کیفیت بخشی آموزش و غنی سازی آن در این حوزه نیست .

« اعمال یک نظام استخدامی واحد برای کلیه متقاضیان شغل معلمی » از اهم مطالباتی بود که توسط علی اصغر فانی وزیر پیشین آموزش و پرورش و نیز در نشست دوم فرهنگیان با مسعود پزشکیان کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح و پزشکیان هم متعهد شد که این مورد را در کنار سایر موارد با کمک کارشناسان به مرحله اجرا درآورد .

بدون تردید ؛ مدیران و مقاماتی که خود و عملکردشان موجد چنین وضعیت نامطلوب ، ناکارآمد و خلاقیت کشی بوده اند نمی توانند و نباید که حامل و عامل چنین ماموریت مهم و استراتژیکی باشند ./صدای معلم

اندیشه قرن

پایان/*

اندیشه قرن را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط