انتظار می رفت تاکسی های پرنده که زمانی جزو فیلم های علمی تخیلی بودند، با چرخیدن بر فراز شهر چراغ ها در طول جشن های المپیک پاریس در تابستان گذشته – قبل از اینکه به دلیل نگرانی های مربوط به صدور گواهینامه کنار گذاشته شوند – سروصدای زیادی به پا کنند.
این مانع از سرمایه گذاری تویوتا در حمل و نقل هوایی نمی شود.
غول ژاپنی ۵۰۰ میلیون دلار دیگر در Joby سرمایه گذاری می کند، شرکت مستقر در کالیفرنیا که نوامبر گذشته اولین پرواز آزمایشی یک تاکسی هوایی را بر فراز آسمان یک کلان شهر شلوغ ایالات متحده (نیویورک) انجام داد. همین ماه گذشته، جوبی همچنین قراردادی را با امارات متحده عربی امضا کرد که میتواند خدمات مسافربری تجاری در دبی را در اوایل سال ۲۰۲۵ آغاز کند.
طرحهایی برای عملیات تجاری مستقر در ایالات متحده نیز در حال انجام است: خطوط هوایی دلتا با Joby همکاری میکند تا در نهایت تاکسیهای هوایی را به عنوان امتیازی برای مسافران خود ارائه دهد، در حالی که هواپیمایی یونایتد با Archer Aviation همکاری میکند.
تاکسیهای هوایی که به عنوان خودروهای برخاست و فرود عمودی الکتریکی (eVTOL) نیز شناخته میشوند، وعده ارائه خدمات حرکتی بسیار سریعتر، ساکتتر و پاکتر (بدون انتشار کربن) را در مقایسه با حملونقل زمینی ارائه میکنند.
جوبی می گوید تاکسی هوایی برقی آن برای حمل یک خلبان و چهار مسافر با سرعت ۲۰۰ مایل در ساعت طراحی شده است. برخی از وسایل نقلیه eVTOL نیز به گونهای طراحی میشوند که به صورت مستقل کار کنند.
علاقه تویوتا به جوبی در سال ۲۰۱۹ آغاز شد. با آخرین قسط پول، غول ژاپنی اکنون نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار برای حمایت از صدور گواهینامه و تولید تجاری تاکسی هوایی برقی جوبی سرمایه گذاری کرده است.
علاوه بر پول، تویوتا می گوید که در حال سرمایه گذاری زمان و منابع برای به اشتراک گذاشتن دانش خود در مورد برنامه ریزی فرآیند، ساخت و طراحی ابزار با تیم Joby در کالیفرنیا است. سال گذشته، این دو شرکت قراردادی را برای تویوتا امضا کردند تا پیشرانههای کلیدی و اجزای محرک هواپیماهای Joby را تامین کند.
همانطور که پرواز لغو شده المپیک Volocopter آلمان نشان داد، فرآیندهای ایمنی و صدور گواهینامه همچنان بزرگترین مانع برای توسعه کامل خدمات تاکسی هوایی است.
اما بسیاری از شرکت ها در سراسر جهان مانند هیوندای و XPeng HT Aero چین نیز برای سهمی از بازار حمل و نقل هوایی رقابت می کنند. به گفته شرکت مشاوره مک کینزی، خدمات تاکسی زمینی و بازار تگرگ الکترونیکی در حال حاضر ۵۰۰ میلیارد دلار در سراسر جهان تخمین زده می شود. و بیش از ۲۰ درصد از افرادی که در حال حاضر از این خدمات زمینی استفاده می کنند، می توانند «قطعاً تصور کنند» سوار تاکسی های پرنده می شوند.
برنامه های واقعی برای عملیات تاکسی هوایی در ایالات متحده تاکنون به خدمات فرودگاه به شهر وابسته است. اما Joby به نوبه خود، از زمانی که Uber Elevate را در سال ۲۰۲۰ خریداری کرد، بیشتر به آینده نگاه می کرد و امیدوار است روزی تاکسی های هوایی خود را با برنامه سواری اوبر جفت کند.