به گزارش ایسنا، اقتصاد دیجیتال در دهههای اخیر به صورت ویژه مطرح شده و به موازات گسترش تکنولوژی در کشورها رواج یافته است. این موضوع را میتوان انقلابی جهانی تعریف کرد که یه یکشبه رخ نداده بلکه سنگ بنای آن صدها سال قبل بنا نهاده شده و به صورت کلی مجموعهای از فعالیتهای اقتصادی مبتنی بر فناوریهای دیجیتال است که در آن فناوریهای دیجیتال، اصلیترین عامل ایجاد ارزش برای افراد، سازمانها و جامعه محسوب میشوند.
بر این اساس، فناوریهای دیجیتال نقش مهمی را در ایجاد، توسعه و اداره فعالیتهای اقتصادی ایفا میکنند و به عنوان محوری اصلی برای تبادل اطلاعات، تجارت الکترونیکی، ارتباطات و ایجاد ارزش به کار میروند و البته در کنار نقش مهم و تأثیرگذارشان، مزیتهای بسیاری دارند که از جمله انسان را قادر میکند به صورت کارآمد و موثر در دفاتر خانگی خود کار کند، فرصتهای جدیدی را برای کسب و کارها و کاربران ایجاد کند، دسترسی به محصولات و خدمات را بهبود ببخشد و هزینهها را کاهش دهد.
توجه به این نکته ضروری است که با گسترش فناوری، حوزه جدید به نام کسب و کارهای دیجیتال و نوین ایجاد شده که شکل و شمایل متفاوتی دارد و توسعه اینترنت، کسب و کارهای جدیدی را به وجود آورده است. در این نوع از کسب و کار تمامی مراحل با سرعت و یکپارچگی کامل انجام و در عواملی چون برقراری ارتباط با مشتریان، شناختن بازار هدف برای فروش، آگاهی از فعالیتهای رقیبان، جذب مشتری و… با سهولت بیشتری انجام میشود.
ایران هم در این زمینه غافل نمانده و کسب و کارهای نوینی را در کنار روش سنتی در حوزه گوناگون ایجاد و از آنها به دلیل تأثیر بسیارش در افزایش سهم اقتصاد دیجیتال حمایت میکند، به طوری که تسهیلات مناسبی را در اختیارشان قرار داده است که توسعه و ایجاد پلتفرم کتابهای الکترونیکی و به صورت کلی نشر دیجیتال بخشی از آن محسوب میشود.
درواقع گذر از بخش سنتی کتاب به دیجیتال و توسعه نشر الکترونیکی هم یکی از تحولاتی است که به واسطه اقتصاد دیجیتال و توسعه پلتفرمهای داخلی چند سالی است مورد توجه قرار گرفته و این امکان را برای مخاطبان فراهم کرده است تا برای مطالعه کتاب مدنظرشان تنها با یک جستوجو در اینترنت آن را به سرعت در اختیار داشته باشند.
مزیتهای متعددی برای نشر الکترونیکی یا دیجیتال بیان میشود اما شاید مهمترین آن را بتوان دسترسی به فرصتهای درآمد آنلاین دانست چون در سالهای گذشته صنعت تبلیغات دیجیتال از رسانههای سنتی پیشی گرفته است. با این حال شاید برخی دنیای نشر دیجیتال را محدود به بخش کتابهای دیجیتال بدانند درحالی که مجلات دیجیتال، خبرنامه و روزنامههای آنلاین و بروشورهای دیجیتال تنها بخشی از نمونههای رایج انتشار دیجیتالی یا الکترونیکی باشد. در اندیشه قرن ببینید