۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷

دکتر زاهره سادات میرجعفری: لزوم بازتولید گفتمان مقاومت و خانواده مقاوم غزه

اندیشه معاصر نوشت: لزوم بازتولید گفتمان مقاومت و خانواده مقاوم غزه در روایت دکتر زاهره سادات میرجعفری را در اندیشه معاصر بخوانید. امروزه باز تولید خانواده مقاوم در بستر فرهنگ حماسه و رشادت دغدعه بسیاری از مردم و دولتهاست تا بتوانند نسلی س...

دکتر زاهره سادات میرجعفری

اندیشه معاصر نوشت: لزوم بازتولید گفتمان مقاومت و خانواده مقاوم غزه در روایت دکتر زاهره سادات میرجعفری را در اندیشه معاصر بخوانید. امروزه باز تولید خانواده مقاوم در بستر فرهنگ حماسه و رشادت دغدعه بسیاری از مردم و دولتهاست تا بتوانند نسلی سرباز و قوی را برای لحظات سخت و جنگهای بزرگ برای بهره وری سریع و بموقع آماده سازند اما در انتخاب مسیر و چگونگی رسیدن به آن در چالش با فرهنگ منفعت طلبی مدرنیته در مانده اند.

وقتی ولی امرمسلمین ما فلسطین را کلید رمز آلود فرج می دانند یا حتی زمانی که امام خمینی ره روز قدس را برای ایجاد فرهنگ مبارزه با استعمارگری انتخاب می کنند در واقع فرهنگ و سبک زندگی توحیدی راترسیم می نمایند که در امتداد تمدن غنی ظهور است وگ انقلاب اسلامی ایران الگو و امیدی برای فلسطینی های مبارز و درامتداد این فرهنگ مقاومت بوده است.

دکتر زاهره سادات میرجعفری: لزوم بازتولید گفتمان مقاومت و خانواده مقاوم غزه

دکتر زاهره سادات میرجعفری: لزوم بازتولید گفتمان مقاومت و خانواده مقاوم غزه

باید بررسی کرد این سبک زندگی که سالهاست همراه با همزیستی مسالمت آمیز با مرگ و شهادت بسر می برد چگونه تداوم یافته است. مرگی با اقتدار و نه از روی ضعف که سعادت اخروی را بر زندگی دنیوی ترجیح می دهد چگونه با افتخار زیبا دانسته می شود؟ مادری که انتخاب آگاهانه شهادت را به فرزندش می آموزد و آن را در ذهن و روح فرزندش رسوخ می دهد و باز هم به فکر تولد فرزندی دیگر برای شهادت در راه قدس است، در کجای این فرهنگ متمدن غریب نا آشنا قراردارد؟

فرهنگ تاب آوری مخصوصا تاب آوری این مادران در این هجم عظیم مصیبت مثال زندنی است و باید در جهان بازتاب درستی یابد و درسها از آن آموخته شود. سبک زندگی مردمی که بارها خانه های آنها تخریب می شود اما باز با شهامت می گویند ماکشور و وطن خود را ترک نمی کنیم در برابر سبک زندگی که با کمی سختی اقتصادی در آن تبلیغ مهاجرت می گردد باید تبیین و شفاف گردد والگوهای آن روایت گردند.مردم غزه به امت میلیاردی مسلمانان آموختند که ایمان حقیقی و باور الهی چگونه است.

تلاوت قران و نمازهای مداومشان در مساجد نشان داد که رمز قوت و سر بلندی آنان چیست. کودکانی که نامشان را بر روی دستانشان می نویسند که بعد از شهادت شناخته شوند درس ایمان و اعتقاد می دهند که مردانگی به کودک یا بزرگی نیست. عزه دانشگاه ایمان برای مدل تاب ِوری در حوادث سخت و بحرانهای دشوار است.

سبک زندگی زن هم آموختنی است چرا که زن فلسطینی هدف والایی برای خود و کشورش قایل است. زیرا شاهدیم که از عمق جنایتهای رژیم صهیونیستی و سازمان ملل ساکت زنانی پدیدار شده اند که مقاوم و شحاع اند و این هدف والا را همراه با پایداری به فرزندان خود انتقال می دهد و با افتخار بچه های شهید خود را تقدیم فلسطین می کند و در یک کلام می گوید همه چیزم فدای فلسطین فدای اسلام …. پشت چهره این زن، زینب مجاهدی را می بینیم که در اوج مصیبت باز هم مقاوم است و باز هم به فرزتدآوری برای شهادت در راه فلسطین ادامه می دهد.

براستی چه مقامی را برای خود می بیند که در این سختی های زیاد بازهم راحت می گوید لااله الا الله …. این نرم افزار توحیدی که فرهنگ مقاومت را می سازد درمورد بچه ای که با تمام وجود در اوج تنهایی روی خرابه ها نشسته و فقط یا رب یارب….. می گوید کجا باز تولید شده .. اعتقاد و باوری که در مصیبت از دست دادن همه چیز از خانواده گرفته تا خانه باز هم مقاوم بودن قطعا از مادری قوی تولید شده که این مفاهیم را در زندگی خود بارها جلوی چشم فرزندان بازتولید کرده تا به آن خو گرفته اند.

آنها سالهای سال در این شرایط سخت زندگی کرده زیرا سالها با این قکر مصیبت بزرگ شده اند و آرمان بزرگی برای خود درنظر گرفته اند. امیدوارند و شعار فرزند بیشتر مقاومت بیشتر را سر می دهند حتی فرزندی که با تمام وجود می گوید فرزندان فلسطینی بزرگ نمی شوند که بخواهند شغل داشته باشد هم با امید برای آزادی قدس از شهادت استقبال می کند.

فرهنگی که با توحید و قرآن آمیخته شده و با وجودشان عجین است وقتی می بینیم حتی اگر در حال عمل باشد داروی بیهوشی نباشد خود را با قرآن آرام می کند و باز هم حسبنا الله و نعم الوکیل می گوید. این هدف والای خانواده مقاوم فلسطینی باید جریان سازی و گفتمان سازی شود.

هویت ناشناخته زن مقاومی که در اوج این مصیبت هاباز هم فکر حفظ حجاب و عفتش هست باید الگوی هویتی مسلمان قرار گیرد. این حماسه سازی نشات گرفته از نگاه توحیدی قوی است که ما فقط از حضرت زینب س با جمله *ما رایت الا جمیلا* بعد از اوج مصیبت کربلا شنیده ایم و این روزها هر روز زنان زینب گونه ای را در کربلایی می بینیم که ۲۷ روز بیشتر طول کشده و ادامه دارد شاید جهانیان امیدی نداشته باشند اما او بعداز ۷۰ سال هنوز امید به آزادی فلسطین دارد و برای آن می جنگد و از همه هنر ها و ظرفیت های خود دراین راه استفاده می کند تا حرفش را بیان کند، چه از طریق شعر چه از طریق خبرنگاری تا پای جان و در آخرین لحظات زندگی یا آشپزی سیاسی مقلوبه و هرطریقی که بتواند با حرف ها وعمل هایش در دل دشمن رعب و وحشت ایجاد کند.

مطالب مرتبط