وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر بسیاری از مجموعهها، بنگاهها و سازمانها با عدم تمایل نیروی کار به فعالیت در بنگاه روبه رو بودهاند،از کارفرمایان خواست تا در معیارهایی که مجموعه و سازمان را به محیطی ارزشمند برای کار کردن تبدیل میکند تجدیدنظر کنند و با درنظر گرفتن خواستهها و مطالبات نیروهای کار به تدوین استراتژیهای جدید برای حفظ و نگهداشت نیروی کار بپردازند.
مدیر کل دفتر توسعه نهادهای کارآفرینی و هدایت نیروی کار وزارت کار،پایین بودن سطح حقوق و دستمزد، فقدان پیشرفت شغلی، عدم انگیزه، عدم تعادل بین کار و زندگی، نارضایتی عمومی از مدیریت یا بنگاه و قوانین حاکم بر آن را از جمله عواملی دانست که بنگاه را در معرض خطر از دست دادن نیروهای با استعداد قرار میدهد.
ملک درعین حال عوامل محیطی، رفاهی و انگیزشی را از جمله استراتژیهای موثر جهت جذب و نگهداشت نیروی کار دانست که بر افزایش میزان رضایت شغلی نیروی کار و بهرهوری سازمانی تاثیرگذار است.
وی گفت: کشف استعدادهای کارکنان و حمایت از آنها در جهت شکوفایی، فراهمکردن فرصتهای بیشتر برای آموزش و یادگیری آنها،دادن اختیارات لازم و حق تصمیمگیری در انجام وظایف شغلی از مهمترین عوامل فرآیندی است که موجب رشد نیروی کار و ارتقاء سازمان میشود.
به گفته مدیرکل دفتر توسعه نهادهای کارآفرینی و هدایت نیروی کار وزارت کار،ارتقای سطح بهداشت محیط کار توسط کارفرمایان،ایجاد امکانات رفاهی برای کارکنان از جمله سرویس ایاب و ذهاب، ارزاق و بن، کمک رفاهی تفریحی وگردشگری، وجود محیط کاری به دور از تنشهای عصبی و کاهش استرس شغلی،ارائه آموزشهای ایمنی به نیروی کار و توجه ویژه به ارگونومی مناسب محیط کار از جمله عوامل محیطی و رفاهی اثرگذار در جذب و نگهداشت نیروی کار است.
ملک در پاسخ به این پرسش که چه عوامل انگیزشی موجب بقای نیروی انسانی و افزایش بهرهوری آن میشود؟گفت: یکی از عومل موثر،انعطاف در سطح پرداختها در مشاغل مختلف یک بنگاه به نسبت سختی کار است و با توجه به گسترش فناوریهای نوین و تغییرات گسترده تکنولوژیکی استفاده از روشهای نوین کاری از جمله دورکاری و آزادکاری، انعطاف در قوانین حوزه کار و اشتغال و تهیه قراردادهای کاری جدید در این زمینه موثر است.
وی در پایان تصریح کرد: بی تردید پرداخت پاداش و مزایا به نیروهای انسانی مستعد با توجه به خلافیت و نوآوری آنها در انجام وظایف شغلی و افزایش میزان دستمزد در قالب پاداش ویژه بر اساس عملکرد کارکنان اثرگذار است. البته وجود صندوق پیشنهادات و انتقادات جهت ارتباط با مدیران ارشد و برقراری ارتباط رو در روی مدیران با کارکنان به منظور شنیدن و درک مشکلات شخصی آنها میتواند موجب جذب نیروی کار ماهر به بنگاه و ایجاد حس تعلق سازمانی و نگهداشت نیروی کار در بنگاه شود.