به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن؛ حقوق بازنشستگان در ایران بر اساس قوانین و مقرراتی تعیین میشود که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله طبقه بازنشستگان، نوع شغل و زمان خدمت است. در ایران، بازنشستگان به دو دسته عمومی و ویژه تقسیم میشوند.به طور کلی، حقوق بازنشستگان شامل حقوق پایه، بیمههای اجتماعی، بیمه تکمیلی، روزهای تعطیل و تعطیلات سالانه، یارانهها و منافع دیگر است. همچنین، سازمان تامین اجتماعی در صورت لزوم میتواند تغییراتی در حقوق بازنشستگان اعمال کند.یکی از عوامل مهم در تعیین حقوق بازنشستگان، سابقه کاری آنهاست. سالهای کاری فرد در سازمان یا شرکتی که در آن کار میکرده است، به عنوان یک شاخص مهم برای محاسبه حقوق بازنشستگی استفاده میشود. در ایران، برای محاسبه حقوق بازنشستگان از یک فرمول استاندارد استفاده میشود که نرخی از حقوق ماهانه و سابقه کار را در نظر میگیرد.
بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان میگویند: ما نیروهای کادر درمان و نیروهای علوم پزشکی زاهدان سالها در منطقهی مرزی و محروم خدمت کردهایم و حقمان این نیست که ما را سر بداونند.
زهرا. م یکی از بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است؛ او به نمایندگی از جانب چند صد بازنشستهی این دانشگاه که فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ بازنشست شدهاند، از تاخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت انتقاد میکند.
او میگوید: یکسال و نیم است که به ما برای واریز پاداش پایان خدمت وعده میدهند؛ صدای ما به جایی نمیرسد، بارها به وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه در تهران هم مراجعه کردیم اما پاسخی نگرفتیم. کسی جوابگوی ما نیست، همه میگویند کاسهی ما خالیست!
زهرا با بیان اینکه ما نیروهای کادر درمان و نیروهای علوم پزشکی زاهدان سالها در منطقهی مرزی و محروم خدمت کردهایم و حقمان این نیست که ما را سر بداونند، میگویند: مدام میگویند این ماه میدهیم، ماه بعد میدهیم اما هیچ خبری نمیشود.
این بازنشسته با تاکید بر اینکه دستمان به جایی بند نیست؛ میگوید: قانون میگوید یک ماه بعد از بازنشستگی باید پاداش پایان خدمت بازنشستگان کشوری پرداخت شود، حالا یکسال و نیم است که ما منتظرِ پرداختیم؛ حالا دیگر این پول با این تورم هیچ ارزشی ندارد!
او اضافه میکند: گناه ما چیست که سالها در مناطق محروم کار کردهایم؛ در اوج بحران کرونا ما سر کار بودیم و با سختیها و خطرات بسیار دست و پنجه نرم کردیم، ولی حق و حقوق قانونی و شرعی ما پرداخت نمیشود؛ از خرداد وعده میدهند این هفته و آن هفته واریز میشود اما خبری نیست. ؛ اگر زمانی با این پول میتوانستیم یک فرغون بخریم، حالا چرخ فرغون هم نصیبمان نمیشود!
مجلس قانونی برای ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان مصوب کرده است اما این قانون در حال حاضر برای همهی دستگاهها به یک شکل اجرایی نمیشود./مکتوب نامه
این دستورالعمل البته مورد انتقاد قرار گرفت؛ منتقدان میگفتند که طبق قانون مصوب مجلس، ترمیم حقوق میبایست در حق شغل و شاغل لحاظ شود و گنجاندنِ یک پارامتر جداگانه در احکام مخالف قانون است.
چالشها بر سر این دستورالعمل اجرایی برقرار بود تا اینکه در نهایت اوایل امسال این دستورالعمل از سوی دیوان عدالت اداری ابطال شد. دیوان، سازمان اداری استخدامی را فاقد صلاحیت قانونی برای تدوین چنین دستورالعملی دانست و از دولت خواست تا به قید فوریت نسبت به اجرای صحیح قانون اصلاح بودجه ۱۴۰۱ و ترمیم حقوق عمل کند.
محمدرضا سقائیان فرد (نماینده جمعی از اعضای کادر سلامت) در خصوص این رأی میگوید: در حال حاضر رای دیوان در دستگاههای مختلف دولت، به صورتِ سلیقهای اعمال میشود. هر دستگاهی بر اساس برداشت خود اقدام به صدور احکام برای کارکنان خود کرده است.
سقائیان فرد بیان کرد: مسئلهی دیگر این است که رئیس امور برنامه و بودجه استانها به سازمانهای استانهای مختلف نامهای ابلاغ کرده که در این نامه صراحتا اشاره شده که طبق قانون برنامه ششم، بار مالی هر افزایش حقوقی باید قبل از تصویب در بودجه دیده شده باشد.
وی ادامه داد: به هر حال اجرای رای دیوان در مورد افزایش ترمیم حقوق، بار مالی خواهد داشت و خب این بار مالی در بودجهی امسال دیده نشده است. پس با توجه به نامهی رئیس امور برنامه و بودجه استانها، سازمانها نمیتوانند رای دیوان را اجرا کنند چون بار مالی در بر خواهد داشت.
سقائیان فرد تاکید کرد: طبق قانون، تاخیر در اجرای رای دیوان عدالت اداری با هیچ دلیلی قابل توجیه نیست. پس از طرفی سازمان برنامه و بودجه، نداشتن بودجه را دلیلعدم اجرای این قانون میداند و از طرفی طبق قانون، رای دیوان باید اجرا شود./اندیشه معاصر
وی گفت: این مسائل سبب بلاتکلیفی دستگاههای دولتی در بحث ترمیم حقوق شده است. این مشکل در وزارت بهداشت هم وجود دارد. برای اعمال رای دیوان، این موضوع باید در هیات امنای وزارت بهداشت تصویب و به دانشگاهها ابلاغ شود که تا الان این اتفاق نیفتاده است.
سقائیان فرد گفت: معاون توسعه وزارت بهداشت در نامهای پیشنهادی مبنی بر تغییر فرمول فوقالعاده ویژه دادند که خب بینتیجه مانده است.
وی بیان کرد: از معاون اول رییسجمهور میخواهیم که جلسهای با حضور دیوان عدالت اداری، سازمان امور استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات تشکیل دهند و به یک جمعبندی در این خصوص برسند.
سقائیان فرد تاکید کرد: رفتار جزیرهای در خصوص اجرای چنین قانونی، سبب نارضایتیِ کارکنان دولت شده است.