۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶

خبر فوری رتبه بندی فرهنگیان از جدول رتبه بندی و افزایش حقوق در خرداد ۱۴۰۲

اندیشه قرن نوشت: خبر فوری رتبه بندی فرهنگیان از جدول رتبه بندی و افزایش حقوق در خرداد ۱۴۰۲ را در ادامه در اندیشه معاصر بخوانید. بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، هدف اصلی از طرح رتبه بندی معلمان ارتقای درجه معلمان و افزایش کیفیت آموزش ها...

رتبه بندی معلمان و فرهنگیان

اندیشه قرن نوشت: خبر فوری رتبه بندی فرهنگیان از جدول رتبه بندی و افزایش حقوق در خرداد ۱۴۰۲ را در ادامه در اندیشه معاصر بخوانید. بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، هدف اصلی از طرح رتبه بندی معلمان ارتقای درجه معلمان و افزایش کیفیت آموزش های ارائه شده در مدارس عنوان شده است. با وجود آنکه عموم معلمان در سراسر کشور نسبت از قبل نسبت به طرح رتبه بندی معلمان اشتیاق نشان می دادند و از آن استقبال می کردند اما پس از اجرا انتقادهای فراوانی به آن شده است. برخی از معلمان هنوز در طرح رتبه بندی معلمان صاحب رتبه نشده اند. تازه ترین خبرها درباره رتبه بندی معلمان را در ادامه از اندیشه معاصرت بخوانید.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که بخشی از کار طرح رتبه‌بندی هنوز باقی مانده است، گفت: تعدادی از معلمان رتبه نگرفته‌اند که به زودی وضعیت آن‌ها مشخص می‌شود.

رضا مرادصحرایی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: یکی از مهمترین اولویت‌های راهبردی دولت، ارتباط مستقیم با مردم و تعامل پیوسته و منسجم با جامعه است چرا که بدون حضور در بین مردم و شنیدن کلام آنان و اطلاع دقیق از مشکلات، تحول محقق نمی‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای پیش بردن طرح رتبه‌بندی معلمان در سطح کشور خاطرنشان کرد: بخشی از کار طرح رتبه‌بندی هنوز باقی مانده است. تعدادی از معلمان رتبه نگرفته‌اند که به زودی وضعیت آن‌ها مشخص می‌شود. تعدادی نیز که رتبه آن‌ها مشخص شده، تخصیص لازم برای آن‌ها انجام نشده است و به دنبال حل این مورد نیز هستیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: عده‌ای هم اعتراض داشتند که حق اعتراض در آیین نامه برای این عزیزان دیده شده است و در حال بررسی اعتراضات هستیم و در نهایت پس از اتمام بررسی اعتراضات با هماهنگی و همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال اصلاح آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان خواهیم بود.

افزایش حقوق معلمان از خرداد اعمال می شود؟

مرادصحرایی در پایان یادآور شد: نقطه شروع تحولات جامعه از آموزش و پرورش شروع می‌شود و بر این اساس امروز آموزش و پرورش به یکی از اولویت‌های اصلی دولت مردمی مبدل شده است.

افرادی که رتبه بندی معلمان برای آنها انجام نمی شود

محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: کسی جواب آن‌ها را نمی‌دهد و یا غیر شفاف به آن‌ها جواب داده می‌شود؛ زیرا در تحصنات شرکت کردند و این کاملا غیر قانونی است و ما به رییس جمهور تاکید کردیم حقوق این افراد را زیاد کرده و کسانی که این اقدام را کردند با آن‌ها برخورد شود.

وی افزود: در اکثر کشورها معلمان دغدغه معیشت ندارند و تنها دغدغه آنان تربیت آینده سازان کشور بوده اما برعکس در کشور ما دغدغه اصلی معیشت است و برای تأمین زندگی مجبور هستند شغل دوم یا سوم را انتخاب کنند. حال چه فرصتی برای مطالعه برای او باقی می‌ماند؟! زمانی که ما از نظر معیشتی به معلم‌ها رسیدگی نمی‌کنیم، این وضعیت پیش می‌آید و انگیزه‌ها از بین می‌رود. معلم حق التحریر، نهضت و پیش دبستانی که در روستاهای دور افتاده کشور تدریس می‌کنند ماهی ۳ میلیون تومان و غیر انتفاعی ماهی ۱ میلیون و پانصد هزار تومان حقوق می‌گیرند؛ با این حال ما چه انتظاری داریم که معلم به درستی به کار خود برسد!؟

وی ادامه داد: دولت باید بودجه بالایی را در نظر بگیرد و علی الخصوص باید در لایحه بودجه حقوق معلمان به شدت افزایش پیدا می‌کرد، اما در دولت‌های مختلف به این وزارتخانه نرسیدند؛ به خصوص در دولت سیزدهم که وضعیت بسیار بدتر است! دولت در ورود افراد به آموزش و پرورش به خوبی عمل نکرد. در دولت رییسی شاهد وزرای مختلفی بودیم که در حد و اندازه‌ای نیستند که این وزارتخانه مهم را اداره کنند. آنها معمولا کسانی را انتخاب می‌کنند که در دایره خودی‌ها هستند و انتخاب وزرا از میان افراد اطراف رییس جمهور باعث می‌شود، گزینه های زیادی برای انتخاب نداشته باشند. در واقع وسع این افراد در این حد است که نمی‌توانند مدیریت کنند.

محمودزاده در پاسخ به سوال که آیا مجلس نباید در رای اعتماد بیشتر حساسیت به خرج دهد تا دوباره شاهد حضور افراد ضعیف در مسند این وزارتخانه نباشیم؟ گفت: یکی از معضلات ما نزدیکی مجلس با دولت است. قاطبه مجلس و دولت به قدری نزدیک است که ضعف‌های هم را نمی‌بینند و به بهانه خودی و انقلابی بودن رأی می‌دهند و به تخصص او اهمیت نمی‌دهند که چقدر بدنه آموزش و پرورش را می‌شناسد و این فرد چقدر کار کرده است.

نماینده مردم مهاباد در خصوص حذف تعدادی از معلمان از رتبه بندی به دلیل حضور در اعتراضات صنفی، افزود: تعدادی از معلم‌ها که در اعتراض صنفی در استان‌های مختلف شرکت کردند را از شمولیت رتبه بندی خارج کردند و به صورت پراکنده در استان‌ها هستند و کسی جواب آن‌ها را نمی‌دهد و یا غیر شفاف به آن‌ها جواب داده می‌شود؛ زیرا در تحصنات شرکت کردند و این کاملا غیر قانونی است و ما به رییس جمهور تاکید کردیم حقوق این افراد را زیاد کرده و کسانی که این اقدام را کردند با آن‌ها برخورد شود.

 معیار رتبه بندی معلمان ایراد دارد

درپی اعتراض اخیر معلم‌ها به تعویق حقوق‌ها در سال گذشته و نحوه رتبه‌بندی، احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت نامه‌ای به معاون رئیس جمهور نوشته است.

متن نامه در ادامه آمده است:

جناب آقای دکتر مخبر

معاون اول محترم رئیس جمهور

سلام علیکم

همانطور که آگاه هستید در اسفند ماه ۱۴۰۱ پرداخت حقوق معلمان چند ساعت قبل از عید نوروز موجب اعتراض شدید این قشر زحمتکش و شرمندگی آنان در برابر خانواده شان شد.

گزارش جنابعالی به رئیس جمهور در خصوص علل این حادثه گویای همه چیز است.

متاسفانه مدیران ستادی و معاونان ناکارآمد منصوب شده توسط وزیر وقت آموزش و پرورش، بدون توجه به مسئولیت خطیری که بر عهده دارند، موجبات اعتراض و ناامیدی معلمان شریف کشور را از دو منظر به وجود آوردند:

نحوه رتبه بندی معلمان: متر و معیار رتبه بندی اشکال دارد

همچنین ارزیابان نتوانسته اند به درستی مدارک معلمان شریف را بررسی کنند. بی کفایتی برخی مدیران ستادی که هم چنان در ستاد وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار هستند سبب شد افرادی که سابقه و تجربه بیشتری دارند، رتبه پایین تری کسب کنند.

پرداخت حقوق معلمان: معاونان و مدیران ستاد وزارت آموزش و پرورش قصد داشتند رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۱ را با چند هزار میلیارد افزایش از سقف بودجه مصوب مجلس اجرا کنند. این در حالی است که حتی ماده ۲۳ آئین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان نیز، اجرای این قانون بیش از سقف بودجه مصوب مجلس را ممنوع اعلام کرده است. تصمیم به اجرای رتبه بندی با چند هزار میلیارد تومان اضافه از بودجه‌ که منبعش توسط مجلس مشخص نشده بود، موجب شد که سازمان برنامه و بودجه نیز با پرداخت معوقات معلمان مخالفت کند که این کشمکش میان ستاد وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه تا غروب ۲۹ اسفند به درازا کشید! در نهایت معوقه ای هم پرداخت نگردید و حقوق اسفند ماه معلمان حتی از حقوق بهمن ماه هم کمتر پرداخت شد!

 

اکنون که بیش از ۳۰۰ هزار معلم به رتبه اعلامی از سوی آموزش و پرورش اعتراض دارند، رسیدگی به اعتراض آنها به عهده مدیرانی گذاشته شده است که خود مسبب مشکلات متعدد در جامعه معلمان و دانش آموزان هستند.ضمن تقدیر از قاطعیت دولت در برخورد با وزیر آموزش و پرورش، خاطرنشان می کنیم که همچنان مدیران مقصر در ستاد وزارت آموزش و پرورش در حال ادامه کار هستند و لازم است دولت نسبت به آنها تصمیم عاجل بگیرد تا از تکرار حوادث گذشته جلوگیری شود.

جدول افزایش حقوق رتبه بندی معلمان ۱۴۰۱

ردیف عنوان رتبه افزایش در هر رتبه مجموع افزایش

۱ آموزشیار معلم ۱۰ درصد

۲ مربی معلم ۱۵ درصد ۲۵ درصد

۳ استادیار معلم ۱۲ درصد ۳۷ درصد

۴ دانشیار معلم ۱۰ درصد ۴۷ درصد

۵ استادمعلم ۵ درصد ۵۲ درصد

همانطور که پیش از نیز گفته شد، طرح رتبه بندی معلمان در دست بررسی بوده و در صورت تصویب نهایی، حداقل حقوق یک معلم به ۸ میلیون تومان و میزان افزایش حقوق در رتبه عالی به ۱۶ میلیون تومان خواهد رسید.

فرمول محاسبه حق شاغل و مدرک تحصیلی در احکام فرهنگیان ۱۴۰۲

حق شاغل:

به استناد ماده ۶۶ قانون مدیریت خدمات کشوری، کلیه مشمولین این قانون، بر اساس عواملی نظیر تحصیلات، دوره های آموزشی، مهارت، سنوات و تجربه، از امتیاز حق شاغل به شرح زیر بهره‌مند می گردند.

مدرک تحصیلی: کمتر از دیپلم

امتیاز مدرک: ۱۶۵۰

امتیاز دوره های ضمن خدمت: به ازای هر یک ساعت دوره آموزشی مصوب، ۰/۷۵ امتیاز، حداکثر ۷۵۰ امتیاز

امتیاز مهارت: ۳۰۰

امتیاز سنوات: ۱۵

امتیاز تجربه: ۱۲

مدرک تحصیلی: دیپلم

امتیاز مدرک: ۱۸۰۰

امتیاز دوره های ضمن خدمت: به ازای هر یک ساعت دوره آموزشی مصوب، ۰/۷۵ امتیاز، حداکثر ۷۵۰ امتیاز

امتیاز مهارت: ۳۷۵

امتیاز سنوات: ۲۲/۵

امتیاز تجربه: ۱۵

مدرک تحصیلی: فوق دیپلم

امتیاز مدرک: ۲۱۰۰

امتیاز دوره های ضمن خدمت: به ازای هر یک ساعت دوره آموزشی مصوب، ۰/۷۵ امتیاز، حداکثر ۷۵۰ امتیاز

امتیاز مهارت: ۴۵۰

امتیاز سنوات: ۳۰

امتیاز تجربه: ۱۸

مدرک تحصیلی: لیسانس

امتیاز مدرک: ۲۵۵۰

امتیاز دوره های ضمن خدمت: به ازای هر یک ساعت دوره آموزشی مصوب، ۰/۷۵ امتیاز، حداکثر ۷۵۰ امتیاز

امتیاز مهارت: ۶۰۰

امتیاز سنوات: ۳۷/۵

امتیاز تجربه: ۲۱

مدرک تحصیلی: فوق لیسانس و دکتری حرفه ای

امتیاز مدرک: ۳۰۰۰

امتیاز دوره های ضمن خدمت: به ازای هر یک ساعت دوره آموزشی مصوب، ۰/۷۵ امتیاز، حداکثر ۷۵۰ امتیاز

امتیاز مهارت: ۹۰۰

امتیاز سنوات: ۴۵

امتیاز تجربه: ۲۴

مدرک تحصیلی: دکتری تخصصی

امتیاز مدرک: ۳۴۵۰

امتیاز دوره های ضمن خدمت: به ازای هر یک ساعت دوره آموزشی مصوب، ۰/۷۵ امتیاز، حداکثر ۷۵۰ امتیاز

امتیاز مهارت: ۱۲۰۰

امتیاز سنوات: ۵۲/۵

امتیاز تجربه: ۲۷

۱. به ازای هر سال سابقه سرپرستی (رییس اداره و کمتر)، %۱ معادل ۷۸/۷۵ امتیاز تا سقف ۱۰ سال و به ازای هر سال سابقه مدیریت (معاون مدیرکل و بالاتر) %۲ معادل ۱۵۷/۵ امتیاز و حداکثر تا سقف ۱۰ سال به امتیاز حق شاغل اضافه می شود.

۲. امتیاز سنوات و تجربه برای دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس و کمتر حداکثر تا سقف ۳۰ سال و برای دارندگان مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر حداکثر تا سقف ۳۵ سال قابل محاسبه خواهد بود.

۳. حداکثر امتیاز حق شاغل، %۷۵ حق شغل خواهد بود.

۴. همکارانی که در طول خدمت ارتقای مدرک تحصیلی داشته اند، امتیاز مدرک تحصیلی و مهارت براساس آخرین مدرک ولی امتیاز سنوات و تجربه به نسبت سال های خدمت با هر مدرک، محاسبه خواهد شد

۵. کلیه امتیازات فوق، با لحاظ افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری که از ۱۳۹۸/۱۲/۰۱ اجرایی گردید، محاسبه و ثبت شده است.

۱- رتبه‌بندی یکی از فوق‌العاده‌های ویژه‌ای است که دو حالت دارد؛ معلمان بنابه فصل دهم همانند کارکنان دیگر دولت حقوق می‌گیرند که بر اساس ماده شش این قانون، دولت مکلف است همه‌ی امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولین این قانون اختصاص دهد که فوق‌العاده رتبه‌بندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای اعلام شده است.

۲- کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل پنج سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین نامه اجرایی این قانون بوده و حداقل سابقه‌ی خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال است که همچنین دوره‌ی خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره‌ی ابتدایی، مدارس استثنایی و مناطق محروم، مرزی و عشایری، به ازای هر سال خدمت سه ماه از سقف رتبه کاهش می‌یابد.

۳- تعداد ۵۳۸ هزار و ۲۴۸ معلم لیسانس، فوق دیپلم و دیپلم با متوسط دریافتی ۶ میلیون ۸۶۳ هزار تومان، ۱۹۰ هزار و ۹۹ نفر فوق لیسانس با متوسط دریافتی ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ۵ هزار و ۴۰۰ معلم نیز دکترا دارند و به طور متوسط نیز ۸ میلیون ۷۹۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

۴- چنانچه حقوق و فوق‌العاده‌های هریک از معلمان از هشتاد ‌درصد مجموع حقوق و فوق‌العاده‌های هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران کمتر باشد، مابه التفاوت تا سقف مذکور تحت عنوان «تفاوت تطبیق» در احکام کارگزینی آنان درج خواهد شد و ‌افرایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، تحت عنوان «فوق‌العاده رتبه‌بندی» و «تفاوت تطبیق» همه ساله متناسب با تغییرات حقوق و فوق‌العاده‌های هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران محاسبه شده و مشمول کسور بازنشستگی نیز می‌شوند.

۵- افزایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، از ۳۱ شهریور ماه سال جاری در سقف ۱۲۵ هزار میلیارد ریال پرداخت می‌شود و از ابتدای سال ۱۴۰۱ منوط به پیش‌بینی بار مالی در قوانین بودجه سنواتی، به صورت کامل اعمال خواهد شد.

۶- برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ۱۰ درصد، مربی معلم ۱۵ درصد، علاوه بر افزایش رتبه قبلی، استادیار معلم ۱۲ درصد، علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی، دانشیار معلم ۱۰ درصد، علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی و استاد معلم پنج درصد علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان، افزوده می‌شود.

پایان*/

مطالب مرتبط