به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن،پریسا کربلایی حسنی در یادداشتی درباره ۱۰ نکته بسیار مهم که معلمان و کادر مدارس در تشویق دانش آموزان باید رعایت کنند تا تشویق موثر واقع شود، نوشت: استفاده از تقویت کنندههای مختلف به صورت مثبت در افزایش رفتار دانش آموزان بسیار مؤثر است. تقویت مثبت فرایندی است که در آن بعد از ارائه رفتار، فرد تقویت و تشویق میشود و این کار احتمال تکرار رفتار را افزایش میدهد، همانطور که میدانید اهداف معلمان مدارس هم این است که دانش آموز رفتار مورد نظر را به فراوانی انجام دهد. معلمان و کادر مدرسه معمولا از تشویق ها و جوایزی بدین منظور استفاده میکنند. اما تنها زمانی موثر است که به طور صحیح انجام شود.
تشویق درست و به جا عامل مؤثر و سازنده
در تربیت افراد است که میتواند انگیزه کافی و لازم را ایجاد کند تا فرد بتواند به تواناییها و ارزشهای خود پی ببرد و موجبات رشد عقلی و تربیتی آنان را فراهم آورد و باعث تقویت رفتارهای مطلوب گردد. از جمله روشهای اجرایی که در بحث تقویت کنندههای مثبت و تشویق مد نظر است عبارت اند از:
۱. جوایز و تشویقات باید تعریف شده باشند یعنی اینکه جوایزی که مدنظر قرار میگیرند بایستی تعریف شده و باهدف باشد تا دانش آموز بداند تا چه اندازه اگر تلاش بکند بدان پاداشها خواهد رسید.
۲. دومین روش و شیوه در ارائه پاداشها و تشویقات در معرض دید بودن پاداشها است. چراکه اگر دانش آموزی پاداشی را که دریافت خواهد کرد به عینیت و در ظاهر ببیند، با خیال راحت و با اطمینان بیشتری به فعالیت میپردازد.
۳. مشوقها طوری طراحی شوند که تمامی عوامل مدرسه (معلمان، اولیاء، دانش آموزان) را به نوعی با خود درگیر کند و در ارائه آن نقش مهمی داشته باشند.
۴. تشویق بایستی در تعریف به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به علوم پایه و مهارت خلاقیت ارزش بیشتری داده و آنها را تقویت کند .
۵. همچنین تشویقات طوری طراحی و به کار گرفته شوند که بتواند در بین دانش آموزان ایجاد رقابت سالم کنند و در جهت رسیدن به آنها خیزشی هماهنگ و برانگیختگی قوی ایجاد شود و از ارزش اجرایی بسیار بالایی برخوردار باشد.
پریسا کربلایی حسنی: روانشناسی مدرسه | ۱۰ نکته بسیار مهم که معلمان و کادر مدارس در تشویق دانش آموزان باید رعایت کنند
۶. از همه مهمتر در بحث تشویق، تشویقها طوری طراحی شوند که فقط نبایستی به دانش آموزان ممتاز توجه کرد. بلکه به دانش آموزان متوسط به پایین و ضعیف نیز توجه بیشتری کرد، چرا که این گروه بیشتر از گروه اول نیاز به تشویق و ترغیب دارند و چنانچه اگر کوچکترین حرکت و پیشرفت آنها مورد توجه و تشویق قرار گیرد و احساس کنند به آنها نیز توجه شده و پیشرفت آنها در نظر تعلیم دهنده بسیار با ارزش است، اغلب تا حد دانش آموزان متوسط به بالا و ممتاز نیز حرکت می کنند. لذا در این شیوه به دانش آموزان ضعیف و متوسط به اندازه دانش آموزان متوسط به بالا و ممتاز به صورت یکسان توجه میشود و جوایزی که در نظر قرار میگیرد،از نظر ارزش و قیمت با توجه به تعاریفی که از جوایز خواهد آمد باهم برابرند.
۷. در جهت بهبود تاثیر این شیوه ها لازم است به اصول زیر توجه شود:
- در تشویق لازم است اصل عمل کودک مورد تشویق قرار گیرد.
- تشویق در میان همسالان و دوستان بهتر از تشویق در تنهایی است.
- تشویق به اندازه و باید به موقع انجام گیرد.
- تشویق متناسب با میزان فعالیت و انتظار کودک باشد.
- تشویق گاه گاه انجام شود مؤثرتر است.
- تشویق بهتر است بلافاصله بعد از انجام کار صورت گیرد.
- شکل و چگونگی تشویق در افراد مختلف فرق میکند که باید مورد توجه قرار گیرد.
- تشویق و پاداش غیر منتظره مؤثرتر است.
- شخصیت تشویق کننده نزد تشویق شونده محترم و با ارزش باشد
۸. رعایت نکات زیر نیز بر تأثیر تشویق می افزاید:
تشویق وسیله ای برای برانگیختن و تقویت است و نباید خودش به صورت هدف درآید و تمام ذهن و فکر مربی را به خود مشغول کند. تناوب در تشویق، بالا بردن آن از سطح فیزیکی به اجتماعی و ،معنوی و مستحق تشویق بودن حالت رشوه نداشتن تا حدی اشکال پیش گفته را برطرف میکند.
۹. علّت تشویق کردن باید برای مربی کاملاً معلوم باشد. تشویق به موقع و متناسب باشد تا تأثیر و کارایی داشته باشد.
۱۰. در موقع تشویق نباید او را با دیگران مقایسه کرد؛ زیرا جنبه بدآموزی مییابد
تشویق و تحسین در حضور جمع تأثیر بیشتری دارد؛ زیرا دیگران را هم بر می انگیزد.
پایان/*
اندیشه قرن را در ایتا دنبال کنید
اندیشه قرن را در تلگرام دنبال کنید